Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Juni tips Flätning och skav efter sadeln
Många undrar hur man flätar manen och sedan får den att fortsätta att vara tvådelad. Då jag aldrig flätat någon hästman kan jag inte svara på det. Denni däremot är en fena på att fläta och har lärt alla ”våra tjejer” hur man gör. Här följer en beskrivning:
Tvätta manen noga med schampo, gärna ett hästschampo som gör manen lättare att reda ut.
Borsta igenom manen noggrant och använd manspray. Manen ska bli helt genomborstad så att plastborsten inte fastnar någonstans (både på under- och översidan av manen). Detta är enda gången vi använde plastborsten i manen.
Dela manen med en ca 10-15 cm lång spik. Se till att mittenbenan blir helt rak. På den sidan som manen inte ligger naturligt ska det bli något tjockare med man än på den ”gamla” mansidan.
Fläta hårt, ca 3- 4 cm breda flätor. Gör flätorna ca 12 cm långa och sätt sedan gummisnodden på halva flätans längd.
Titta igenom flätningen varje dag och gör om de flätorna som är i behov av det
Låt flätorna sitta i ca 2 -3 veckor och ta sedan ur dem. Borsta manen rätt varje dag. När vi (inte jag) gör så här så är manen tvådelad hela tiden (tills hästen inte borstas varje dag).
Vid behov – gör om alltihopa…..