Den skoningslöse Hämnaren...

Jamtland

Trådstartare
Härom kvällen var vi ute och skulle natta hästarna sambon och jag. Har släppt ihop allihop till en enda flock, dvs tre shettisar, två varmblod och ett kallblod. Fem ston och en ranghög valack.

Vi hade nattat "färdigt" och skulle just till att gå in då helvetet brakar lös... Varmblodsvalacken kliver fram emot nordisdamen och begär att hon ska flytta på sig genom att lägga öronen bakåt och vifta med huvudet åt henne. Något slår slint i huvudet på nordisen och hon vänder arslet till och hytter samtidigt som hon skriker till. :eek: Det är ungefär det dummaste hon kan göra.... :angel: Valacken blir vansinnigt arg, svänger runt och klappar till.

Nordisen börjar med att svara för sig, men inser rätt snart sitt misstag... :smirk: Valacken jagar henne brutalt i ca fem minuter, går hon inte undan tillräckligt fort så smäller det...rejält... :devil:

Sambon och jag hamnar inne i varsitt träd för att inte hamna ivägen. Till slut har valacken fått så mycket underkastelse han anser sig behöva och stannar upp. Jag går fram för att besikta skadorna, bla en täckesgjord som släppt och ett bensnöre som gått sönder, tack och lov så fick inte någon av hästarna några allvarligare skador. Då jag kommer fram mot valacken (som jag för en ständig maktkamp med) så lyfter han huvudet och jag ser i hans ögon att ett enda felmoment nu, och det blir jag som får mig en omgång... :crazy: Klappar honom på halsen och berömmer honom och han slappnar genast av och jag får fixa till täcket. :bow:

Fascinerande är det att få se sådana "uppvisningar", helt klart är att de gånger en annan "bestraffar" mina hästar så kommer jag inte ens i närheten av styrka och brutalitet... Och helt klart blir hans resultat bättre, nordisen smyger undan för honom om han visar minsta tecken på att så önska, men jag har sett dom stå och äta ur samma höhög mer än en gång sedan dess.

Inte så att jag tänker slå och sparka mina hästar mer efter denna uppvisning, ;) men jag tänker definitivt inte skämmas om jag någon gång höjer en hand eller placerar en touch i bringan med foten... Jag har lärt mig av en mästare! :bow: För suverän som flockledare är han. Ingen får sticka upp, men dom som håller sig på sin plats kan ligga och sova lugnt framför hans hovar, eller dela hans mat. Han skyddar mig i hagen och han gör nästan allt jag ber honom om, så länge jag ber! :angel:

Jenny

Jenny

Sv: Den skoningslöse Hämnaren...

Härlig läsning :D och när man tillrättarvisar så känns det nog som en mygga landat efter att ha läst detta :angel:

Finns det någon möjlighet att du kan filma din nya naturliga hantering? :angel:
Skulle vara fasligt kul att se dig jaga runt din häst 5 minuter, med strykna öron (kan rekommendera travets ryckhuva med gummi pluttar i) medans du kickar och biter åt den :angel: :p ;)

O ja... Jag länner mig liten, svag och LÅNGSAM som få... ;)

Jenny

Jag kanske ska starta en egen gren av "NH" hantering? JNH, går ut på att man beter sig som en häst. Får uppfinna en huva med öron som är kopplad till hjärnan på något sätt och reagerar på mitt humör så öronen läggs bakåt då jag blir arg... :idea:

Jenny

Och så den totala omvandlingen...

Den skoningslöse hämnaren har tittat snett på nordisen sen hennes försök, och håller alla brudar i stenhårt schack. Så idag kommer det upp en liten smal tjej som just aldrig ridit förut. Jag hivar upp henne på Hämnaren och vips är han förvandlad till världens slöaste men mest samarbetsvillige lille pålle... :bow:

Han är för underbar! :bump:
Jenny

Kul läsning! Jag har alltid sagt i min upfostran av djur (hundar och hästar) studera hur de uppfostrar varandra, där finns mycket att lära. Tex har jag och min man kennel, valparna upfostras liksom mamman gör, jag morrar och visar tänderna och det fungerar ypperligt. Lite svårare dock att göra som hästarna, visst springer jag mot den som dummar sig, men tyvärr hinner jag aldrig ikapp!!! :D

Japp, man ska göra som djuren gör. Har en inte så hästvan sambo, och jag har flera gånger sagt till honom att han INTE får backa för hästarna. Han "märker" inte när dom genom att tex stoppa mulen i ansiktet på honom, nästan omärkligt flyttar på honom.

Han har varit jätteduktig, men tycker väl att jag tjatar lite på honom. För någon vecka sedan fick han chansen att ge igen. Vi var ute i hagen och skoningslöse Hämnaren var i vägen för mig så jag satte handen i sidan på honom för att flytta honom. Hästskrället snor runt fort som bara den och lyfter en varnande hov precis som att: kom igen du bruden! och jag backade så klart undan...

Gissa om jag fick höra det sen... Min förklaring att regeln att inte backa för hästen gäller inte då man riskerar att få huvudet insparkat skrattade han mest åt... :)

Jenny

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 735
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka