Deltagare på tävling?!

life

Trådstartare
Tycker mig märka att antalet startade på varje tävling inte är stort, samtidigt som antalet tävlingar ökar och flera klubbar inom några mils radier har samma klasser samma helg. Ialla fall skåne. Här kan man komma till tex lokala klasser tex 1 m med ca 20 startade. För några år sedan kunde samma tävlingsplats har närmre 60 st startade i klassen.

Samtidigt kan tävlingarna börjar redan på torsdagen. Undrar hur länge klubbarna orkar anordna tävlingar när det blir få starter. Ser att Ponny klasser börjar ställas in.

Hur ser det ut i övriga landet, är det även där fler tävlingsplatser?

Sv: Deltagare på tävling?!

Tycker inte alls det är lite starter på tävlingarna i Skåne, men vi har fått många bra tävlingsplatser de senaste åren och det gör att många av de "gamla" klubbarna med tex tråkig hinderpark, dåligt underlag mm väls bort eftersom det finns bättre tävlingar som konkurrerar samma helg. Det är stor skillnad på bra nationella tävlingar och mindre bra, samma gäller ju de andra nivåerna man rider på.

Fast det är ju inte så konstigt att det blir färre deltagare när det finns fler tävlingar att välja mellan samma helg.

Jag tycker det är bra med stort utbud, jag vill inte åka så långt o att det inte har tar hela dagen ser jag bara som ngt bra :)

Här i Stockholmområdet är det tvärtom, vad jag märker av. Tävlar lokalt 100-110 och det kan vara uppemot 100 starter i 1 m.
Det brukar bli fullt (rid)hus på prisutdelningarna när det är typ 25 placerade! :)

Vilka klubbar är så oansvariga att det tar in 25 stycken till prisutdelning?

Jag har märkt samma sak som du,antalet tävlande ponnyryttare har minskat märkbart!!
Förr fick man ligga på och anmäla snabbt så fort propparna kom ut till de mest populära tävlingarna-nu ställs klasser in eller tävlingar avlyses helt.
Efteranmälningsavgifterna har mestadels tagits bort för att klasserna är halvfulla och man hoppas på flera sena sanmälningar.

Jag tror för min del att det beror på att tävlingskostnaderna har stigit så oerhört på senare år.En tävlingshelg för en ponny går loss på runt 4000 kronor för oss till exempel,då har man inte råd att tävla så ofta det säger sej själv.

I Värnamo har i år en tävling stor häst ställts in och på de tävlingar där jag varit funktionär häst nationell och ponny lokal har det varit få starter, för 10-15 år sedan var vårtävlingen tre fulla dagar, i år började den fredag eftermiddag.

Skrev lite otydligt kanske, inte 25 inne på ridbanan. Men kön till sekretariatet för att hämta ut priser blir lång...

Jag tävlade i Vallentuna (klasser från 100 - 130) i helgen som gick och det var nog i runda slängar 600 starter på två dagar, förr tävlade inte folk i lika stor utsträckning efter midsommar så nej - det känns inte som om det är färre tävlande.

Jag tävlade i Vallentuna (klasser från 100 - 130) i helgen som gick och det var nog i runda slängar 600 starter på två dagar, förr tävlade inte folk i lika stor utsträckning efter midsommar så nej - det känns inte som om det är färre tävlande.

Det verkar som att antalet tävlande på stor häst inte har minskat men ponnyekipagen på nationell nivåp har minskat drastiskt .

Kom på en sak till varför det är färre ponnysar som tävlar på hög nivå nu.
Pratade med en känd banbyggare som bygger nationellt för ponny /häst och han trodde att det berodde på att kvalreglerna har höjts så pass nu att så få kommer med till S.M de andra tröttnar eller har inte råd att köpa de bästa ponnysarna.
Anledningen till de höjda kvalregletrna är förmodligen att vi internationellt sett inte kan mäta oss med de andra men vi måste väl ändå köra S.M med våra bästa ekipage trots att alla inte kan mäta sej internationellt??

Det verkar som att antalet tävlande på stor häst inte har minskat men ponnyekipagen på nationell nivåp har minskat drastiskt .

Kom på en sak till varför det är färre ponnysar som tävlar på hög nivå nu.
Pratade med en känd banbyggare som bygger nationellt för ponny /häst och han trodde att det berodde på att kvalreglerna har höjts så pass nu att så få kommer med till S.M de andra tröttnar eller har inte råd att köpa de bästa ponnysarna.
Anledningen till de höjda kvalregletrna är förmodligen att vi internationellt sett inte kan mäta oss med de andra men vi måste väl ändå köra S.M med våra bästa ekipage trots att alla inte kan mäta sej internationellt??

Men om det nu är våra bästa ekipage, så borde de ju kvala in till SM annars har de ju inte på ett SM och göra även om kvalreglerna ser annorlunda ut nu.

Men om det nu är våra bästa ekipage, så borde de ju kvala in till SM annars har de ju inte på ett SM och göra även om kvalreglerna ser annorlunda ut nu.

Javisst är det så ,men om man ser till antalet ekipage som kvalade till S.M för några år sedan har det minskat drastiskt efter att man höjt kvalreglerna.
För flera år sedan var antalet kvalade ekipage runt 100 stycken sa banbyggaren,nu är det kanske 15 stycken D.-ponnysar.
Även om våra bästa ekipage inte är lika bra som de är internationellt så är de ju ändå Sveriges bästa ekipage,eller hur?Och det borde väl vara flera än ett femtontal?

Kvalregelerna har försvårats och på ett sätt tycker jag att det är bra.Det man vill komma åt tror jag är alla B-ponnyekipage som racar runt,men på detta vis löser man det inte eftersom de bara kvalar i MSV B ändå.

För ett par år sedan räckte det att man startat en MSV A och gått igenom den.
Det är 1.30 för D-ponny; numera måste du ha 2 stycken felfria omgångar.
Inte ens ett pet alltså.

Men om man inte kan rida två felfria grundomgångar, varför ska man då åka på ett SM. Ett SM är ett mästerskap och kan man inte kvala dit, har man ingenting där att göra, och är då inte ett av sveriges bästa ekipage.

Men om man inte kan rida två felfria grundomgångar, varför ska man då åka på ett SM. Ett SM är ett mästerskap och kan man inte kvala dit, har man ingenting där att göra, och är då inte ett av sveriges bästa ekipage.

I och för sej är det numera två felfria omgångar i båda faserna i MSV A.Inte bara grundomgången.
Även om du tycker det är enkelt så är det få som kommer genom det nålsögat och hur många det blir råder S.R F över.
Jag vidhåller vid att man har snärjt åt reglerna så att för få kommer fram.
Det är ju något Svenska Ridsportförbundet själv styr över via kvalregler.
För några år sedan kvalade mångdubbelt flera och det berodde ju inte på att ryttarna eller ponnysarna var bättre förr utan att de har ändrat kvalreglerna .

Här i norrbotten har vi tvärtom snart inga tävlingar alls. I höst kommer jag ha en tävling i augusti, två i september och en i november. Då har jag räknat med tävlingar i BÅDE norr- och västerbotten.

Okej två felfria faser då, skit samma. Kan man inte rida det innan ett SM varför ska man då ditt? Ett mästeskap är ett mästaerskap, flera dagar och tuffa banor. Så för ekipagets skull, för att de inte ska hoppa något som är svårare än de klarar av, är det bra att de har ändrat kvalen.

Okej två felfria faser då, skit samma. Kan man inte rida det innan ett SM varför ska man då ditt? Ett mästeskap är ett mästaerskap, flera dagar och tuffa banor. Så för ekipagets skull, för att de inte ska hoppa något som är svårare än de klarar av, är det bra att de har ändrat kvalen.

Det är väl knappast "skit samma" att rida en felfri grundomgång eller att rida dubbelnolla .....klart att det är svårarae att vara felfri även i omhoppningen .

Men vad gäller de ändrade kvalreglerna som (förutom stigande kostnader )ännu en orsak till färre tävlande poonyryttare så vidhåller jag detta och det var ju egentligen det tråden gällde.

Att man inte lyckats sätta två felfria 130 betyder enligt min åsikt inte att man skulle ge sig på något man inte klarade av om man åkte på ponny-SM. Jag tävlade många ponny-SM "på tiden det begav sig" med ett brons som bäst. Jag tror aldrig att jag hade två felfria Msv A, men jag vet att jag hade väldigt många med ett nedslag. Jag tillhörde ändå Sverige-eliten då, även om jag inte var bäst.

Jag tycker att man ska kolla på kvalitén man har på ekipagen och sätta kvalgränsen så att man får lagom många kvalade. Är vi bättre några år så höjer man kvalgränsen, har vi "mellanår" så sänker man den. Sen är det även upp till banbyggaren att i viss mån anpassa svårighetsgraden efter kvalitén på ekipagen som är med.
/Lady_S

Att man inte lyckats sätta två felfria 130 betyder enligt min åsikt inte att man skulle ge sig på något man inte klarade av om man åkte på ponny-SM. Jag tävlade många ponny-SM "på tiden det begav sig" med ett brons som bäst. Jag tror aldrig att jag hade två felfria Msv A, men jag vet att jag hade väldigt många med ett nedslag. Jag tillhörde ändå Sverige-eliten då, även om jag inte var bäst.

Jag tycker att man ska kolla på kvalitén man har på ekipagen och sätta kvalgränsen så att man får lagom många kvalade. Är vi bättre några år så höjer man kvalgränsen, har vi "mellanår" så sänker man den. Sen är det även upp till banbyggaren att i viss mån anpassa svårighetsgraden efter kvalitén på ekipagen som är med.
/Lady_S

Exakt min åsikt!!!:bow:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
5 796
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 584
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar