Delägare/andelshäst i travhäst

Jempan

Trådstartare
Tråden får flyttas om den inte ligger rätt :)

Kort o "enkel" fråga, kan man bli delägare/andelsägare till ett ofött föl? (Fölet beräknas dimpa ner i april)
Tänkte ge min pappa en trevlig present men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga... Måste jag vänta tills hen kikat ut eller kan man redan nu skicka in nå papper om att få bli del/andelsägare trots att fölet "inte finns" och inte heller har nått namn?

Sv: Delägare/andelshäst i travhäst

Tråden får flyttas om den inte ligger rätt :)

Kort o "enkel" fråga, kan man bli delägare/andelsägare till ett ofött föl? (Fölet beräknas dimpa ner i april)
Tänkte ge min pappa en trevlig present men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga... Måste jag vänta tills hen kikat ut eller kan man redan nu skicka in nå papper om att få bli del/andelsägare trots att fölet "inte finns" och inte heller har nått namn?

Långt och krångligt svar ;)

Visst kan man köpa in sig i ett ofött föl, men ägare registreras inte hos ST förrens hästen registreras.

I åtanke kan vara bra att om du köper in dig nu, hör efter med uppfödaren hur ni skriver vem/vilka som är uppfödare på hästen. Det är ju pengar in även där om hästen startar, även om den skulle säljas...

Skriv ett kontrakt och ge din pappa ett bevis på att han äger den lille?

Skriv även hur ni gör om det inte blir något föl...

Glömde ju självklart att skriva att det är min ena häst som e på tjocken :bump:
Så jag kommer ju stå som ägare, men då menar du att jag kan regga honom som delägare redan nu alltså? Hur gör jag då?

Annars får jag väl helt enkelt som du skriver göra ett "eget" kontrakt o ge till honom (såklart med min finaste handstil ;)) så får jag regga in honom sen. Tack för svaret :bow:

Det blir ju en deal mellan dig och din pappa. ST reggar inga hästar (och därmed inga ägare) innan de är födda.

Vill du även ge honom del av uppfödarskapet registrerar du dig och honom som uppfödare och ägare när du skriver registreringshandlingarna. Ska han enbart vara med som ägare skriver du ditt och hans namn som ägare, dig som uppfödare, det behöver inte vara samma.

Vill du ge det till honom nu skriv bara en lapp om att du kommer att göra så när fölet ska registreras. Det blir ju enklast eftersom det är inom familjen och jag antar att ni är överens om att om något händer med fölet innan eller under fölning så blir det inget?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 845
Senast: Sammet
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 628
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama