Desinficera utrustning och häst - med vad?

phie

Trådstartare
Suck, verkar som om vi fått ringorm med oss hem från en träning för några veckor sedan. Riktigt, riktigt tråkigt. Veterinär kommer ut imorgon för att ta prover (och för att svara på frågor hoppas jag!), men efter provtagningen lär det ju vara bra att köra igång med ett desinficeringsprojekt.

Undrar då, ska/kan man använda Virkon på allt - även läder? Om inte, vad använder man då i sådana fall? Vad tvättar man hästen med, Hexocil eller nåt annat?

Suck, verkar som om vi fått ringorm med oss hem från en träning för några veckor sedan. Riktigt, riktigt tråkigt. Veterinär kommer ut imorgon för att ta prover (och för att svara på frågor hoppas jag!), men efter provtagningen lär det ju vara bra att köra igång med ett desinficeringsprojekt.

Undrar då, ska/kan man använda Virkon på allt - även läder? Om inte, vad använder man då i sådana fall? Vad tvättar man hästen med, Hexocil eller nåt annat?

Vircon på allt, sadel och hästen med.
Men det berättar vet. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur