Den där himla galoppen!!!!

M

magsun

Rider ett halvblod på 11 år. En helt fantastisk tjej, MEN hon är ju inte musklad tillräckligt och det gör att hon är SÅÅÅÅ svår att komma åt i galoppen. Tyvärr trycker hon mig ur sadeln och blir super stark på ytter. Jag vet hur jag ska göra för att komma åt henne, men så här i början känns det som om kampen är onödigt hård. Finns det något hjälpmedel som är att rekommendera? Pessoa, gramman???

MVH Magda

Sv: Den där himla galoppen!!!!

Jag är inte särskollt duktig i detta område men om jag var du skulle jag undvika hjälptyglar till och börja med...

rid många nogranna fattningar det är det enda som hjälper när hästen inte orkar bära i galoppen..fattningarna stärker hästen. långa galopprepriser gör det inte.

Ja, det är väl så.... Bara enträget arbete hjälper. Jag ska verkligen tänka på det där med att bara rida ett par galoppsprång och sen sakta av-fatta ny galopp. Mitt problem är nog att jag blir lite för envis och det hjäpler ju ingen *L*. I traven ställer jag henne utåt, för att komma åt hennes ytterbog, men är det att rekommendera i galoppen, eller ställer jag till det för henne då?

Jag tycker inte man ska kräva en gångart av hästen som den inte kan reda ut om den inte har muskler till att själv ta sig fram, då blir det värre med ryttare på ryggen
Försök träna henne i galopp via longerlinan eller när hon är mer musklad ute på en stor, lång åker där hon får springa sig in i galoppen

Håller med Q. Men jobba även på att stärka henne generellt, klättra, mkt gymnastikhoppning är jättebra. En jättebra galoppövning är att fatta galopp och göra en stor volt vid C t.ex., när du kommer tillbaka till spåret så saktar du av och rider en mindre volt i trav, när du kommer till C så fattar du ny galopp och gör en volt. Upprepa tills du känner att hästen går bra! Dvs. en volt i galopp, en i trav, en i galopp, en i trav osv..

Jag tycker inte om att ställa hästen ut. Du ska ha stödet i yttertygeln, MEN gå på henne med din inre skänkel så att hon böjer sig runt den. Jag brukar ha som en koll på min unghäst att jag ska kunne slippa innertygeln utan att han bryter ut av volten. Då vet jag att han jobbar som han ska, och att det inte är jag som drar honom runt volten med min innertygel! :)

Är hon inte riden/tränat så mkt eller? En 11 år gammal häst borde ju ha tillräckligt med styrka för att bära upp sig ordentligt.

Hoppas jag missförstod dig men.....
Man ska absolut inte låta en häst springa sig in i galoppen! :eek: Då blir ju galoppen garanterat flack och utan bärighet!

Du kan ställa henne något utåt även i galoppen eller försöka ha henne rak .Galloppen börjar ju som bekant i det motsatta bakbenet gämte den galopp du väljer..Alltså i höger galopp börjar galoppen i vänster bak..och för att komma åt det yttre bakbenet kan man rida hästen något motstäld dessutom ger man då plats för inner fram som ska gripa för sig.

Tjejen som äger henne köpte henne i april. Hon rider inte för att träna sin häst (det är därför jag är med i bilden *L*) och innan hon köpte henne vet jag faktiskt inte hur mycket hon var riden. Jag har ridit henne sen i augusti och jag känner att jag har fått ordning på henne dvs. hon har lossnat på inner och formar sig bra runt min inneskänkel och jag har kontroll på hennes bogar. Men just i galoppen tappar jag henne på ytter och hon har lätt för att fara iväg (vi rider på en åker, utan staket och väggar!). Eftersom jag känner att jag inte kommer ner i sadeln, så får jag inget riktigt grepp med ytterskänkeln...... Men jag måste säga att när jag tänker efter så tycker jag att Q´s inlägg känns som det som passar oss bra. Kotrollerat!! Sen ska vi ut i skogen och galloppera med!!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar