Till viss del kan jag hålla med. MEN de finns ett stort aber. Media skriver om det som de gillar och tror blir läst.Okej, dåligt kommunicerat av mig, helt klart. Men om du tittar på vad som kommuniceras ut av politiker, och då tänker jag inte på vad som diskuteras internt inom partier, utan sådant som hamnar i media. Hur mycket av det är diskussioner om effekter här och nu, och hur mycket är det om "det här ger inte resultat förrän om 20 år, men vi måste satsa på det här för att minska brottsligheten i framtiden". Istället får vi enormt kortsiktiga tankar, vi lägger ner järnvägssatsningar, för de frigör pengar nu, så att vi kan lova guld och gröna skogar, trots att järnvägssatsningarna är för att kunna ha kvar några gröna skogar, etc, etc.
Långsiktiga perspektiv är inte medias främsta gren. Dessutom är det så att partierna sänder upp mängder av pressmedelanden och ordnar presskonferenser. En bråkdel tas upp och skrivs om. Bedömningen av vad som ska kommuniceras fattas av redaktionerna.
Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Partierna anpassar sig helt enkelt till situationen och kämpar vidare med att få ut sina budskap.