Desperat efter råd

shetory

Trådstartare
Hej, jag är ganska desperat efter råd till min ponny. Han är väldigt känslig för brodd nämligen. Varje vinter i fyra år så har han fått problem med kotorna fram. Inte mycket alls, en halv grad oftast men det är ju ändå inget man vill ha. De ha räckt att jag ha joggat han på mjukt underlag, varannan dag i ca två veckor, sen ha vi fått åka till veterinären. Han har haft PG beslag med kortaste brodden under vintern. Under sommarn har han bakåtvända guldskor med filtsula, funkar bra på det. Han är igenom kollad ordentligt av veterinär och equiterapeuter. Det blir helt enkelt för stumt med brodden eftersom att det inte bli någon glidfas. Är det någon där ute som har eller har haft samma problem med sin häst? Ska sko imorgon och vet inte riktigt vad jag ska lägga på.

Vad är det för fel på honom? Du skriver "problem i kotorna" men har den ledinflammationer, artros, mjukdelsskador?

En helt frisk häst blir inte halt av att ha broddar och behöver vare sig pg beslag eller halva eggbar skor, så någon underliggande skada finns det som triggas igång vid broddning.

Kan du inte brodda enbart vid behov? Du behöver ju inte brodd när det är mildväder/barfrost.

PG i sig kan bli för stumt för vissa hästar. Min som på vet rek fick PG fick vi slita av dem på. Efter 2 v med PG hade han kotledsinfl och rörde sig som en symaskin.

Så har du provat annat än PG?
Guldskor? Bara traktbrodd? Låga brodd?

Han får kotledsinflammation. Jo tro mig, jag har funderat och varit till olika veterinärer för jag har tänkt att det måste finnas något som ligger bakom problemet. Men som jag sagt tidigare så säger många att eftersom att glidmomentet försvinner så blir det för stumt och att hans kotleder är för känsliga. Dessutom har han tendens att bli något låst i bogarna och att de kan vara därför eftersom att bogarna hjälper till att ta smällen när hästen sätter ner hoven i backen.

Har provat PG, vanliga järnskor med låg brodd med både en lite mer sviktande sula och vanlig filtsula. Har provat flapsko men den blev han svullen av. Nu funderar jag på att ha en bakåtvänd järnsko med någon sula och lägsta brodden, eller PG men jag vet inte. Funderade på att bara ha två brodd i trakten men då bli ju vinkeln fel

Har provat PG, vanliga järnskor med låg brodd med både en lite mer sviktande sula och vanlig filtsula. Har provat flapsko men den blev han svullen av. Nu funderar jag på att ha en bakåtvänd järnsko med någon sula och lägsta brodden, eller PG men jag vet inte. Funderade på att bara ha två brodd i trakten men då bli ju vinkeln fel

Vinkeln blir inte fel när brodden sjunker ner i underlaget. Däremot får du sämre grepp, mycket sämre grepp. Men av det du skriver är det kanske vad din häst behöver.

Jag hade provat att använda 6 mm brodd, de minsta som finns,och enbart i trakten. Sen skruvar du ut dem så for det inte är halt. Beroende på var du bor kan det röra sig om väldigt få dagar han faktisk måste ha brodd, särskilt om du har ridhus.

Bor du däremot i norr med mycket snö hade jag provat barfota (ev med boots) om det var min häst.

Men jag förstår inte varför han skos med bak och framvända skor om det är just försämrat glidmoment som är problemet? Det om något ger ett rejält stopp i glidmomentet. Min ena häst fick överansträngda gaffelband av eggbar skor (hade tidigare varit felskodd och fick eggbar i en period för att rehabilitera hovarna). Enligt veterinären var det inte ovanligt att de får problem med ledinflammation och överansträngda ligament vid användning av eggbar eller bak- och framvända skor.

Jag har bara traktbrodd på min häst, han trivs inte alls med fyra när an tappar glidet så jag skulle testa på det.

Vi broddar alla enbart med traktbrodd hos oss. Vi rider väl till 80% på preppat underlag (ridhus, paddock etc) man får tänka till lite extra när man rider ut och blir det glas-gata får man kanske hålla sig inne i ridhuset någon dag. Bor i sthlm.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 309
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Hästvård Tänkte kolla ifall det är någon som varit med om liknande situation som jag. Har en ponny på 8 år som har problem med återkommande...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: akleja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar