Desperat efter hjälp!

S

satchmo

Jag behöver hjälp och tips med hur jag ska lägga upp träning och ridning med min häst. Han är en 8-årig andalusier valack. Jag har haft honom i 8 månader och han var i stort sett bara grundriden när jag köpte honom. Han är som en unghäst när det gäller ridning och hantering. I och med att han bara blivit riden i ridhus innan så har jag lagt mkt tid på att vara ute i skogen och försöka vänja honom vid allt (han är livrädd för det mesta)
Men han dåligt musklad och svag, och väldigt pigg. Nu har han haft en vintervila på ett par veckor och jag är redo att börja sätta igång honom igen.
Så nu skulle jag vilja ha tips!

För det första så är det i stort sätt omöjligt att få han att skritta, han taktar bara el "piaffar", hur ska jag träna bort det på bästa sätt? Detta gäller även i ridhus och på ridbana.
Tycker att han har svårt att fokusera på mig när vi är ute och rider, han är är väldigt rädd och nervös, och otroligt framåt. verkar aldrig kunna bli trött:confused:
Jag rider ofta med sällskap och det fungerar bättre då genom att han blir lugnare och inte lika rädd, men ist mkt piggare. han försöker ofta sticka och börja galoppera från skritt och trav. Jag inser att jag måste befästa mitt ledarskap mer, någon som vet några bra övningar man kan göra från marken tex?
Hur ska jag lägga upp träningen i övrigt? då han är så himla pigg så vill jag rida så mkt som möjligt för att han ska få rasta av sig, men då å andra sidan så tycker jag inte att han är stark nog för det. vilar han än dag så är han rena rodeohästen efter det. han är aldrig dum, men bockar jättemkt och försöker konstant dra iväg när vi är ute.
Han går i stor kuperad hage minst 12 timmar om dagen, äter inget kraftfoder (blir sju resor värre då) men har fri tillgång på fint grovfoder. Han få även mineraler och vitaminter. Jag rider ca 1 1/2 h turer i skogen då vi är ute.
Jag rider för instruktör 1 g varannan vecka, nu efter nyår ska jag börja rida för ytterligare en 1g varje vecka.
Dressyrbiten därimot fungerar jättebra! det går framåt för varje gång och han ger en underbar wow känsla när vi får till det:love:
Jag har varit så nära att ge upp då jag känner att vi verkligen har fastnat och inte kommer vidare hemma och under uteritterna. Men nu har jag bestämt mig för att ge allt för att det ska kunna fungera. Så jag hoppas att jag kan få synpunkter och ideer på hur jag kan göra saker bätter så att vi kommer framåt.
Någon som har mer erfarenhet av unghästar och överpigga andalusier?
Ursäkta flummigt inlägg men har så himla mkt tankar som flyger omkring.
 
Sv: Desperat efter hjälp!

Har haft en andalusier för många år sen, och ridit ett par andra som inte var mina egna. Mitt intryck av samtliga var att de är alerta men lättreglerade, miljötåliga=inte särskilt lättskrämda eller nerviga. Mycket rörelse och "dansande" däremot men då när det begav sig så upplevde jag det som enbart positivt. Så jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av din andalusier måste jag säga.

Är den uppvuxen och skolad i Sverige? Hur mycket har den varit ute i miljöer ö h t, vid hand alltså? Har den inte varit ute mycket så hade jag startat med att arbeta den vid hand ute så mycket som möjligt. Sen skriver du att den är svag och ej så musklad samtidigt som den rids 1,5 timmes pass? Det kan jag tycka är lite väl mycket för en otränad häst. Gällande ridning ute så hade jag nog ridit ut enbart med sällskap av annan häst får att få den att känna mer trygghet.
 
Sv: Desperat efter hjälp!

Tack för ditt svar!
Då detta är min första spanska häst så gjorde jag en hel del efterforskning om raserna och jag måste säga att jag känner inte heller igen just problemen som jag har överhuvudtaget. Därför tror jag att han är en korsning med något annat. Hästen är inriden i spanien, såld via tyskland och har även haft en ägare i sverige innnan dem jag köpte honom av. Där ska han ha gått turridning:crazy: men inte passat in i verksamheten.
Förlåt m jag var otydlig men när han går 1 och en halv h pass så är det ut i skogn med framskrittning på ca 30 min och samma sak med avskrittning. saden lite trav och galopp, så det är inte superhårt men ändå tycker jag att han inte borde takta hela vägen hem...
Att han är omusklad är främst att ag önskar att han skule lägga mer ryggmuskler samt stärka upp sitt bakparti som han är svag i. därör försöker jag klättra honom en del osv(vilket har hjälpt). han är rund och fin i hullet annars.
Förra ägaren berättade att dom "började om med honom" när dom köpte honom. Men han är där mest riden dressyrpass i ridhus. Alltså inte så mkt miljöträning där. Han är i stort trafiksäker och triv utomordentligt i skogen, men är väldigt nervig och hoppar nr i diket för för minsta lilla. vindpust, fågel, ljud, skuggga osv ...
Jag antar att han behöver mer hjärngympa, någon som har ideer på hur jag ska aktivera honom?
Tacksam för svar!
 
Sv: Desperat efter hjälp!

En otrygg häst brukar trivas med fasta rutiner - t ex uteritter välj ut ett par "slingor" och rid där regelbundet, samma slingor, inga stora nyheter. När det funkar bra där - utöka med en ny "slinga".

Variera mellan att rida, tömköra, promenera ute. Dressyrpassen brukar jag variera med mycket tempoväxling, galoppfattningar, serpentiner med inlagda halter/halvhalter. Efter mkt samlande rörelser, bryt av med en rejäl galopp längs hela spåret. Ha ett lite hinder, ett litet kryss eller liknande att gymnastikhoppa över som en liten paus i dressyrpasset.

Jag har använt mig av cavallettibommar plus att öva galoppfattningar från skritt och halt för att stärka bakkärran - det funkar bättre än klättring tycker jag. Ö h t är galopparbete i rätt form väldigt stärkande för bakkärran.
 
Sv: Desperat efter hjälp!

Hej! Om det var min häst skulle jag se till att stimulera järnan mer på honom,andalusier har mycket hjärna och då han inte får använda den tillräckligt så blir det mycket besvärligt då han istället tar ut det genom att springa av sig och hotta månster, komma på nya sätt att bråka med dig mm.
Det är därför ni funkar så bra i dressyren för då måste han tänka och konsentrera sig, och det krävs saker av honom hela tiden, det är det hamn vill!
Men du behöver naturligtvis jobba en del med ledarskapet hade du hafft det i större utsträckning så skulle han inte va lika besvärlig, bara sprängfyld med energi...
Tillbaka till saken täna lydnad av hjäperna och en massa dresyr rörelser när du rider ut och håll honom sysselsat, lyssnar han inte på dig så få honom att vakna och komma ihåg att han har någon på ryggen som och att det är dig han ska lyssna på! gå ifrån stigen vägen runnt träd upp för slänter,använd din fantasi.
Och för att få buckt med energin,träna mer styrka! klättring ,löshoppning med stutts.
Sammla i ner och uppförsbacke, backa i ner och uppförsbacke in rätt fårm, Mycket öppnas och sluta.
Tempobyten trava några steg skritta några steg och se till att ha olika antal i varje,men även samma så han är uppmärksam.
Stanna och starta nästan innan han stannat varierat med stanna och backa.
tämpobyten tillsammans med ställnig, skänkelvikning,öppna och sluta.
allt det här kräver mycket järna men är också muskelärt krävande så börja försicktigt och trappa upp långsamt.
Du märker med en gång om han tycker det är för jobbigt då blir han antingen motspänstig eller strässad!
Om du behöver mer hjäp med fantasin är det bara att höra av sig!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 581
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 310
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 096
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 951
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp