desinfekterande/aspektisk??

majola

Trådstartare
Vilken sorts "lösning" bör man ha när man tvättar ett ställe där man vill sätta en kanyl (intramuskulärt)?

Vad innebär egentligen "aspetisk"?

Sv: desinfekterande/aspektisk??

Du bör tvätta med något bakteriedödande, t ex någon form av spritlösning. Detta gör dock de som sätter kanylen då det ska göras precis innan och inget du behöver bry dig om (för du ska väl inte sätta den själv!?).

Aseptisk betyder att det är rent från bakterier.

Man sätter dessutom inte kanyler intramuskulärt, de sätts alltid i ett blodkärl.
Menar du möjligen injektion? De kan ju även vara intramuskulära. (Kanyl är en nål som sitter kvar för införsel av dropp eller läkemedel).

Senast ändrad:

Ja, då menar jag nål. Jag visst inte att de hette olika. ;) Alltså, man sätter ju först nålen och sedan själva "behållaren".

Typ alsolsprit?

Alsolsprit går bra. Det är ovanligt med infektion efter injektioner så ta det lugnt.

Jag har satt kanyler intramuskulärt halva mitt liv! En kanyl som skall sitta kvar i kärlet kallar jag för permanentkanyl. Så heter det även när jag beställer nya.
Tveksamt om man gör ngn som helst nytta med att slabba på ngt innan en intramuskulär injektion, vissa anser att man snarast ökar risken att få in något. Får att få rent skall man raka, tvätta o sedan desinficera.
PL

Tack för ditt svar Peter! (Vad heter "behållaren" på riktigt då?)

Jag behöver inte tänka på det alltså. Självklart sätter jag den inte mitt i en lerhög, men en normalt "ren" häst är ok?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 341
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama