Deperat hjälp!!=)

S

smessis

Har en varmblods kille som jag precis börjat satt igång efter ett halvårs vila, saken är den att han börjat tunna ur. han står på tio kilo väldigt bra analyserat hö, 8 dl betfor om dagen (torrt) och kanske ½ kg korn kross om dagen. Vill ha lite tips på vad man kan ge honom för att få upp lite hull.
Är inte alls så duktig på det här då jag bara haft kallblod innan som gått upp i vikt bara av att kolla på en hö bal:rofl: '
Vore tacksam för hjälp...

Sv: Deperat hjälp!!=)

Kompisen ger sin Kraft grov, lusern, olja, mineraler.
Supersvår att få upp hull på, såg ut som ett benrangel, tanig och ful.
Idag superfin, aldrig varit så fin.
Rekommenderar jag verkligen.
+ hösilage

Tycker verkligen att du ska ändra din foderstat, torr betfor är inte bra att ge, sväller ju i magen.Är ju bara sött=energi

Hösilage har jag testat, men det tyckte han inte alls om, han är en vääldigt speciell häst måste jag säga. Vad ger hon honom för olja? vanlig mat olja? och hur mycket olja? pellets lusern eller? Tusen frågor nu känner jag..

haha.. jag ger honom inte torr betfor, men jag mäter den torr..:rofl: Han får den blöt så klart, massa blött tycker han om.. Formulerade mig nog bara lite tokigt i första inlägget..;)

(Kraft måttet, det vita)Ca 1L
Morgon: En skopa Kraft grov

Kväll: 2 skopor Kraft grov, 2 mått blöt lusernpellets, 1dl olja,mineraler, vitlök, foderjäst.

Massor av hösilage mellan målen, till målen.

Kan inte ge honom kraft grov, men han måste ju kunna äta typ kross istället för det? mineraler har han fri tillgång till, så det ger jag honom inget alls i krubban.. Ska ner och köpa lucern och olja imorgon.. får se hur han gillar det=)

Räkna ut hur mycket energi och protein han behöver, annars är det svårt att komma fram till en foderstat som passar just din häst. Sen får du ändå gå på känsla och se hur han utvecklar sig, men att fodra med foer som andra ger behöver inte hjälpa just din häst. För detta behöver du ett analyserat grovfoder. Det finns flera trådar om detta sedan innan.

nalyserat hö har jag redan. hur räknar man ut hur mycket protein och energi han behöver ha då?

Öka på högivan lite och kornet så ska du se att han sätter hull...:)
Korn gick våran svårfödda herre upp av..lycka till

Hur är analysen på höet? Det som är super bra värden för en häst är det inte för en annan, så vilka värden har höet? Du skriver bara bra anlyserat för att kunna ge bra råd om annat eller mer foder så behövs värdena på höet, annars blir det till att gissa vad som saknas.

Får återkomma med exakta siffrorna när jag hittat pappret..:) inget jag lade på minnet kan jag säga..

Han äter inte ens upp det hö han får nu. han är inte så hungrig kille..

Kornkross + lusern + olja + betfor blir en bra blandning.
Räkna på vad han får nu. Då är det lättare att veta hur mycket av vad han ska ha.
// Linda

Lusern kan du ge ! Om du ger lusern pellets så va noga med att blöta dom innan. Fri tillgång till grovfoder !! Funkar inget av detta kan du köpa majs (häst foder majs) som tillskott ! Mkt bra för tunna hästar som ej tar sig .. Men råder dig att ge fri tillgång till grovfoder i första hand

Mitt varmblod var väldigt smal när jag fick henne för 1½ månad sedan.
Hon har fått fri tillgång på hö. Men är verkligen inget matvrak när det gäller hö...

Morgon: 1 kg kornkross + morötter

Kväll: 1 kg kornkross + 2.5 dl rapsolja + 4 dl (torr mängd räknad) betfor + morötter.

Och hon har faktiskt gått upp från 375 kg till 429 kg :)

Men jag har ridit henne ganska mycket under tiden så det är förhoppningsvis en del muskler som kommit till oxå...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 847
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka