Desinfektion av täcken mm

Laguna

Trådstartare
Hej :)!

Min häst har fått regnskållor (väldigt lite dock).
Jag känner mig ganska hemma med hur jag ska behandla dem (tvätta med lätt desinficerande medel, hålla helt torrt).

Men nu ska ju även all utrustning desinfekteras för att få bort bakterierna.

Borstar och dylikt är jag ganska klar med hur jag ska rengöra.
Klippmaskinen borde det väl fungera att bara ta isär och sprita alla ytor?

Men hur gör jag med täcken och schabrak?
Schabraken får ju tvättas i bara 40 grader och det avdödar ju knappast några bakterier.
Och täckena, vad gör man? Vill ej förstöra impregmeringen, ska jag typ "skura" insidan på dom med något bakteriedödande medel?

Tips? :D

Sv: Desinfektion av täcken mm

Jag tvättar alla täcken och scabrak i 60 grader oavsett prisklass.
Om man tvättar täckena 1 gång det märks inte på impregneringen, jag tvättar mina utetäcken ca 1 gång i veckan om det är blöt/lerig period, gillar verkligen inte skitiga täcken.
Har aldrig tvättat sönder nåt.

2 av mina täcken håller inte tätt, men det gjorde dom inte när jag köpte dom heller.

Släng i VIRKON i tvättmaskinen när du tvättar schabrak och täcken. Tvätta även borstar och annat med virkon.

TACK för era svar :)

Virkon i tvättmaskinen var ju riktig smart, ska absolut köra på det.
Tyvärr så får ju inte mina vintertäcken plats i tvättmaskinen...får komma på en lösning där..

Vill ej förstöra impregmeringen

Fast alla täcken måste förr eller senare impregneras. En impregnering håller ju inte för alltid, oavsett tvätt eller inte.

Glöm inte rengöra boxen o andra ytor.

Virkon ger korrosionsskador på trumman.

Virkon uppnår sin maximala effekt efter 10 minuter och det finns därför ingen anledning att låta desinfektionen fortgå efter denna tid om man ska undvika skador på metall. Ingen tvättmaskin tvättar ju direkt 10 minuter, så man kan lika gärna slänga täcket i badkaret och låta det ligga 10 min. Men lyckas du tvätta 10 min i maskinen så är det ju ok med tvätt i denna.

Säkerligen ingen hit för gummit heller. Läder tar också stryk av för lång tid. En vikarie totalförstörde ett helt kasttyg genom att låta det ligga i virkon över natten.
PL

Oj då! är det så starkt! Kanske bäst att hålla det borta från tvättmaskinen då:crazy: Som tur är har det inte behövts göras så många ggr

Tack för varningen :D

Då blir det ingen virkon i tvättmaskinen, har inte lust att köpa ny tvättmaskin :D

har ni gjort skrapprov så ni vet att det är svamp eller bakterier så att du verkligen behöver desinficera?

sk regnskållor kan ha många orsakar, ofta börjar det i magen. min ponny fick det som ett resultat av en allergisk reaktion (kom lös och åt en massa). jag desinficerade varken borstar eller täcken, och utslagen blev snabbt bra och har aldrig kommit igen. enda jag tvättade var hästen.

btw så trivs bakterier som bäst i 40 grader, den temperatur som typ alla tyg ska tvättas på. :crazy: så tvätta antigen kallt, 30 eller 60.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 562
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?