Delägare i en häst, är det bäst med kommanditbolag eller enskilt bolag?

H

Hastanka

Hej

En närstående drummel har gått och köpt in sig som delägare i två travhästar. Han är bra på mycket men inte att se till att saker blir rätt ur ett formellt perspektiv och det är här jag kommer in i matchen.

Jag läste juridik för lääänge sedan och rent spontant tänkte jag att ett kommanditbolag borde vara den lämpliga bolagsformen för ägandet. En av kompisarna är ansvarig för det hela och kommer i praktiken fungera som en komplementär. Problemet är att ett kommanditbolag alltid beskattas som en näringsverksamhet medan ett enskilt bolag skulle kunna utgöra en hobbyverksamhet (jag räknar inte med att tjäna pengar på äventyret).

Därför undrar jag om någon har koll på hur andelsägande av hästar brukar bedrivas och om det är någon stor skillnad på att räkna det som hobbyverksamhet. Jag själv har alltid ägnat mig åt affärsverksamhet som hobby så jag är dåligt insatt i vilka fördelar man har som "hobbyverksam".

Sv: Delägare i en häst, är det bäst med kommanditbolag eller enskilt bolag?

Hej

Därför undrar jag om någon har koll på hur andelsägande av hästar brukar bedrivas och om det är någon stor skillnad på att räkna det som hobbyverksamhet.

Många av de andelsägda travhästarna ägs av HB, det är väl egentligen inga stora skillnader gentemot KB, förutom att komplementären är ansvarig för alla ev skulder i ett KB.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka