Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade en kort stund på debatten igår och tyckte Jakob Forssmed var överladdad i sina inlägg. Men det var också bland de första gångerna för honom, så kanske kan det bli så.
Nej inte alls. Var ju klockren kommentar när Jakob sa typ "du är ju som en inverterad Demidekkare som ska bygga ett regeringsbygge som är illrött och så står du där och ska måla över det med en tunn grön färg" :rofl::rofl::rofl:. Å han höll själv med om den kommentar när han sa mm och log. Å sen blev han tyst ett tag och visste inte vad han skulle säga :laugh:

Nej inte alls. Var ju klockren kommentar när Jakob sa typ "du är ju som en inverterad Demidekkare som ska bygga ett regeringsbygge som är illrött och så står du där och ska måla över det med en tunn grön färg" :rofl::rofl::rofl:. Å han höll själv med om den kommentar när han sa mm och log. Å sen blev han tyst ett tag och visste inte vad han skulle säga :laugh:
Jag såg inte just den delen, men jag tyckte Jakobs kroppsspråk visade på en stor överladdning.

Sedan tycker jag det är okej att dra någon enstaka oneliner som passat som stand-up comedy, men jag tycker frågorna är för viktiga för att hela tiden söka den typen av effekter i en debatt. Dessutom är politikerna i bästa fall halvdana i den konstformen, så när de går i spinn på det, så resonerar det ganska illa hos mig.

Jag såg inte just den delen, men jag tyckte Jakobs kroppsspråk visade på en stor överladdning.

Sedan tycker jag det är okej att dra någon enstaka oneliner som passat som stand-up comedy, men jag tycker frågorna är för viktiga för att hela tiden söka den typen av effekter i en debatt. Dessutom är politikerna i bästa fall halvdana i den konstformen, så när de går i spinn på det, så resonerar det ganska illa hos mig.

Du kan se den på SVT Play:)
Sen är det ju ochså så att Jakob visste ju att Demidekkaren bara har 3% i väljarförtroende, det sämsta en partiledare någonsin fått i svensk politik

Screenshot_20230508-081845_Samsung Internet.webp

Jag tycker att det jag sett av Jakob som socialminister och (Acko som sjukvårdsminister) varit bättre än det här, då tycker jag att han haft en sympatisk ton.

Vad tyckte du om Demirok? Jag tyckte att han var över förväntan faktiskt, utkrävde mer detaljerade svar etc.

Jag tycker att det jag sett av Jakob som socialminister och (Acko som sjukvårdsminister) varit bättre än det här, då tycker jag att han haft en sympatisk ton.

Vad tyckte du om Demirok? Jag tyckte att han var över förväntan faktiskt, utkrävde mer detaljerade svar etc.

Jag tyckte att han var stabil och rak, men lite för osynlig - dock såg jag bara den senare delen av debatten så det kanske inte är rättvisande. Samtidigt gillar jag mer den typen av lugna politiker som inte hela tiden söker populistisk effekt utan istället försöker förmedla något viktigt om vad man vill, så för mig blev det ett bra betyg.

Jag tyckte att han var stabil och rak, men lite för osynlig - dock såg jag bara den senare delen av debatten så det kanske inte är rättvisande. Samtidigt gillar jag mer den typen av lugna politiker som inte hela tiden söker populistisk effekt utan istället försöker förmedla något viktigt om vad man vill, så för mig blev det ett bra betyg.
Sen gillar jag att Muharrem ännu är såpass lite kändis att han kunde sitta och fika i ett sällskap bredvid mig på kondis förra helgen utan vare sig uppståndelse eller livvakter. Kanske inte håller så länge till om det ska bli bra för Sverige framåt dock.

Om någon trodde att botten var nådd så håller inte Björn Söder med.
Visa bifogad fil 118481
Nej, det är nog uppenbart för många att det här verkligen inte är slutet. Det är för att tala med Churchill förmodligen inte ens början på slutet.

Och det gör mig faktiskt orolig på riktigt att det idag går att skriva så som Söder gör utan att det blir fullständig panik på högersidan. De bara "ja ja, det blir nog bra."

"Var inte så nervös. Vi kan gå dit ihop!" 🤣🤣

- Johan Pehrson lackade ur på Jimmie Åkesson angående hans tjatiga störning över sagostunder med drag queens på bibliotek.
Jag fattar inte upprördheten kring detta med drag queens som läser sagor för barn. Jag ser framför mig Babsan som läser med inlevelse. Jag själv som unge älskade sagostunder med en uppläsare som läste med rejäl inlevelse och gillade ut klädnader och själv få klä ut mig. Jag räknar kallt med att alla barn får tillgång till en dragqueen som läser på de lokala biblioteken och gå på studiebesök på teatern....även barn i utsatta områden.

Jag fattar inte upprördheten kring detta med drag queens som läser sagor för barn. Jag ser framför mig Babsan som läser med inlevelse. Jag själv som unge älskade sagostunder med en uppläsare som läste med rejäl inlevelse och gillade ut klädnader och själv få klä ut mig. Jag räknar kallt med att alla barn får tillgång till en dragqueen som läser på de lokala biblioteken och gå på studiebesök på teatern....även barn i utsatta områden.
En enkel förklaring är väl att SD hämtar många av de här argumenten från debatten i bland annat USA. Björn Söder, som talar lite mer klarspråk än Åkesson, skrev också massor igår om att drag queens "groomar" barn och att den "politiska och kulturella eliten" är okej med det. När de talar om "grooming" i den här kontexten så menar de inte alltid som vi brukar använda begreppet annars, det är inte "bara" att förbereda sexuella övergrepp på minderåriga, utan också att tala om HBTQI+ med barn. Som att det finns en agenda att man då försöker att få barnen att bli HBTQI+ och inte konservativa, typ.

Nej, det är nog uppenbart för många att det här verkligen inte är slutet. Det är för att tala med Churchill förmodligen inte ens början på slutet.

Och det gör mig faktiskt orolig på riktigt att det idag går att skriva så som Söder gör utan att det blir fullständig panik på högersidan. De bara "ja ja, det blir nog bra."
"Finns inget att se här. Allt är så bra och utsikten är fin. Vi på den här sidan är så överens. Vilket isberg?"

bddw4nhj

Strömhopp från Liberalerna:

"Cecilia Malmström har lämnat Liberalerna. Det bekräftar den före detta ministern och EU-kommissionären för DN. Det är ännu ett i raden av tunga avhopp från det splittrade partiet.

... Liberalerna skulle vara öppna för samarbete med Sverigedemokraterna om det var nödvändigt för ett maktskifte. Det blev en avgörande förutsättning för Tidöavtalets tillkomst. Vägvalet skapade djup splittring i partiet.

... Förre partiledaren Bengt Westerberg gick ut i valrörelsen med att hans röst nu gick till Centerpartiet i riksdagsvalet. Han motiverade det både med Liberalernas öppning för samarbete med SD, men också med att partiet anammat en hårdare profil i migrationspolitiken.

Samma ställningstagande gjorde Birgitta Ohlsson i förra årets val. Hon har varit mångårig riksdagsledamot, minister i alliansregeringen och utmanade vid ett tillfälle även Jan Björklund om partiledarposten."

https://www.dn.se/sverige/cecilia-malmstrom-har-lamnat-liberalerna/

"Cecilia Malmström har lämnat Liberalerna. Det bekräftar den före detta ministern och EU-kommissionären för DN. Det är ännu ett i raden av tunga avhopp från det splittrade partiet.

... Liberalerna skulle vara öppna för samarbete med Sverigedemokraterna om det var nödvändigt för ett maktskifte. Det blev en avgörande förutsättning för Tidöavtalets tillkomst. Vägvalet skapade djup splittring i partiet.

Nästa steg är väl att de får på sig en anmälan om vilseledande marknadsföring med avseende på partiets namn. Det är extremt missvisande och bedrägligt och behöver bytas ut.

Strömhopp från Liberalerna:

... Förre partiledaren Bengt Westerberg gick ut i valrörelsen med att hans röst nu gick till Centerpartiet i riksdagsvalet. Han motiverade det både med Liberalernas öppning för samarbete med SD, men också med att partiet anammat en hårdare profil i migrationspolitiken.

Samma ställningstagande gjorde Birgitta Ohlsson i förra årets val. Hon har varit mångårig riksdagsledamot, minister i alliansregeringen och utmanade vid ett tillfälle även Jan Björklund om partiledarposten."

https://www.dn.se/sverige/cecilia-malmstrom-har-lamnat-liberalerna/
Om hon hade velat ta över efter Björklund har jag en känsla av att saker sett annorlunda ut.

Babblar vidare. Även om på många sätt insett att jag snarare är nåt slags vänsterliberal jämfört med hur socialliberaler inom L definierar begreppet, så tycker jag att det är viktig med liberala partier - även om de är för borgerliga för att jag skulle rösta själv. Det finns en politiker, som förvisso inte ens knep en riksdagsplats, som jag under valet fastnade för som verkar vara en sann socialliberal - Jan Jönsson - gängens värsta fiende. 😅 Önskar att partiet bestod av fler som honom, och gärna med honom som partiledare.

"EU-parlamentet har röstat ja till att gemensamt ratificera Istanbulkonventionen om våld mot kvinnor och flickor, rapporterar TT.
Delar av parlamentet har i tio års tid försökt få till omröstningen. EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), som haft ansvar för frågan i parlamentet, kallar det ett historiskt beslut.
– Det kommer göra att EU kommer kunna ta krafttag för att bekämpa våld mot kvinnor i hela Europa, säger hon till Ekot."

https://omni.se/eu-ja-till-konvention-mot-kvinnovald-nej-fran-sd/a/GMq52V

Ett svenskt parti röstade inte för. SD, förstås. En skam för landet. :mad:

"EU-parlamentet har röstat ja till att gemensamt ratificera Istanbulkonventionen om våld mot kvinnor och flickor, rapporterar TT.
Delar av parlamentet har i tio års tid försökt få till omröstningen. EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), som haft ansvar för frågan i parlamentet, kallar det ett historiskt beslut.
– Det kommer göra att EU kommer kunna ta krafttag för att bekämpa våld mot kvinnor i hela Europa, säger hon till Ekot."

https://omni.se/eu-ja-till-konvention-mot-kvinnovald-nej-fran-sd/a/GMq52V

Ett svenskt parti röstade inte för. SD, förstås. En skam för landet. :mad:
Såg detta när jag klickade på länken, fint att C har vettiga förslag som inte bara är en del av straffskärpningar överlag och inte så inriktade på utsatta kvinnor. https://omni.se/centern-vill-ge-pengar-till-valdsutsatta-kvinnor/a/kEKJ3k

I USA har vi sett hur de håller på med "gerrymandering"; förändrar valdistrikten så att det ska gynna egna partiet i valen, tar bort vallokaler så vissa ska ha sämre möjlighet att rösta för att det blir för långt, etc - det handlar inte om att ha bra politik, utan om att ändra omständigheter och regler kring valen för att få fördelar. Sådan taktik har inte använts i Sverige tidigare. Inte förrän nu, då. En skrämmande utveckling. Var är ryggraden? Värderingarna?

"Den 5 mars 2014 klubbade riksdagen till slut en ny lag för partidonationer.

... Debatten hade stundtals varit hård mellan alliansregeringen och de rödgröna. Men när det var dags att fatta beslut såg partierna till att enas.
Varför var det så viktigt? Per Bill (M), vice ordförande i konstitutionsutskottet, förklarade: ”I den här typen av konstitutionella frågor ska vi försöka komma överens, det handlar om demokratins spelregler.”
Så ser normerna ut i Sverige. Demokratins spelregler vårdas gemensamt. Partierna vrider inte på dem för att skaffa sig fördelar.
... Alliansregeringen skulle aldrig ha drömt om att skriva om regelverket för att försvaga oppositionens möjligheter att finansiera sin verksamhet.

... När det gäller förbudet mot partilotterierna är SD dock på väg att lyckas med att just flytta ramarna. M, KD och L låter sig användas som murbräcka mot de normer som man tidigare värnat: att demokratins spelregler är sådant man kommer överens om brett, att man inte förfördelar oppositionen. Och de borgerliga partierna gör det för att forcera igenom lagstiftning som de själva inte ens drivit när frågan om partifinansiering legat på bordet.

Regeringen dansar helt efter SD:s pipa.

Ulf Kristersson beskyllde i Agendas partiledardebatt Magdalena Andersson för att med sina ord ”amerikanisera” svensk debatt, men faktum är att det i första hand är han som med sina handlingar gör det.
Det som utmärker den amerikanska utvecklingen är inte främst ett högt tonläge, utan att konflikten ändrat karaktär. Från att ha ägt rum inom gemensamt etablerade regler, till att handla om dem: Att partierna böjer på och försöker skriva om dem för att skaffa sig fördelar.

SD har satt fyr på en brasa, syresatt den och föst fram statsministern. Ulf Kristersson leker just nu med elden.

Det ligger i hans makt att släcka den."

https://www.dn.se/ledare/sd-leker-med-regeringen-och-regeringen-leker-med-elden/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka