Desinficera gammalt hönshus?

Mia_R

Trådstartare
Jag tänker ju bli med höns inom en förhoppningsvis snart framtid, men vad är bäst att använda vid desinficering av ett gammalt hönshus? Det är länge sedan det fanns några höns där så någon artbunden ohyra tror jag inte finns kvar, men jag vill ju att det ska bli så fint som möjligt innan pullorna flyttar in med sina familjer. :love:

Jag funderar på om jag ska köra med Vircon-S och/eller kalka, naturligtvis så blir det sopborsten först för att få bort allt som är löst, skura rent med såpa och putsa fönsterna, gnugga rent sittpinnarna och skrubba liggplatserna, ordna med fräsch sand till sandbad och bygga en fin utegård där förhoppningsvis varken hök, vråk eller räv kommer åt dem.
Några tips? :bump:

Sv: Desinficera gammalt hönshus?

Hej!
Varför ska du desinficera?

All den där rengöringen känns lite överdriven. OK om du vill göra det för egen del, men hönsen behöver det inte. Dom är inte så kinkiga med städningen själva. ;)
Jag skulle nöjt mig med enkel allmänstädning samt ev vitkalkat väggar och tak.

LIA

vi körde vircon till hästarnas boxar... så det borde väl funka?

går det å köra högtryckstvätt?

hade en sån man kunde ha i "tvättmedel"... råpraktiskt, sen bara spola av med vanligt vatten i högtrycken...

byt ut sittpinnarna om det går? då blir det väl fräscht å fint!!!

bilder sen, obligatoriskt!! :p

Tja, jag tänkte göra det grundligt eftersom jag inte vet hur det är med ohyra efter alla dessa år. Det har bott kaniner där efter hönsen och är inte ordentligt skrubbat efteråt, så när jag ändå ska göra det tänkte jag göra det ordentligt. :o Då kanske det kan räcka med ett varv med högtrycken om jag får för grannen och sedan kalka det + putsa fönster och byta pinnar. Såpvatten eller klorin till redena? :idea:

Troligen flyttar mina första små Hedemoror in nästa vecka bara jag får det klart med rastgård åt dem. Vågar inte ha kycklingarna lösa med katter, schäfer, vråkar och räv inom räckhåll för dem. :eek:

Jag är inte för högtryckstvätt i utrymmen med träväggar. Man trycker in vattnet i alla springor etc. Inser heller inte behovet, men det är min syn på det.
Putsa fönster är säkert nödvändigt, men varför byta sittpinnarna? Är det fel på dom? Såpa räcker säkert om du vill tvätta ur redena.
Jag tvivlar på att du behöver bekymra dig om ohyra i hönshuset i det här stadiet. Däremot vara observant på det framöver. Det kan komma med vildfåglarna. Skaffar du nya höns senare, är det klokt att hålla dessa i ett karantänutrymme ett par veckor, innan du släpper ihop dom med de gamla.

Mina erfarenheter:
Katter brukar inte bry sig om hönsen och schäfern (din hund?) borde visa vaktinstinkt gentemot hönsen och skydda dom så snart den vet att dom tillhör gårdens djur. Vråkar har vi inte sett annat än ormvråk, och dom struntar i hönsen. Duvhök och räv är däremot sugna på dom.
Allt kan ju i o f s bero på storlek på kycklingarna. Hur gamla är dom?

LIA

Det är inte min schäfer utan grannens, jag har fått lov att använda deras gamla hönshus men det behöver göras i ordning innan jag vill ha mina små sötnosar där. :love: Hedemororna är just precis flyttfärdiga, har för mig att de är ca 12 veckor och kommer från genbank. Grannkatterna är duktiga jägare och ganska stora, vet iofs inget hur stora byten de tagit hitills men fd kattungen jagade möss framgångsrikt redan vid ca 12 veckors ålder.

Jag hade gärna haft dem hemma men har inget eget hönshus och för tillfället fyra fågelgalningar modell canis hemma + en galning modell felis. Den äldsta omplacerades hos oss just pga att hon nöp en höna för grannen och syrrans cocker skallrar nästan tänder när hon ser gråsparvarna. Min yngre katt jagar gärna två av hundarna när hon känner för det så jag skulle nog inte lita på henne heller när det gäller unghöns. :o

Låter som om grannens schäfer är det minsta problemet du har. :eek:
Tänk på att gräva ner nätet en bra bit i backen, så att inga hundar eller rävar tar sig in den vägen. Dom kan vara duktiga på att hitta vägar dit dom inte ska komma.
Och så lås alltid in hönsen i hönshuset över natten!

LIA

Om jag vore du så skulle jag bara tvätta av med vanligt vatten och sedan kalka.

Mina kycklingar är bara 3 veckor.. Så dom bor i bur ännu, kaninbur.. Det blev 3 hedemoror och 7 brahma.

Var så säker att småttingarna har hönshusarrest över natten, jag vill inte riskera Herr Mickel lurar upp mina små pullor upp i skogen på middag. :eek: :mad: Jag funderar på att gjuta en sockel längst ner och gräva ner nätet en bit L -format, så det inte slutar rakt ner utan även böjt utåt en bit och sedan lägga tillbaka jorden över. Försöker någon gräva då så stöter de på nätet iaf om de inte är smarta nog att börja gräva längre ut så de kommer under L-et. :crazy:

Det blir nog gunnebonät längst ner, hönsnät ytterligare en bit upp och som tak och så får jag se vad jag får tag på att gräva ner. :idea:

Sant. Kråkor har vi inte haft problem med, men skator ...
Dom är ena j*vl* marodörer när det gäller små kycklingar. Mias är ju 3 månader så dom klarar sig nog från skatorna.

Mia_R
Gjuta känns som överkurs, men att gräva ner ett L av gunnebostängsel måste vara perfekt.

LIA

Jag fick tips av en att sätta ett elstaket, ca 10cm över backen, en vanlig eltråd, och slå på strömmen under nättarna. Det går ju iofs att sätta flera trådar, så det blir lite ondare att försöka ge sig på hönsen.

Och du! Vi MÅSTE få se bilder!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka