Demodex - behandla eller inte?

G

Genesis

Jag och några vänner har pratat om det här med Demodex, en ärtflig hudåkomma som drabbar en del korthåriga vovvar.

Jag har lästatt lokal demodex inte ska behandlas utan att man ska tvätta med anticeptisk tvål och se om det försvinner av sig självt eller sprider sig - och om det försvinner av sig självt kan man fortfarande avla på hunden. (skrivet av en veterinär och dermatolog)

Medan en annan veterinär säger att all demodex ska behandlas och att en hund med demodex, vare sig det är lokal eller annan aldrig ska användas till avel.

Vad säger ni?

Sv: Demodex - behandla eller inte?

Jag anser att vi har tillräckligt med avelsmaterial för att låta bli att använda alla former av demodexhundar i aveln.

Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en valp efter föräldradjur som haft demodex oavsett form.

Jag som har rasen Staffordshire Bullterrier VET att det finns en fullgod avelsbas redan, då behöver man inte avla på sjuka individer även om risken i vissa fall är liten att det förs vidare.

Jag och några vänner har pratat om det här med Demodex, en ärtflig hudåkomma som drabbar en del korthåriga vovvar.

Jag har lästatt lokal demodex inte ska behandlas utan att man ska tvätta med anticeptisk tvål och se om det försvinner av sig självt eller sprider sig - och om det försvinner av sig självt kan man fortfarande avla på hunden. (skrivet av en veterinär och dermatolog)

Medan en annan veterinär säger att all demodex ska behandlas och att en hund med demodex, vare sig det är lokal eller annan aldrig ska användas till avel.

Vad säger ni?

Jag håller med vet nummer två... det finns så mycket hundar ändå - vi ska inte medvetet avla på sjukdomar. Angående anticeptisk tvål så skulle jag inte chansa och "se om det försvinner" - utan behandla.

När vår valp (staff) drabbades av demodex fick vi rådet av flera veterinärer att avvakta för att se om det läker ut själv eller om det måste behandlas till slut.
Det läkte ut utav sig själv och har alltså inte behandlats.
Men han kommer absolut ej att användas i avel fastän det var lokal han hade.
Jag är faktiskt enig med Calazirya på den punkten att det finns tillräckligt stor avelsbas ändå för just "vår" ras.

Jo jag håller med er också i det fallet, för det verkar ju vara ett problem som har ökat. Anledningen till att vi pratade om det är att en av mina vänner har en staffevalp som har fått valp-demodex, lokalt i ansiktet.
Nu har hon valt att behandla det, vilket enligt veterinären ska gå ganska smidigt. Det tråkigaste är ju att valpen kommer från fina föräldrar med bra stam, pappa är en väldigt poppis avelshund just nu och är med på ssbtk´s lista över årets staffar. Ingen anledning att nämna namn.
Men det är ju tråkigt att det finns, nu verkar det ligga ganska långt bak i linjerna dock.

Senast ändrad av en moderator:

Om det är en valp så är det ju lång väg kvar till avel, mycket annat kan ju stoppa upp.

För mig är det väldigt vagt att gå på valpens fina föräldrar om du menar enbart årets utställningsstaff 2010.
Men visst det är tråkigt att avelsplanerna redan nu grusas. Jag står dock fast vi mitt ord, det finns bra Staffar att avla på så det finns ingen som helst anledning för rasens bästa att avla på din kompis Staff.

Nej jag går inte enbart på att han är med som "årets staff". Linjerna är fina på både mamma o pappas sida. Självklart är det ju en lång väg innan man vet om det går att avla på en valp eller inte, det är ju mycket som ska gå rätt innan dess. Nu är det inte fallet med den här valpen ändå, att den ska gå i avel.
Jag var bara nyfiken på att se hur andra tänker eftersom veterinären sa strikt nej till avel, men sedan läste vi det som den andra vet hade skrivit och blev lite nyfikna på om folk använder sina hundar till avel trots detta.

"Lokal Demodex ska aldrig behandlas, detta då det är viktigt att se om det utvecklas till en generell form eller om den självläker, vilket är viktigt att veta när man ska gå vidare i aveln.
Om en lokal form utvecklas till en generell skall hunden inte gå i avel, detta enligt de rekommendationer som fastställt av Swedish Veterinery Dermatology Study Group
"

Från en föreläsning av Dermatologen Kerstin Bergvall.
Källa: http://www.pinschersektionen.se

Finns det något mer än utställningslinjer i bakomstigande led ? ( nyfiken )

Vad jag vet så finns bara avelsrekommendationer för demodex, inget direkt förbud. Men rekommendationen säger avelsförbud på ung hund med lokal demodex som avläkt om demodex tidigare finns i släkten.

Jag tycker det är helt idiotiskt att chansa, man kan hoppas att dom uppfödare som väljer att gå emot rekommendationen är ärliga mot sina valpköpare men det tror jag knappast.

Jag tror att det är utställningsgener rakt igenom, mamman är importerad från England och är en ren utställningshund. Nu trodde uppfödarna att det låg nånstans på pappans sida, men dom vet inte säkert. Ingen av deras hundar har tidigare haft Demodex, men nu har två valpar i denna kull fått det.

Ja det känns ju bara dumt att chansa att avla på en sån hund, eftersom det kan föras över i så många generationer och ligga latent..

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 454
Senast: Petrow90
·
Hundhälsa Jag tror att min hund fått demodex. Och inte bara lokal, utan generell. Jag ska åka med han in till veterinären imorgon och ta...
Svar
3
· Visningar
1 941
Senast: matador
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 107
Senast: Fetaost
·
A
Hästvård (hemligt nick av olika skäl) Två relaterade frågor. Min 20+ häst har fått en varficka under en tand. (Varet kan komma ut under tanden...
Svar
6
· Visningar
1 876
Senast: fallon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka