Deprimerad - Ilsken???

lady_vip

Trådstartare
Min 2-åring är inte sig själv längre, hon är arg, bits och nästan opålitlig. Denna underbara lilla häst har helt enkelt blivit ett monster.

Det hela började med att hennes kompis avlivade i somras. Hon lärde då känna den nya hästen, vilket gick bra. Sedan skaffade vi en inackordering, en vallack. Hon har aldrig träffat vallackar och blev nog inte riktigt klok på vad det va för nåt. Iaf så har hon jagat honom gul och blå så han är nedtryckt ända ner i skorna. Så hon är nu över honom i rang.

Hon stod berdvid vallcken i stallet, men blev argare och argare, surade när man rörde henne och när hon började bitas så blev jag totalchockad (lägger öroren bakåt och hugger med full kraft). Jag bytte box, så hon ser inte honom längre. Inbillade mig en förändring, men nej då, hon är arg fortfarande.

Jag är helt och fullt inne på att hon har ont... Men var??? Jag får inte ta nånstans, innan kunde man klia henne i evigheter.

Så idag tog vi ett blodprov, för fästingsjukdomar och jag hoppas att det visar positivt så att jag vet vad felet är och kan behandla, men det visar nog neg.

Vad kan tänkas fattas henne?? Jag behöver massa förslag och funderingar för jag orkar inte se min häst så här, hon mår inte bra...

Jag har massa tankar och vill kolla upp allt, men en sak i taget.

Någon som kanske känner igen detta och kan dra egna slutsatser??

I övrigt är hon pigg, fin i hull och bra glans i pälsen, men är konstant ARG.

//Emma

Växtvärk kan ju göra väldigt mycket på humöret... :smirk:

När är det de hamnar i puberteten? Det är väl någonstans runt ett-två år, kan ju vara det också?

vet du inte att en ung häst får trots/växtperioder :confused: det är ju fullt normalt att dom blur monster en tid, snälla en tid, monster en tid.
sedan visar hästar olika symptom.

Är hon understimulerad? Min två-åring kan också vara sur ibland, och hon har ovanan att sparkas (= lyfta på benet och hota). Men det får hon definitivt inte så då får man säga till. Överhuvudtaget går det precis som nån srekv i perioder. Ibland är det en bättre period, ibland är hon surare. Men det hör till åldern! De är ju som barn och tonåringar, det går upp och ned... Ta det lugnt och jobba med ledarskapet, hon får ju absolut inte bitas. Har du prövat nh-övningar?

Jag kan inte låta bli att fundera på om det är någon sorts brunstproblem. En ny häst i stallet kan påverka mycket. En valack är det också så det får mig att fundera ännu mera.
Har själv haft erfarenhet att yngre ston som får problem på detta sättet. Det är som att de skulle vilja brunsta men det hänger upp sig på något sätt. Det måste ju vara jättejobbigt för dem. Tänk själv att ha världens PMS och så kommer det någon och vill ställa krav på en.

Hon visar ju att något är fel och eftersom det kom i samband med att den nya hästen kom så tror jag på denna teori. En vän hade en häst som betedde sig precis så här, var hur gullig som helst ibland och en bitch i mellan varven. Hon gav hästen Munkpeppar efter att man med veterinär hade uteslutit andra problem. Kolla med vet att det inte är något annat, men hittas inget hade jag definitivt provat att ge henne Munkpeppar ett tag. Det kan hjälpa dem att stabilisera hormonbalansen igen.
Ett annat tips är att låta någon kiropraktiker titta på henne. Skevt bäcken eller något annat fel kan det ju vara. :confused:

Har du funderat på att skicka iväg henne på unghästbete? Det kan ju inte vara kul för en två-åring att gå och drälla med äldre hästar. Nyttigt även för den hierakiska uppfostringen för henne. Hon har säkert inte alls ont utan har bara kommit i sin första trotsålder.

tack för svar.

Tyvärr är detta inte trots, hon är född trotsig, jag ser i ögonen att de är ett djupare fel, har haft henne sedan hon var ett embryo, jag vet att nånting är fel.

Hon brunstar, så det är det nog tyvärr inte.

När det gäller 2-årsbete så skulle jag gärna gjort det om det hade funnits något i närheten, men jag vill se henne varje dag och det får jag inte isåfall...

NH-övningar har vi kört hela livet, inga problem.

Hon VET att man inte får bitas, hon skäms varje gång. Jag trodde också att hon var i trots, men detta är inte trots då hon kan vara supernuttig, men jag får inte röra henne.

//E

Jag har varit med om liknande med mitt ungsto. Farliga saker. Det är oerhört jobbigt för hästen.
PM'a mig ifall du vill veta mer... :)

Hej! Om ditt sto och hästen som försvann i somras var väldigt tajta så kan hon mycket väl sakna den (min teori trots att många påstår att hästar inte kan känna så) plus att hon har ju varit snäll "bebis" förut och nu har hon upptäckt att hon kan trycka ner nya valacken så varför inte köra samma stil med matte oxå!? Typiskt unghästar. Fast om du misstänker att hon har ont och hon inte blir bättre i humöret så gör en vetkoll. Lycka till!!!!!

Re: om bete

Missade en sak, bete!! Har även jag unghästbete långt hemifrån men det är ju tyvärr en sak man får ta när man har unghäst. De behöver så väl jämnåriga och hon blir ju inte borta för evigt!? Det räcker med en månad om man vill ha hem dem och hantera. Men det optimala för en så ung häst är ju utegång så länge det bara går.

Re: om bete

Vill inte vara nojjig, men hon hade nog inte klarat att gå ute dygnet runt, hon har haft täcke sedan föl (pga lunginflammtion), men det är mitt val så det det är mitt problem (vill inte ha någon täckesdiskussion).

Jag ska hålla ögonen öppna efter bete, men det är inte aktuellt förrän till sommaren.

Hon VET vem som är ledaren, hon trycker ner alla hästar, eller snarare försöker...

Jobbigt problem detta..

//Emma

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 782
Senast: Kookaburra
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 285
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur