Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är kvinnors hälsa så underprioriterad?
Det svåra är att få den där jäkla diagnosen så att man kan få hjälp. Och när man väl har den, då frågar varenda ny vårdkontakt hur diagnosen är satt, ”är du opererad?” Är man inte det så är diagnosen inte värd nåt.Jag har djupinfiltrerande endometrios och har fått mycket hjälp just endometrios är dock lite eftersatt i Sverige och sjukdomen behandlas helt annorlunda (och ofta bättre) i många andra länder.
Blev ”fejkdiagnostiserad” med endometrios för snart 10 år sen - hittade en behandling som fungerade med min läkare men vi struntade i den formella diagnosen eftersom det blev så jäkla jobbigt…Det svåra är att få den där jäkla diagnosen så att man kan få hjälp. Och när man väl har den, då frågar varenda ny vårdkontakt hur diagnosen är satt, ”är du opererad?” Är man inte det så är diagnosen inte värd nåt.
Jag har inte tagit mig för att läsa den ännu, men boken Sjuka kvinnor: en resa genom medicinens historia av Cleghorn som kom ut ifjol verkar absolut läsvärd om man är intresserad av ämnet. Det är ju liksom en gammal tradition... och den ska sträcka sig från antiken till slutet av 1900-talet.P a t r i a r k a t e t .
Tack för tips!Jag har inte tagit mig för att läsa den ännu, men boken Sjuka kvinnor: en resa genom medicinens historia av Cleghorn som kom ut ifjol verkar absolut läsvärd om man är intresserad av ämnet. Det är ju liksom en gammal tradition... och den ska sträcka sig från antiken till slutet av 1900-talet.
Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är under 18, vilket jag tycker gör det så mycket värre att hon inte får hjälp. Varför är kvinnors hälsa så underprioriterad?
Inte så myckeet bättre för diabetiker förr om åren.Tycker man nästan alltid får höra "det är naturligt" när man söker för "kvinnorelaterade åkommor".
Måste bara länka till den här texten apropå det: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Wj22y2/fanny-nilsson-om-kvinnors-halsa-och-hormonerTycker man nästan alltid får höra "det är naturligt" när man söker för "kvinnorelaterade åkommor".