Den optimala hund och hästbilen?

Jag har Honda cr-v. Gott om plats och drar bra.
Haft den i fyra år och är så himla nöjd!

Tänkte föreslå den när jag läste TS, hade min i många år o var väldigt nöjd.

Honda CR-V eller Subaru Forester var de första som ploppade upp i mitt huvud...

Jag har en CR-V som jag förvisso älskar men jag upplever ändå precis samma problem som @Blandrastik beskriver. Dubbelburen tar upp all plats och det som inte får plats i lådorna på hyllan ovanför hamnar i baksätet.

20180424_113035.webp

Har själv kikat på Defender eller Pajero som nästa bil.

Caddy har jag tittat på, önskebilen vore nåt i storlek mellan Caddy och Amarok. Caddyn blir för spinkig när det gäller dragvikt och Amaroken för dyr.
Hur mycket behöver du dra då? :) Jag får dra drygt 2000kg med utökat b. drygt 1300kg på b-kort. Hade fått dra min hästtransport med min Caddy på b-kort. Men nu har jag inte häst längre så drar husvagn istället :p

Jag har samma bekymmer, även om jag är väldigt nöjd med min bil och inte tänker byta.
För min del brister det mest i att jag vill ha nån smidig förvaring i baksätet där jag kan ha hundgrejer, översiktligt och inte i en enda röra (har haft backar, blir skit). Dessutom ska det vara enkelt att lyfta ut, just för om jag behöver ha in folk (vem har egentligen baksätet till att ha folk i..?), fodersäckar eller för all del 50 frysta kaniner.

Så snor tråden lite, vad har ni för bra baksätesförvaring?

Hur mycket behöver du dra då? :) Jag får dra drygt 2000kg med utökat b. drygt 1300kg på b-kort. Hade fått dra min hästtransport med min Caddy på b-kort. Men nu har jag inte häst längre så drar husvagn istället :p
Men var har jag hunden i en ren Caddy? Kollade på länken till de som gjorde platsbyggda hundburar till pickisar, 30 -40-tusen. Liiite mycket pengar.

Jag har samma bekymmer, även om jag är väldigt nöjd med min bil och inte tänker byta.
För min del brister det mest i att jag vill ha nån smidig förvaring i baksätet där jag kan ha hundgrejer, översiktligt och inte i en enda röra (har haft backar, blir skit). Dessutom ska det vara enkelt att lyfta ut, just för om jag behöver ha in folk (vem har egentligen baksätet till att ha folk i..?), fodersäckar eller för all del 50 frysta kaniner.

Så snor tråden lite, vad har ni för bra baksätesförvaring?
Jag hänger på, har också plastbackar och tygpåsar som det är superordning på exakt fem minuter efter avslutat spår/träning/appotering så är det grejer överallt. Så en kombi med baksäteslösning kan jag också tänkta mig.

Men var har jag hunden i en ren Caddy? Kollade på länken till de som gjorde platsbyggda hundburar till pickisar, 30 -40-tusen. Liiite mycket pengar.

Hade jag varit som du hade jag kikat efter en Caddy med skjutdörrar på båda sidorna, och haft hundburen med luckan ut mot en av dörrarna :) Då har du buren närmast hytten och får plats med massor av saker via bakdörrarna och den andra sidodörren.

@Elegant machinery
Jag har tänkt sätta in en hundbur i baksätet på min pick up. Tanken är att få fast den med hjälp av bältet och lastband för att förankra den. Som det ser ut så kommer dessutom sätet framför "klämma" fast den så att den inte kommer att kunna röra sig.
Men är alltid intresserad av hur andra har löst det, men det är svårt att få ta reda på hur andra har löst det. Har du sett något smart?

Jag har en vanlig dubbelbur baktill, för jag har bara en sidodörr. Annars hade jag nog velat ha buren mot hytten (fast jag har en bur där med) så kan du packa morotsäckar och liknande baktill :) Inget "bös" på sätena :)

@Blandrastik - min kompis med skotska hjorthundar kör alltid med baksätet fällt i sin kombi och har istället takbox att ha grejer i, det kanske är en idé för att slippa byta bort Passaten? :)

Edit: Och nu minns jag inte vad du har för släp men min bil är betydligt fräschare sen jag skaffade släp med stooor sadelkammare.

@Blandrastik - min kompis med skotska hjorthundar kör alltid med baksätet fällt i sin kombi och har istället takbox att ha grejer i, det kanske är en idé för att slippa byta bort Passaten? :)

Edit: Och nu minns jag inte vad du har för släp men min bil är betydligt fräschare sen jag skaffade släp med stooor sadelkammare.
Jag har en Ifor. Grejen med takbox funkar ju om man är disciplinerad och lägger saker i takboxen, inte hivar in i baksätet och tänker "jag tar det sen". Det lutar just nu åt fällt säte alt. Pajero.

@Pilot Våra bekanta har också klämt buren mellan sätesryggen bak och förarsätets rygg. Vet inte alls hur säkert det är ur krocksynpunkt dock. Kanske finns det öglor i baksätet för barnstolar som man kan använda?

Har haft Caddy-span i helgen. Men hittar ingen som får dra mer än 1500 kg. Mitt släp väger över 900 kg (Ifor W) Plus brunta och lite gjejer så är du uppe i maxvikt..... Hmm Sen är de låga om man ska ut i spårskogen. Nån som drar häst och är ute i skogen med sin Caddy?

Har haft Caddy-span i helgen. Men hittar ingen som får dra mer än 1500 kg. Mitt släp väger över 900 kg (Ifor W) Plus brunta och lite gjejer så är du uppe i maxvikt..... Hmm Sen är de låga om man ska ut i spårskogen. Nån som drar häst och är ute i skogen med sin Caddy?

Jag drar ingen häst, men kör mycket skogsvägar/åkrar med min caddy utan problem :) jag har en Caddy Skåp 4motion, har dock satt en hasplåt under. Lite för ofta tänker jag ”det går nog..” och då är det skönt att ha hasplåten där :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka