Delvis BARF

linnsan

Trådstartare
Jag vill i framtiden gärna gå över till BARF, iaf delvis då det är smidigare med torrfoder när man reser.

Men hade redan nu gärna velat ge delvis BARF. Ungefär en fjärdedell eller liknande. Om en fjärdedel av maten består av kött och ben, behöver man vara riktigt lika noggrann med hur man fördelar det? Alltså måste man ha med allt på menyn? Det hade nämligen varit enklare om man kunde beställa mer av ngn vara. Och utesluta en del.

Tänkte främst använda mald nöt och ben från gris och nöt. Det kanske inte alls är särskilt bra? Tänkte även köpa laxolja.

Anledningen till att jag inte kan övergå mer är pga liten frys.

Sv: Delvis BARF

Funderar även på färskfoder. Det kanske hade varit enklare.
Finns det ngt färskfoder som är speciellt bra? Hur är det med vitaminer? Har hört både att det bör tillsättas och att det inte behövs.

Visst kan man ge delvis färsk mat.
Ca 90% av alla hundägare ger något utöver fodret. Om man tänker färskt kött och ben istället för potatis, pasta, köttfärssäs och korv så är man på rätt väg.

Fläskben kan vara väldigt stoppande. Börja med små mängder.
Många nötben är kompakta och svåra att äta upp. Ledbroskknotor från nöt och älg är bra.
Tar lång tid att tugga på och ger bra med kalcium via det relativt lättuggade ledbrosket.
Kycklingvingar är annars en vanlig start när man blir intresserad av BARF.

Färskfoder är ju även det ett helfoder, så det går utmärkt att ge en viss del färskt till torrfoderkosten.
Ofta blir givan av torrfoder mindre och mindre då man börjar med färsk mat.
Det färska känns oftast mer rätt och ger både hund och ägare större tillfredsställelse.

Om du ska gå över till BARF så se till att få ransonen uträknad av någon kunnig. Annars blir det snabbt fel med mineralerna/vitaminerna etc. Det är inte bara att ge lite kött och lite ben och tro att alla behov blir tillfredsställda.

Lättare är naturligtvis om du ger färskfoder, då en produkt där du inte behöver tillsätta något. Då kan du vara tämligen säker på att hundens näringsbehov blir tillfredsställt.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 608
Hundhälsa Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs! Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 500
Senast: Joelina
·
Hundhälsa Min hund går just nu på MUSH Barf (vanliga korvarna) och har gått på det i ca 2 veckor (tidigare gått på Vaisto Starter i en månad så...
2
Svar
21
· Visningar
2 894
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Gjorde nyss en tråd om min allergihund som jag inte vet vad jag ska ta mig till med. Fick då rådet att börja BARFa och tänkte testa det...
Svar
13
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka