Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, dåligt kommunicerat av mig, helt klart. Men om du tittar på vad som kommuniceras ut av politiker, och då tänker jag inte på vad som diskuteras internt inom partier, utan sådant som hamnar i media. Hur mycket av det är diskussioner om effekter här och nu, och hur mycket är det om "det här ger inte resultat förrän om 20 år, men vi måste satsa på det här för att minska brottsligheten i framtiden". Istället får vi enormt kortsiktiga tankar, vi lägger ner järnvägssatsningar, för de frigör pengar nu, så att vi kan lova guld och gröna skogar, trots att järnvägssatsningarna är för att kunna ha kvar några gröna skogar, etc, etc.
Till viss del kan jag hålla med. MEN de finns ett stort aber. Media skriver om det som de gillar och tror blir läst.

Långsiktiga perspektiv är inte medias främsta gren. Dessutom är det så att partierna sänder upp mängder av pressmedelanden och ordnar presskonferenser. En bråkdel tas upp och skrivs om. Bedömningen av vad som ska kommuniceras fattas av redaktionerna. :)

Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Partierna anpassar sig helt enkelt till situationen och kämpar vidare med att få ut sina budskap.

Det är mer så att vi som för fram vikten av förebyggande arbete inte blir lyssnade på.
Ja så är det. Även om ny lagstiftning kommer i sommar om brottsförebyggande arbete, inkl en liten peng, är det så otroligt lite så kommunerna slår ut med armarna och säger "vad ska vi göra för detta?". Det måste samordnas bättre med mycket mer resurser, ett helhetsperspektiv och en långsiktighet.

Där har jag väl även läst dock att det finns de inom polisen som ÄVEN vill se förebyggande arbete, och inte (enbart) hårdare tag. Det är "vi" som samhälle som är för lättlurade(?), eftersom det bara skriks om hårdare tag och inte mer om förebyggande arbete.
Menade alltså inte att alla inom polisen bara vill ha hårdare tag och inte förebyggande arbete, det finns såklart vettiga personer även där, men de tycks liksom inte få gehör. Och lite så, media gjorde kanske inte världens bästa jobb inför valet.

Till viss del kan jag hålla med. MEN de finns ett stort aber. Media skriver om det som de gillar och tror blir läst.

Långsiktiga perspektiv är inte medias främsta gren. Dessutom är det så att partierna sänder upp mängder av pressmedelanden och ordnar presskonferenser. En bråkdel tas upp och skrivs om. Bedömningen av vad som ska kommuniceras fattas av redaktionerna. :)

Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Partierna anpassar sig helt enkelt till situationen och kämpar vidare med att få ut sina budskap.
Jo, det är ett komplext förhållande mellan politiker, media och oss i pöbeln. Media rapporterar om det som säljer, och i grunden är det då alltså pöbeln som är problemet. För politiker måste som du säger försöka anpassa sitt budskap så att folk konsumerar media.

Ja, jag är cynisk och anser att det behövs mindre storlekar av demokrati, för att vi "vanligt folk" ska klara av att hantera de frågor som diskuteras. Sedan är det ju så att vissa frågor måste diskuteras på högre nivåer, och hur det ska lyckas förankras hos pöbeln är en mycket svår fråga.

Och jag vet att jag brukar låta rätt generellt kritisk till politiker, vilket nog mer är 1) usel kommunikations- och diskussionsförmåga från min sida och 2) alldeles för negativ syn på människan som art.

Ja så är det. Även om ny lagstiftning kommer i sommar om brottsförebyggande arbete, inkl en liten peng, är det så otroligt lite så kommunerna slår ut med armarna och säger "vad ska vi göra för detta?". Det måste samordnas bättre med mycket mer resurser, ett helhetsperspektiv och en långsiktighet.
Från mitt perspektiv som socialarbetare tänker jag på insatser som måste in väldigt tidigt i barns och ungdomars liv. De måste få möjligheter att se vilka alternativ till ett kriminellt liv som det finns. De måste få hopp om framtiden. De måste få känna att de är en tillgång för samhället.

Menar du i Sverige efter lagstiftningen som trädde i kraft i början av detta år? Eller menar du mer internationellt?
Jag är rädd att jag inte förstår din fråga. Jag en fråga till MJLee var jag kan hitta mer om att läsa _vilket sätt Sveriges pressfrihet har begränsats_, eftersom det är det som påstås i inlägg 667.
(Jag googlade lite på detta uttalande,(pressfriheten har begränsats i sverige) men hittar bara beskrivningar kring pressfrihet och att den begränsas i andra länder typ Kina, Iran, Eritrea, Nordkorea....... och Ryssland. I vårt närområde typ Polen ,Ungern. Jag tycker detta är intressant så jag skulle vilja läsa någon seriös info/utredning som mer uttalat stödjer påståendet att pressfriheten har begränsats.)

Menade alltså inte att alla inom polisen bara vill ha hårdare tag och inte förebyggande arbete, det finns såklart vettiga personer även där, men de tycks liksom inte få gehör. Och lite så, media gjorde kanske inte världens bästa jobb inför valet.
Vilket för oss tillbaka till att media trycker bara på sådant som vi i pöbeln köper, och alltså är det egentligen varken politikers eller medias fel att samhället ser ut som det gör, även om de absolut inte är oskyldiga heller. Men om vi i pöbeln skulle vara mer tydliga i att vi vill ha förebyggande arbete i större utsträckning, så skulle troligtvis både media och politiker "lyssna".

Jag är rädd att jag inte förstår din fråga. Jag en fråga till MJLee var jag kan hitta mer om att läsa _vilket sätt Sveriges pressfrihet har begränsats_, eftersom det är det som påstås i inlägg 667.
(Jag googlade lite på detta uttalande,(pressfriheten har begränsats i sverige) men hittar bara beskrivningar kring pressfrihet och att den begränsas i andra länder typ Kina, Iran, Eritrea, Nordkorea....... och Ryssland. I vårt närområde typ Polen ,Ungern. Jag tycker detta är intressant så jag skulle vilja läsa någon seriös info/utredning som mer uttalat stödjer påståendet att pressfriheten har begränsats.)
Det senaste är väl det här?

”ändringen i Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen som gör utlandsspioneri till ett tryckfrihetsbrott.”

Jag antog att du visste om lagen som @sjoberga beskrev nu, och om du letade efter information om hur den inskränker pressfrihet? Men det kanske du inte gjorde?

Vilket för oss tillbaka till att media trycker bara på sådant som vi i pöbeln köper, och alltså är det egentligen varken politikers eller medias fel att samhället ser ut som det gör, även om de absolut inte är oskyldiga heller. Men om vi i pöbeln skulle vara mer tydliga i att vi vill ha förebyggande arbete i större utsträckning, så skulle troligtvis både media och politiker "lyssna".
Samtidigt så utvecklas och förankras "pöbelns" verklighetsuppfattning och problembeskrivning inte fristående hos respektive individ. Så nyhetsvärderingen och graden av informativ/pedagogisk framställning bidrar även till att forma den framtida efterfrågan på bra journalistik. Liksom skolans undervisning i samhällskunskap, källkritik m.m.
Så det är i ett långsiktigt perspektiv en komplex fråga. Där det både finns ett individuellt ansvar, ett samhällsansvar och ett yrkesetiskt ansvar...

Ja, jag är cynisk och anser att det behövs mindre storlekar av demokrati, för att vi "vanligt folk" ska klara av att hantera de frågor som diskuteras. Sedan är det ju så att vissa frågor måste diskuteras på högre nivåer, och hur det ska lyckas förankras hos pöbeln är en mycket svår fråga.

Och jag vet att jag brukar låta rätt generellt kritisk till politiker, vilket nog mer är 1) usel kommunikations- och diskussionsförmåga från min sida och 2) alldeles för negativ syn på människan som art.
Men det finns ju "mindre storlekar"!!
Kommunpolitiken, regionerna och alla samarbeten däremellan. Plus att kommunerna har ett antal nämnde stadsdelsråd etcr. Än finns politiken ganska nära oss.

Jag är väl inte så mediakåt så jag får inte så mycket åsikter till mig. Men de flesta jag känner kontaktas ofta av allmänheten som har synpunkter på allt från snöröjning till världspolitiken.

Politiker kan inte sköta sitt uppdrag utan nära kontakt med civilsamhället och allmänheten.

Fråga - hur många politiker kommunicerar du med på regelbunden basis? Förutom mig?

Du har återigen fel i din beskrivning av mig och mina uttalanden. Jag har ett stort förtroende för Sveriges lagar, vår poliskår, domstolar och övriga myndigheter. Men jag vet också att det förekommer på individnivå bristande tjänstemannaansvar som också begår kriminella handlingar och fel i sin yrkesutövning.
Jag reagerar när Sverige utmålas som jordens undergång och grova överdrifter bara för att ett nytt politiskt block vunnit.
Det är ju bara att lyssna till retoriken och idiotierna de föreslår så inser man att det är fara på taket.
Återigen så får du bli tydligare med vad du menar om du inte vill att jag ska dra de slutsatserna jag drar utifrån det du skriver. Jag lägger samman dina uttalanden och det här är den enda bild som kommer fram.

Men det finns ju "mindre storlekar"!!
Kommunpolitiken, regionerna och alla samarbeten däremellan. Plus att kommunerna har ett antal nämnde stadsdelsråd etcr. Än finns politiken ganska nära oss.

Jag är väl inte så mediakåt så jag får inte så mycket åsikter till mig. Men de flesta jag känner kontaktas ofta av allmänheten som har synpunkter på allt från snöröjning till världspolitiken.

Politiker kan inte sköta sitt uppdrag utan nära kontakt med civilsamhället och allmänheten.

Fråga - hur många politiker kommunicerar du med på regelbunden basis? Förutom mig?
Mindre storlek än kommun var min tanke, just för att det inte ska behövas mediekåthet för att lättare kunna "umgås" mellan de som engagerar sig och de av oss som av olika anledningar är sämre på engagemangsbiten.

Har i dagsläget ingen ytterligare kontakt med politiskt aktiva, tyvärr. Jag är inte bra på att ta kontakt med folk överlag, och när jag tar upp problem, så blir det oftast på sätt som inte alls blir bra, vilket jag är rätt säker på att märks här.

Hade gärna önskat att min energi hade räckt till mer än att bara överleva jobbet, men till och med att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening blev för mycket, så mitt nuvarande engagemang är att kasta ut cyniska kommentarer till och från på det här forumet, och ibland på Facebook.

Vidareutvecklar vad som skrivs i media

Plus att media på alla nivåer gärna skriver fel. De har bråttom och så händer det.
Ett eget exempel. En enskild moderat politiker gick ut och ville stoppa en rivning av en med råge uttjänt byggnad. Lämnade in en överklagan. Lokalmedia rapporterade stort att hela oppositionen överklagat. Vilket var helt fel. Moderaten gjorde det som privatperson och hade varken sitt eget parti eller resten av oppositionen med sig.

Frågan var infekterad i staden så det kändes viktigt att dementera. Tror ni tidningen tog in dementin? Nä. Vi övriga fick både beröm och skit för detta.

Om det händer på vår lilla ort så händer det sannolikt även i rikspolitiken. Men de flesta orkar inte tjafsa.

Mindre storlek än kommun var min tanke, just för att det inte ska behövas mediekåthet för att lättare kunna "umgås" mellan de som engagerar sig och de av oss som av olika anledningar är sämre på engagemangsbiten.

Har i dagsläget ingen ytterligare kontakt med politiskt aktiva, tyvärr. Jag är inte bra på att ta kontakt med folk överlag, och när jag tar upp problem, så blir det oftast på sätt som inte alls blir bra, vilket jag är rätt säker på att märks här.

Hade gärna önskat att min energi hade räckt till mer än att bara överleva jobbet, men till och med att sitta i styrelsen för en bostadsrättsförening blev för mycket, så mitt nuvarande engagemang är att kasta ut cyniska kommentarer till och från på det här forumet, och ibland på Facebook.
de flesta kommuner har medborgardialoger och träffar där kommuninvånare kan träffa politiker och tjänstepersoner. Kolla det i din kommun om du är intresserad.

Men den nya lagstiftningen har den provats i domstol? -eftersom du skriver att den redan "används". Att en lag används för att hota eller för att försöka slingar sig ur någon granskning kan ju knappast vara lika med att den redan praktiseras (alltså i domstol)

Återigen så får du bli tydligare med vad du menar om du inte vill att jag ska dra de slutsatserna jag drar utifrån det du skriver. Jag lägger samman dina uttalanden och det här är den enda bild som kommer fram.
Jag tvivlar på att det är min otydlighet som bidrar till att du drar slutsatser om mig, min person och egenskaper. Du diskuterar på ett sätt som kan liknas vid att sparka någon mellan benen när outalade regler säger att det är fegt -men ett otroligt effektivt sätt att få övertag.

Jag tvivlar på att det är min otydlighet som bidrar till att du drar slutsatser om mig, min person och egenskaper. Du diskuterar på ett sätt som kan liknas vid att sparka någon mellan benen när outalade regler säger att det är fegt -men ett otroligt effektivt sätt att få övertag.
Nej jag läser det du skriver. Lägger ihop det och drar en slutsats. Du säger sedan att min slutsats är fel men fortsätter argumentera på exakt samma sätt. Att kalla mitt sätt att diskutera med dig för fegt är att göra det väldigt enkelt för dig själv.
Säg vad du vill säga och inte en massa annat så ska du få se att du får svar utifrån det du menar istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka