Den stadiga formen...

Inelin

Trådstartare
Denna eftersträvsamma, åtrovärda, efterlängtade stadiga form (suck) Kommer vi någonsin att komma dit Jaxon och jag?

Vingel vingel, tugga, tugga, skaka, höja, titta. Oj en annan häst! Den tittar vi intresserat på, åsså tillbaka till rätt form, snubbel, förböjning, oj, tungt i hörnet= underläppen mot bogen, tugg tugg, upp och kika, ner igen... *morr*

Hur hittade du och din häst en stadig form?

(Vill tillägga att Jaxon är kollad i mun, frisk, inget som skaver, sammarbetsvillig, ej ont, går tre-fyra dagar i veckan, fyra år gammal WM, körd två år, ej ännu tävlad.)

Så här ser vi ut då och då ^^

jaxonkrs9.jpg

Senast ändrad:
Sv: Den stadiga formen...

Tålamod, koncentration och mer träning är nog det som gäller.

Ett tips är att inte tänka så mycket på formen utan mer på tempot speciellt när din häst blir distraherad av annat och att du som kusk inte låtsas om allt som distrahera utan själv är koncentrerad och målmedveten.

Ett annat tips är att köra för tränare en och annan gång så man liksom kan stämma av att det går på rätt håll och att det händer lite. Annars blir det lätt så att man kör fast eller tycker att man inte kommer någon vart.

Fin häst du har:D

Lycka till!

Din häst är ju inte så gammal, så det kommer nog! Jag oxå tro att tempot är viktigt att kontrollera, se till att uppehåla honom då du märker att det är på gång att flaxa iväg.. Öa tempot, minska.. Lägg en volt..
Jag är verkligen ingen expert, men det lossnar med tiden tror jag!

Hej!
Det går inte att fuska sig till den "stadiga formen" bygg upp sakta men säkert, själva kör jag mina hästar i form varenda steg i princip, både skogen som på bana! När du byggt upp musklerna för att jobba hästen i form naturligt är det superbra att trav i backar, i form, när du väl lyckas med det bra och hästen gillar att arbeta och det är SKOJ! så jobbar hästen i kort galopp i backar bla!! Ett tips bara,,,, och jag tycker det funkar superbra! MEN tänk på att det skall vara skoj!! Alla har vi dåliga dagar inklusive hästen! Går det inte bra lägg ner och tvinga inte, gör ett nytt försök nästa gång så det blir positiva upplevelser!:idea:

Tack för era ord! Det känns genast lite bättre. Jag förstår att det är ett metodiskt och långsiktigt arbete att få en bra form, nog är det jag som hastar lite i min önskan att utvecklas fortare. Hälsar Ulrika

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka