Denna värme…

H

Hannahbal

Idag är det väldigt varmt här ute på landet och stekande sol. Mamma vill så gärna att vi ska åka till stranden, 4 km bort.
Vi har ingen bil, utan cyklar över allt. Tidigare har jag bara haft ut småhundar som har kunnat sitta i cykelkorgen. Men nu har jag en mellanstor tjej, som inte gärna kan tryckas ner i en liten cykelkorg;)
Alla här tycker att Mira gott kan springa 4 km i värmen, men jag är inte så pigg på den idén…

Är jag lite överbeskyddande? Kan hon springa den här sträckan i värmen utan att det gör henne något?
Hon har inte visat nåot badintresse hittills, så när vi väl kommer till stranden är jag ganska säker på att hon inte kommer hoppa i och svalka sig.

Sv: Denna värme…

Jag hade inte låtit mina hundar springa i dag, vi har 30 grader i solen, mot en vägg i och för sig, och mina älskar att bada. Så jag tycker inte att du är överbeskyddande. I dag blir det bara korta rastningar och en längre sent i kväll.

Senast ändrad:

jag skulle absolut INTE göra det i denna värme då jag märker att min hund tycker det är jobbigt att GÅ 2km i värmen.. Man vet ju själv hur slut man blir när det är så hett, lägg på et lager päls på det också...

Tack för svaren!
Nu får mamma och grannarna allt ta och ge sig!

Jag skulle inte göra det eftersom din hund inte badar. Hade hunden badat hade jag kunnat överväga saken, också beroende på hur konditionen är. Själv har jag inga problem att springa i värme och det är ju individuellt även för hundar hur mkt de påverkas. Men är det 30 grader skulle jag nog hålla mig till morgon eller kväll.

Beror ju helt på din hund och dennas kondition, min ena skulle lätt kunna springa i denna värmen, trots att hon inte badar. Men hon är korthårig och i väldigt god kondition.

Men jag skulle nog helst valt bort det, men som sagt, KAN kan hon.

Ska själv gå bort till en damm i eftermiddag tänte jag med mina jycks, det blir nog en 4 km allt som allt, men i gångtempo och sen bad på det är det inga bekymmer.

*kl*

Vi har skaffat en barnpol till hundarna & våra fötter:D Mycket skönt före och efter promenader!

Hannahbal: du tänker helt rätt, jag tycker också att det är för varmt för att cykla.. Men, det beror nog vad du har för hund. Min älsta tik tycker att 30grader är en utmärkt tempratur och springer gärna omkring... Hon är den enda jag tävlar agility med när det är varmt, då hon går som allra bäst då. Men din tveksamhet visar ju vad du känner. Bra att du inte låter dig övertalas hur som helst.

Gilly

Jag skulle heller inte låta min hund springa efter en cykel i denna värmen.

En promenad med hunden till sjön istället för cykeltur? Mamma kan ju ta dina grejor på cykeln.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 257
Hundträning Hur tänker ni med motion sommartid? Jag är ganska nojjig och det går väldigt mkt ut över min egen träning då min hund inte tycker det...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
3 280
Senast: Kakis
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår eftermiddag kom jag hem från ett par dagar på tävlingarna i Laholm där jag varit med som hästskötare/sällskap/mentalt stöd (inte...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka