Delat föl och sto 8 veckor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare morAkka
  • Startdatum Startdatum
M

morAkka

Jag delade på mitt sto och hennes"föl"
1 år gammal för 8 veckor sedan. Stoet har fortfarande mjölk i juvret. Jag har bara känt på det hittills, men i dag provade jag mjölka lite och det kommer mjölk. Hur ska jag göra ? Jag vill släppa ihop dem igen men är det risk för att mjölken sätts igång rejält igen om lillan får dia(eller tvingar sig dit)?
/morAkka

Sv: Delat föl och sto 8 veckor

Det är nog ingen risk att mjölkproduktionen sätts igång fullt även om avkomman får för sig att dia litegrann. Det blir bara så det räcker till lite snuttande, är min erfarenhet.
OM stoet ens kommer tillåta det...

Jag har haft två ettåringar som snuttat lite hela vintern, tills antingen stoet eller avkomman åkt iväg på bete/betäckning året efter. Har inte varit några problem.

Nu är det ju inget föl du har utan en åring.

Jag har dock erfarat att åringar som bara varit borta från mamma ett kort tag brukar börja dia igen. Hade en som var ifrån sin mamma i flera månader o där mamma häst lät henne ida igen när åringen kom tillbaka. Denna åringen åkte tom iväg till ett annat stall ett tag

Tack för era svar!
Jag släppte ihop dem idag. Det gick jättebra.Mamma häst sade ifrån så fort lillan tog nosen vid juvret. Jag har haft dem delade i 8 veckor men i hagarna bredvid varandra, kanske därför stoet tagit tid på sig att sina.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka