verrdogan

Trådstartare
Jag har precis tingat två små degus ungar som jag får till helgen. Ska bli så kul.
Några här inne som har degusar?
Ni får gärna göra en lista på vad dom får och inte får äta och lite annat smått och gått som man kan ha nytta av att veta.
Lägg gärna ut bilder på era sötnosar åxå. För de kommer jag göra när jag får hem mina :D

Sv: Degusar

Vad roligt! :D

Jag har själv sneglat på en del annonser om degusar och funderar på att skaffa några senare under hösten/vintern. Skriv gärna hur det går och hur det är att ha och göra med småttingarna, jag läser väldigt gärna! :D

Googla, finns hur mycket som helst att läsa om dem.

Men iaf de ska äta torrfoder helst till degusar men annars går det med Marsvin och chinchilla foder också, och då hälften av varje.

Frukt och andra sötsaker får de inte äta då de har problem med att förbränna det eller något sånt.
Gröna grönsaker, dock ej paprika går bra att ge dem ibland.

Hö ska de ha fri tillgång till.

Och ska du ge dem pinnar att gnaga på får det endast vara löv och fruktträd, inte barrträd då det är giftigt för dem.

Se till att de har mycket att klättra i och på. Grenar, krukor osv.
Illermattor att hänga i burtaket brukar vara populärt.
Likaså mycket halm (eller om du lägger i mycket hö) att gräva tunnlar och bon i.

Har själv två stycken, en hane på 1½ år och en halvårsgammal hona.
Underbara och personliga djur, hoppas det går bra med dina. :)

Degusar skall enbart äta degusmat och chinchilla mat då dom lätt kan få diabetes!! :laugh: Så Degusar är känsliga djur med mat överhuvudtaget! Googla på nätet där får du fram massor med tips!

Dylikt får mig att undra; Vad äter egentligen degusar i det vilda? Jag brukar alltid försöka utgå från det när jag utfodrar mina djur.

En (förvisso ganska kass) bild på hanen.

IMG_3313.jpg

Och hans numer tyvärr avlivade bror.

IMG_3314.jpg

Honan är fortfarande alldeles för skygg för att jag ska kunna trycka upp en kamera tjugo centimeter framför hennes huvud, så henne har jag ännu inga bilder på.

Liknande trådar

Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
771
Senast: trazel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka