Att din vänsterfot pekar ut är troligen hästens "fel". Den bullar väl ut med magen mest åt vänster sida, samtidigt som den sänker höger rygghalva. Det kan givetvis vara att du har svårare att "rulla om" vänster lår också, men oftast hjälper hästen till att göra detta åt ryttaren. (De illvilliga bestarna!)
Om du skrittar runt lite och bara försöker känna var hästen placerar dig, var hans/hennes tyngdpunkt är, kanske du kommer sanningen på spåren. Föreställ dig att hästens tyngdpunkt är järnkulan i de här labyrint-spelen som var poppis på 70-talet. Försök känna var hästen vill lägga kulan hela tiden. Jag skulle helt amatörmässigt gissa att din häst lägger kulan i vänster framben/bog... Försök med din kropp (ej hand och häl!) få kulan att komma mitt inunder dig istället. Om hästen nu sänker sin högra rygghalva trillar du troligen lite ditåt. Kanske känner du ditt vänstra sittben mest? Hur ska du göra för att inte trilla ner åt höger? Be din sambo ställa sig bredvid sadeln och ta tag med båda händer om sadelkåpan, på ömse sidor ditt ben. Be honom dra sadeln neråt (ung som det känns när sadeln glider ner över magen) och fokusera på vilka muskler i dig som kompenserar detta, för att du inte ska trilla ner på honom. Din målsättning är att sitta kvar mitt över hästen. När sambon drar i sadeln på höger sida bör du kunna länga muskler i din högra rygghalva för att inte följa med. Samma muskler måste aktiveras när du rider "vanligt". Tänk "upp ur hålet" och "upp på hästen".