Dela på hästar som stått ilag?

Norrlänning

Trådstartare
Hur ska jag göra?

Har två hästar som går tillsammans och gilla varandra bra.
Men nu är det så att en av dom är såå tjock!
Medans den andra inte alls är det utan tvärtom behöver äta mer.

Det jag funderar är då, hur schysst är det att dela på dom?
Så den tjocka får gå på magrare mark och den andra får gå på det grönare.
Hagarna är så nära ändå så dom ser varandra bra, typ 30 meter.

Det blir ju heller inte förrän dom stallas in som dom får/kan nosa på varann genom boxarna då.

Kluven här :confused:

Vill ju inte vara taskig men samtidigt är det ju inte hälsosamt för tjocken heller.

Sv: Dela på hästar som stått ilag?

Jag tycker att du bara tar isär dom och testar. Alternativt kan du göra en liten hage till den tjocke precis intill den första hagen.

Kruxet är att där jag eventuellt kan göra en liten hage bredvid, där är det inte betat alls.
så där finns det ännu mera mat :crazy:

Eller kanske jag få göra en liten hage I den stora..

Tycker det bara är så synd om dom då dom inte kan stå och klia varandra och vifta bort kusar åt varann. :(

Måste troligen dela på dom nästa sommar oxå om jag vill ha tjockisen i någorlunda trim ;)

Jag skulle inte göra en liten hage i den stora pga av risken med att de trasslar in sig i tråden. Antar att det var så du menade med en eltrådsruta i den stora hagen.

Den tjocka hästens hälsa måste gå före kompisskapet i det här fallet, fettma är onyttigt, det är ju ingen nyhet, speciellt när du har för avsikt att använda den i träning.

Mao, dela.

Du kan ju också göra så att du delar på dem halva dygnet :idea: . Låt dem gå i magra hagen tillsammans på natten, och släpp över smalisen på gräset dagtid. Då får tjockisen banta, smalisen äta mkt halva dygnet, och lite sällskap är ju bättre än inget.

Hej!

Jag har sett att det finns en del ponnyer som har en "munkorg", som hindrar dem från att äta alltför mycket, bara en del grässtrån kommer fram till munnen. Jag vet inte hur detta fungerar i praktiken, men det kanske kan vara värt ett försök, så kan de kan gå kvar tillsammans?

Annars är ju idén med nattbete som beskrevs ovan smart.

/Liv

Jag har precis delat på mina hästar av samma anledning... Det går jättebra! Dom går iochförsig bara ca. 10 m ifrån varandra. Men det går kanon bra! Håll koll på dom i början bara så dom inte hittar på nått konstigt... ;)

:bow:
Tack för goda tips!

Jag var lite fundersam själv på detta med att ha hage i hage.
Tänkte att risken finns att dom trasslar sej i tråden.

Annars var ju delad halva tiden på dygnet en smart ide :idea: :bow:

Munkorg har jag ingen erfarenhet av.
Är rädd att det är något hästen kan fastna med då den kliar och drar sej på, över, under allt möjligt :crazy:

Sen så har jag ingen grimma nu under betestiden då dom får skav.

Men återigen :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 414
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar