Dela internet från telefon

MiaMia

Trådstartare
Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier.
Det gäller en telefon av icke-dyr modell som är ett par år gammal och en dator där allt ska gå genom vpn av säkerhetsskäl (om det spelar roll).

Hur mycket data drar det om man sitter i skypemöte e.dyl. en timme?
Hur mycket batteri drar det?
Spelar det någon roll om man delar via wi-fi eller usb-kabel? För prestanda eller förbrukning.

Hur bra mottagning behöver man ha på telefonen för att det funktionsmässigt inte ska märkas att man sitter i en bil vid vägkanten? Om vi nu utgår från att det är 4G på den mottagning som finns.
 
Hur mycket data som går minns jag inte så kan inte varit horribla mängder iaf. Jag har bara Internet via telefon och har både suttit på teams/skypemöten och föreläsningar med kamera och hela kittet på dator. Jag körde via USB, då laddar tfn även från datorn så blir det lågt på batteri kopplar man in datorn. Använt en Samsung galaxy s9 om det hjälper i jämförande av prestanda.

Mer teknisk än så är jag inte och kan bidra med. 😁
 
Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier.
Det gäller en telefon av icke-dyr modell som är ett par år gammal och en dator där allt ska gå genom vpn av säkerhetsskäl (om det spelar roll).

Hur mycket data drar det om man sitter i skypemöte e.dyl. en timme?
Hur mycket batteri drar det?
Spelar det någon roll om man delar via wi-fi eller usb-kabel? För prestanda eller förbrukning.

Hur bra mottagning behöver man ha på telefonen för att det funktionsmässigt inte ska märkas att man sitter i en bil vid vägkanten? Om vi nu utgår från att det är 4G på den mottagning som finns.
Räkna med ca 500 Mbyte per timme i bra kvalitet på videosamtal. Lägre kvalitet på bild är runt hälften. Är det bara röst så är det bara en bråkdel. Batteriet är svårare, men normalt lastar inte uppkopplingen särskilt mycket extra.

Och sitter du i bilen kan du ha den ansluten till laddare, så det borde vara lugnt.

Sen kan du även med pyttesmå abonnemang köpa till data tillfälligt, även om det ofta är ganska dyrt per GB jämfört med att ha stadigt större abonnemang.

När det gäller mottagning så bör du hitta en bra spot om det inte ska märkas. Men bilen är rörlig, så kör tills du hittar en mast och stanna på lagom avstånd.
 
Tack för svar.
Då tänker jag att det bör fungera så länge jag ser till att hålla mig ute längs riksvägen.
Jag lär inte ha kameran på, men jag behöver se delad skärm.
 
Jag har gjort det via jobbtelefonen någon gång när vi hade strömavbrott under pandemin när vi jobbade hemma. Misstänker att det inte är några enorma mängder data vi har på de telefonerna eftersom vi normalt sett inte använder dem men vet att kollegor har deltagit i möten från bilen och då via telefon och då har det både räckt och det har inte märkts på kvaliteten att de är med via mobil.

Däremot drog det en hel del batteri på telefonen så var beredd på att du kan behöva ladda mer än du brukar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp