Den dj-la spinnen ...

F

FTW

Jag har tränat spinn i hundra år nu, och det funkar inte!
Ett steg går bra, och bra dagar även två steg, men sedan kommer bakbenen med :mad:

TIPS på hur man tränar in det skulle jag vilja ha!!!

Sv: Den dj-la spinnen ...

Böj den i kroppen innan o trampa ner inåt o ha yttertygeln mot halsen utsida.

Tänk på att "sitta till" på det bakben du vill ha vikten.... det råder lite olika uppfattningar ang. hur man ska få en häst som traskar iväg att stanna på stället.. en är att du "låser" hästens framåtbjudning genom en "sidan bakåt" riktad hjälp, en annan är att du Måste tillbaka till "volt-mindre volt-liten volt-pytte volt- vänd över till spinn" träningen och guida din häst ännu tydligare helt enkelt..

Hade varit lättare att ge något konkret tips om man sett hästen.. du har ingen film?

Våga Kräva ett steg spinn till av din häst.. ^^ Lätt att man låter hästen spinna två steg och knallar ut.. sen fastnar man själv i det beteendet.

Jag är lite halvemot det där med "ställ hästen innåt vid problem i spinnen". En ställd häst skjuter lätt ut bogen i spinnen och kan få svårt att korsa sig korrekt fram.. *funderar* En sak till jag undrar, när din häst trampar med framdelen - sätter den då ytter benet innanför eller utanför det inre frambenet? Har sett en del ryttare som försöker lära sin häst spinn och håller in det för mkt vilket resulterar i att den trampar in bakom innerfram - vilket givetvis efter något steg resulterar i en helikoptervändning på mitten..

Filma! :D

Om man ställer o formar den så kommer ytterbogen framåt o då blir det lättare att komma runt.

:idea: Fortsätter efter blondinen fr BLEKINGE... lösgjör den ordentligt i sidorna och gallopera fram den ordentligt så den har bakdelen ordentligt under sig. Lägg den i en 3 diameters volt i skritt ell trav i ex V varv lägg mkt ben på hästen, näsan (HÄSTENS) svagt UTÅT och begjär ARBETE 2-3 varv, stoppa sitt rakt över hästen ,UPP men skallen (RYTTARENS) se svagt åt det håll spinnet ska gå, ta bort skänklarna fr hästen svagt fram , begjär alltid spinnarbete motsols från voltarbetet(nu höger) i början lite ledande tygeltag åt spinnhållet men håll hästen ganska rak och neckreina (dra inte runt den) vill den inte spinna gå ut i voltarbetet(JOBBA) igen stoppa o spinn. Det brukar ta några volter innan hästarna förstår att spinnet är trevligare (lättare) o väljer den m glädje o spinner utan ben o tyglar emot sig. Spinn bara ex 1/2 varv i början och går den inte runt bakdelen ,ut o jobba i hop den så att den får framåtbjudning i gen med bakdelen under sig. Har sett den här träningen fungera på många olika hästraser och den har alltid gett resultat. Men vet att det finns fler träningsmetoder på spinn och har själv provat dem men de har inte gett lika bra resultat.

Senast ändrad av en moderator:

Om man ställer o formar den så kommer ytterbogen framåt o då blir det lättare att komma runt.

Nje, inte alltid.. men det är eg. två skiljda skolor inom reiningen.. Ena säger "rakställ" andra säger "ställ". Som du kanske märkte förespråkar jag båda - beroende på vilket problem man Verkligen har. Det var ju inte "komma runt" han hade prob. med utan "trampa runt och inte fram". Som jag uppfattade det.

Om hästen är ställd så finns det en stor risk för att den spinner snett.. och en sned häst kan inte spinna fort utan att slita sönder sig >.< En spinn är ju ingen kurva utan en rytmisk - snabb - vändning på bakdelen där den ska "mata på" jämnt med framdelen. Blir den för sned så kortar den sig innersidan och du kan tom få till en vändning på framdelen om du inte passar dig.. ^^

Bäst är ju - som alltid - att träna för någon som vet.. vi är ju bara en hög besserwissrar här som inte vet vad det Egentliga problemet är.. ^^ Det kan ju lika gärna vara en låsning i höften som gör att hästen traskar iväg... :D Men, men.. ^^

Det finns inget "fel och rätt" finns bara funkar, funkar inte.

Blek men skön.. *harkel*

Som vanligt skriver du så sakligt, informativt och bra.. Jag tror jag vill flytta uppåt landet.. :bump:

:bow: :bow:
Det skulle vara kul , alltid kul med fler trevliga western ryttare till Värmland:rofl: :rofl:

Hade varit lättare att ge något konkret tips om man sett hästen.. du har ingen film?
Filma! :D

Även om jag hade en film skulle jag inte lägga ut eländet till allmän beskådan ... Skulle nog få en Oscar i klassen "Sämsta ryttare" :o

Tack för tipsen - jag inser att det bara är att jobba på i hundra år till på min mini-volt. (Och att träna upp benmusklerna lite mer ...:angel: )

Prova att tänk-Flytta runt bogen o hjälp till med ytterskänkeln långt fram. Börja i skritt.

Anneli;se svagt åt det håll spinnet ska gå skrev:
begjär alltid spinnarbete motsols [/B]från voltarbetet(nu höger) QUOTE]
:confused: Öhh, bara o erkänna...det här förstod inte jag:crazy:
Varför motsols?
Lär man inte hästen från en volt-mindre-mindre-osv-flytta bog?

Anneli;se svagt åt det håll spinnet ska gå skrev:
begjär alltid spinnarbete motsols [/B]från voltarbetet(nu höger) QUOTE]
:confused: Öhh, bara o erkänna...det här förstod inte jag:crazy:
Varför motsols?
Lär man inte hästen från en volt-mindre-mindre-osv-flytta bog?
Jo, när hästen går SVAGT kontraställt utåt med huvudet i ex VÄNSTER varv och jobbar och man sen ber om stopp, sen om spinn till HÖGER (nu motsols) är hästens huvud redan ställd klar och bogarna rätt, pivåbenet rätt då behöver man inte gjöra mkt bara be om spinnet. Nu krånglade jag till det mer kanske....? Jo flytta bogen med att gjöra volten mindre kan man också träna men därifrån tar det mkt lång tid att få centrerade spinn med bakdelen väl under sig och att de lossnar i bogarna.

*S* Jag kan göra bort mig jag med... ;) Om du filmar dig så filmar jag mig så kan vi dela på vinsten som årets sämsta ekipage ^^ :bump:

Aaaa, då genast förstår jag bättre:banana:
Det var den där kontraställningen jag missat...
Vi har precis börjat o "sniffa" på spinnet, fast så som en tränare (VM) lärde mig, just det här m volt-mindre-osv...
Enl henne skulle man böja hästen till en början i riktningen, för att sedan, när hästen "fattat", räta ut, så hästen är rak...
Och så en massa skänkel, skänkel...pang pang....:crazy:
På nåt sätt har det kännts fel för oss, då i en bakdelsvändning är hon ju rak...
En sak till: Anväder du inte alls ytterkänkel?
Så jag skall prova "ditt" sätt och se om det käns mer "rätt"...
Tack:bow:

:rofl: Det där kan jag nog oxå hänga med på....:rofl:

Aaaa, då genast förstår jag bättre:banana:
Det var den där kontraställningen jag missat...
Vi har precis börjat o "sniffa" på spinnet, fast så som en tränare (VM) lärde mig, just det här m volt-mindre-osv...
Enl henne skulle man böja hästen till en början i riktningen, för att sedan, när hästen "fattat", räta ut, så hästen är rak...
Och så en massa skänkel, skänkel...pang pang....:crazy:
På nåt sätt har det kännts fel för oss, då i en bakdelsvändning är hon ju rak...
En sak till: Anväder du inte alls ytterkänkel?
Så jag skall prova "ditt" sätt och se om det käns mer "rätt"...
Tack:bow:
Jo , ytterskänkeln använder jag i bland (försiktigt) när jag vill öka hastigheten men när hon inte vill mer går jag ut i lilla "arbetsvolten" igen för att hon hellre ska välja att spinna. Använd gjärna ett tyst "spinnljud" när du ber o spinn.;)

:rofl: Det där kan jag nog oxå hänga med på....:rofl:

Om vi allihopa filmar oss en riktigt dålig dag så får vi ju alla oss ett gott skratt på allas bekostnad :D Perfekt tycker jag... :) Lätt för mig, det är bara att börja leka med den ökade traven så skuttar jag som en liten sexåring på sin shettis! :D

Sen kan vi göra varsin skrytfilm när hästen går som en klocka och vi för en gångs skull inte leker "kvart i tre" med skänklarna och lyckats hålla in armbågarna så vi inte ser ut som "jag kan flyga - jag är inte rädd" :bump:

Jaaa...jag är helt orädd....det kan jag bjuda alla våra Bukefalister på:D
Skall genast börja planera för detta....första träningen kommer igång nästa mån, så tränare skall få en kamera i handen.....
Ååå va spännande det skall bli....
Men hur filmen blir, bästämmer min häst och hennes för dagen humör;)
Men det skulle inte alls förvåna mig om det blir en sån där "skrytfilm", då hon är en linslus:rofl:

Anneli...jag testar det, istället för skänkel då....och så får jag hitta på ytterligare nytt ljud, om inte "travljudet" funkar, för den är rätt gångbar o ljudlös:)

När jag pratade med "min" tränare som förespråkar "rak" så sa hon att först går du sidepass, och sedan ber hästen flytta framdelen så att den lägger vikten på bakbenet, och "faller den ur" efter ett steg eller 2, gå sidepass igen (åt samma håll) jag har hitills bara provat en gång och jag tyckte det funkade bra,

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
888
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
477
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 413
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18