Desperat behöver hjälp. Rädd dotter

M

mira

Har en dotter på snart 8 år, hon har en b-ponny, har gått jättebra för dom hela tiden fram till för två veckor sedan då min tjej ramlade av ordentligt, fick förtroende för henne igen efter nån vecka, sen ramla hon självklart av igen. vårat sto är 6 år. första gången hon ramlade av blev stoet rädd andra gången gjorde hon ett litet bocksprång. Min dotter älskar fortfarande att pyssla och vara i stallet, men märker att hon blir rädd när hon ska rida. innan de här två veckoran hoppade hon utan problem, nu vågar hon knappt rida utan att jag leder henne. Hon rider för instruktör en gång i veckan, men sista gången fick instruktören leda henne, nån som har något tips. Rider själv stot nån gång i veckan för att hon ska fungera.

Sv: Desperat behöver hjälp. Rädd dotter

forsätt led och uppmuntra, om det går låt henne rida nån "snäll, gammal trofast" ponny ett tag parallelt så hon får tillbaka förtroendet.

Ja har oxå tänkt på att låte henne rida nån lugn ponny, men hon är tyvärr den ända ponnyn i vårat stall men ska höra med kompisar

Ja, det vore nog bäst, och att leda till en början, ha tålamod så ska du se att det ger med sig!

Led dottern tills hon känner att hon är säker igen. Vill hon inte rida låt henne hålla på med hästen, leda eller lär henne tömköra. Det finns massor man kan göra med hästen utan att rida. När hon håller på med hästen från marken kommer förtroendet att öka. Vad du än gör försök inte övertala dottern att rida mer än hon vill. Låt det ta ett tag så ska du se att det löser sig.

Jag tror att det kommer ordna sig för din dotter.

Lycka Till

MVH Russin8

Ta det lugnt!!
Hon är bara åtta år och har tiden för sig. De perioder som min son (också åtta år)varit rädd efter vurpor så har vi pratat mycket om att det är ok att vara rädd osv.
Har inte ställt några som helst krav på att han ska rida innan HAN SJÄLV bett om att han ska få det. Har bara slängt ur mig när jag har gått ut att "jag sticker ut och rider, ska du med?", och rätt vad det är har han rest sig ur soffan och hakat på som om inget har hänt.

Jättesmart det där med tömköra det ska vi prova idag.
Känner oxå att jag inte vill tvinga upp henne för tänk om hon skulle ramla av då.........

Ta det lugnt!!
Hon är bara åtta år och har tiden för sig. De perioder som min son (också åtta år)varit rädd efter vurpor så har vi pratat mycket om att det är ok att vara rädd osv.
Har inte ställt några som helst krav på att han ska rida innan HAN SJÄLV bett om att han ska få det. Har bara slängt ur mig när jag har gått ut att "jag sticker ut och rider, ska du med?", och rätt vad det är har han rest sig ur soffan och hakat på som om inget har hänt.

Ja bra pedagogik, ska testa det.
hon har tiden för sig och så har vi en 14 årig tjej som brukar rida och så går det ju och tömköra och longera

fort sätt att leda henne så långe hon vill och låt henne pyssla om med hästen och vara i stallet så mycket hon vill/går. Det kommer att gå över och hon kommer att få tillbaka förtroendet och självkänslan med tiden, men ge henne tid att ta det i hennes takt och om du hittar någon äldre och trygg ponny hon kan rida iband så skulle det vara bra för själförtroendet.
Vet att det kommer att gå bra, har själv varit med om samma sak. När jag var 11 år åkte jag av med dunder och brak när jag red min morfars nordsvenk och fick en mindre hjärnskakning. Kommer än i dag inte ihåg exakt vad som hände, jag red henne inte på en månad utan red bara min b ponny och var med nordsvensken i stallet och pysslade om henne. Efter ca en månad vågade jag mig upp igen men var lite rädd och nervös ganska länge efter åt, det gick nog inte om helt förrän jag ramlade av på nytt och inte gjorde mig illa som jag upptäckte att det inte var så farligt. Jag fick ta alllt i min egentakt och vara med hästarna hur mycket jag ville och det tror jag var det bästa för mig just då:)

En annan sak som var lite kul var när min dotter (7 år) red på sin häst. (vbltravare som går på travet) Hennes morfar ledde henne och hon red barbacka på sin häst så gled hon av hästen när dom svängde, hon satt sig upp igen och fortsatte rida runt i ca 10 min. Några dagar senare är hon ute med mig när jag red min häst. När har ridit klart frågar hon om hon får provrida min häst, självklart får hon det när hon hämtat hjälmen och tagit på sig den och jag ska lyfta upp henne så ångrar hon sig för han ser så farlig ut plus att han är så stor hennes häst är ju mycket mindre. Då säger jag men snälla Nadia han är ju mycket mindre än din häst hon är ju en decimeter högre och så har han ju en sadel som du sitter i och snäll är han också alla våra hästar är väl snälla? jo...men... ja... jag provar väl...
Så då fick jag lyfta upp henne och då gick det bra han tog det lungt och var försiktig med henne. Nästa dag är jag och min morbror ute och rider, när hon kommer på att hon ville prova rida hästen som min morbror lånat av mig, men det blev samma visa då fast det slutade med att hon red samma häst som dagen före eftersom jag inte vill tvinga henne om hon inte vill. Men Cognac som min häst heter vill hon alltid skritta av när hon kan:)

på våran busiga *host harkel* shettis:devil:, i och med att det lilla eländet har tendensen att rulla sig eller göra ett bocksprång:D brukar jag köra någon form av longering tömmkörning och mina tjejer 8-7 år sitter på.

jag har på tömmkörnings gjorden och tömmarna och ibland får flickorna hålla i tyglarna och sedan har vi balans träning och dylikt och jag har full koll på att han SKRITTAR eller TRAVAR framåt alltså inte stannar och hittar på ofog :crazy:

har funkat fint det gångerna tjejerna inte tycket det varit såå jätte roligt att rida honom pga hans ofog

var själv i de här komer jag väl ihåg när jag var liten o red.. Ja fick en ung b-ponny som inte gjort särskillt mkt. Han var jätte snäll till en början, men sen fick han för sig att han kunde bocka av mig i ett hörn längst ner i vår paddock.. Detta upprepade sig ngr gånger tills ja vägrade sätta mig på honom..
Jag hade då två bröder som red så fick lov o rida en av deras lite mer lugna o erfarna ponnyer ett tag. Sen longerade min mor mig på min egna ponny o allt eftersom blev man tuffare o vågade till slut rida honom själv igen. Min ena bror red honom imellanåt för o hålla lite koll om man säger så...
Efter detta fick ja ta över brorsans andra b-ponny som då var 4 år o hingst o dessutom helt nyinriden:P Ganska sjukt kan man tycka nu i efterhand jag var väl bara si så där 7½ tror jag... Hade sedan honom tills han var 10 o vi hoppade MSV =)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar, har provat många av era råd, går redan bättre.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama