Deltid sjukersättning och bisyssla?

ameo

Trådstartare
Moderator
(Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning)

Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man jobbar den resterande tiden upp till heltid. (typ 20 timmar jobb, 20 timmar sjukersättning/vecka, alternativt 30/10 timmar). Vad säger regelverket då om att ha någon form av sidoinkomst? Alltså, t.ex någon liten hobbyverksamhet eller sidoinkomst i enskild firma som kanske ger 10-15.000 kr/år på i snitt ½-2 timmar/vecka eller så.

OM jag har fattat rätt så kan kan få sjukersättning på deltid med jämna 25%-iga tal. (Rätt eller fel?)
Är det så att den lilla sidoverksamheten skulle kunna göra att det anses att man kan jobba mer än t.ex 50% och därmed hänvisas till 25% sjukersättning? Eller är det okej att kunna tjäna en extraslant även om man har sjukersättning?

Jag kan å ena sidan känna att man inte ska arbeta mer än de timmar man har fått bedömt att man har arbetsförmåga för. Men å andra sidan är väl inte arbetsförmåga i verkligheten begränsad till exakta fjärdedelar. Så... Vad säger regelverket? Är det någon här som vet?
 
Om inte reglerna har ändrats sista året så är det bara om en person har har hel sjukersättning som en person kan arbeta politiskt eller ideellt och få lön för detta upp till max fem timmar per vecka. Då får personen behålla sjukersättningen. Vid ersättning på deltid kan du inte arbeta mer än beslutet gäller så har du 50 procent så kan du arbeta 20 timmar per vecka.
 
Om inte reglerna har ändrats sista året så är det bara om en person har har hel sjukersättning som en person kan arbeta politiskt eller ideellt och få lön för detta upp till max fem timmar per vecka. Då får personen behålla sjukersättningen. Vid ersättning på deltid kan du inte arbeta mer än beslutet gäller så har du 50 procent så kan du arbeta 20 timmar per vecka.
Detta stämmer inte.
Man kan ansöka om steglös avräkning. Nu minns jag inte summan på fritaket innan det påverkar sjukersättningen. Men sjukersättningen blir inte permanent återkallad.
Jag har halv sjukersättning och har steglös avräkning. En bra garant ifall jag råkar jobba lite förmycket (har ett jävligt rörigt schema)
 
(Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning)

Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man jobbar den resterande tiden upp till heltid. (typ 20 timmar jobb, 20 timmar sjukersättning/vecka, alternativt 30/10 timmar). Vad säger regelverket då om att ha någon form av sidoinkomst? Alltså, t.ex någon liten hobbyverksamhet eller sidoinkomst i enskild firma som kanske ger 10-15.000 kr/år på i snitt ½-2 timmar/vecka eller så.

OM jag har fattat rätt så kan kan få sjukersättning på deltid med jämna 25%-iga tal. (Rätt eller fel?)
Är det så att den lilla sidoverksamheten skulle kunna göra att det anses att man kan jobba mer än t.ex 50% och därmed hänvisas till 25% sjukersättning? Eller är det okej att kunna tjäna en extraslant även om man har sjukersättning?

Jag kan å ena sidan känna att man inte ska arbeta mer än de timmar man har fått bedömt att man har arbetsförmåga för. Men å andra sidan är väl inte arbetsförmåga i verkligheten begränsad till exakta fjärdedelar. Så... Vad säger regelverket? Är det någon här som vet?
Du kan ansöka om steglös avräkning och får då ”jobba mer”.
Man måste söka för varje år.
 
Detta stämmer inte.
Man kan ansöka om steglös avräkning. Nu minns jag inte summan på fritaket innan det påverkar sjukersättningen. Men sjukersättningen blir inte permanent återkallad.
Jag har halv sjukersättning och har steglös avräkning. En bra garant ifall jag råkar jobba lite förmycket (har ett jävligt rörigt schema)
Det beror helt på när beslutet är fattat. Det är bara om du du fick sjukersättning före (något år som jag inte vet exakt) som det går att använda reglerna om steglös avräkning.
Eftersom reglerna skiljer så mycket är det väldigt viktigt att kolla så det man läser gäller för rätt tidsperiod beroende på när ens beslut är taget!

Har du ett nyare beslut så är det mycket hårdare. Att jobba en enda timme över den % arbetsförmåga du har utan att ha friskanmält dig (dvs. begärt att din ersatta% ska minskas permanent) är i princip bidragsfusk efter att de gjorde även oavsiktliga misstag oursäktliga.
Det är också hårdare regler för vad och hur mycket av fritidsaktiviteter etc. man får göra innan det ses som tecken på arbetsförmåga och kan leda till ny utredning och ev. ändring av beslutet om sjukersättning.
Viktigt att inte ta någon enda minut övertid för tillfällig krissituation på jobbet om man inte får det bortkvittat med ledig tid så man landar på rätt total %, och att ha koll på hur timmarna hamnar inom olika tidsintervaller om man har oregelbundet schema. (Kanske kan FK bevilja mer flexibilitet gällande schemat, men det måsta då vara gjort i förväg)
 
Detta stämmer inte.
Man kan ansöka om steglös avräkning. Nu minns jag inte summan på fritaket innan det påverkar sjukersättningen. Men sjukersättningen blir inte permanent återkallad.
Jag har halv sjukersättning och har steglös avräkning. En bra garant ifall jag råkar jobba lite förmycket (har ett jävligt rörigt schema)

Okej vad bra att du informerade då är du mer uppdaterad än mig.
 
Det är de som fått varaktig hel sjukersättning innan 1 juni eller 1 juli 2008 som kan göra steglös avräkning. Minns ej vilken månad.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp