Dela manen

macken

Trådstartare
Jag har fått rådet att dela manen på min häst. Är det vanligt att man gör det och är det någon som har nåt tips hur man bäst går tillväga? Jag förstår att man behöver sätta i snoddar, men hur länge ska de sitta och sliter de på manen?

Sv: Dela manen

På S så delade de bara upp den så att det blev en jämn linje och gjorde som sektioner som de sedan satte snoddar i ca 1 cm ner på sektionen uppe vid mankammen alltså.
Sen kan man ju fläta över manen också.

På S höll manen sig delad i ca 1 mån, hennes delades nämligen bara inför avelsvisning.
Och snoddarna satt i i ca 4 dar.

Hittade denna supergamla tråd när jag letade runt lite
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=936508

Och eftersom de tipsade om Dennis flätningsteknik i den tråden letade jag reda på den :)

http://www.iaodenni.nu/html/tips_2008.html
Juni tips Flätning och skav efter sadeln

Många undrar hur man flätar manen och sedan får den att fortsätta att vara tvådelad. Då jag aldrig flätat någon hästman kan jag inte svara på det. Denni däremot är en fena på att fläta och har lärt alla ”våra tjejer” hur man gör. Här följer en beskrivning:

Tvätta manen noga med schampo, gärna ett hästschampo som gör manen lättare att reda ut.
Borsta igenom manen noggrant och använd manspray. Manen ska bli helt genomborstad så att plastborsten inte fastnar någonstans (både på under- och översidan av manen). Detta är enda gången vi använde plastborsten i manen.
Dela manen med en ca 10-15 cm lång spik. Se till att mittenbenan blir helt rak. På den sidan som manen inte ligger naturligt ska det bli något tjockare med man än på den ”gamla” mansidan.
Fläta hårt, ca 3- 4 cm breda flätor. Gör flätorna ca 12 cm långa och sätt sedan gummisnodden på halva flätans längd.
Titta igenom flätningen varje dag och gör om de flätorna som är i behov av det
Låt flätorna sitta i ca 2 -3 veckor och ta sedan ur dem. Borsta manen rätt varje dag. När vi (inte jag) gör så här så är manen tvådelad hela tiden (tills hästen inte borstas varje dag).
Vid behov – gör om alltihopa…..

manen ligger på hästens svagaste sida. Man kan dela/fläta över men det har högst marginel effekt, enda gången det riktigt fungerar är när/om hästen har nästan sjukliga mängder så det blir riktigt tungt. :)

Det var intressant, det visste jag faktiskt inte :) nu vet jag inte om han har sjuklig mängd, men den är rätt tjock och hänger nedanför halsen..

Där jag jobbar är det relativt vanligt att vi flätar över manen på en sida.
Då flätar vi bara vanliga flätor och så får de sitta i ett par dagar:)

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i...
2
Svar
27
· Visningar
1 357
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 349
Senast: Sel
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
718
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama