Debutera ny klass?

almac

Trådstartare
Jag har tävlat min nuvarande ponny ett flertal gånger med bra resultat, dock bara i 70 cm som inte finns med på lokala tävlingar. Därför har jag nu börjat fundera över att starta en LD, 80 cm clearround som finns på de flesta lokala tävlingar.
Men mitt problem är att jag har svårt att få rätt galopp efter hinder, så jag skriver här för att få en del tips av några som är lite mer erfarna :)
Kan du någon bra övning där man måste byta galoppen ofta eller bara har ett bra tips du kan dela med dig av, gör det snälla.

Sv: Debutera ny klass?

Har inget superbra tips mer än att prova rida i åttor där du hela tiden bryter av och fattar rätt galopp om hästen inte gör det naturligt?

Jag hade väntat med att tävla om jag inte kan få hästen i rätt galopp.

Har hästen lika lätt för att landa i "fel" galopp i båda varven, eller har han en galopp som han föredrar? Är det så att han har en favoritgalopp han föredrar är det nog mer lösgörande och stärkande ridning som behövs för att "jämna" ut galopperna.

Vi brukar öva ofta på det på våra hoppträningar, även om ingen av oss har problem med det så är det bra övningar.

Prova med bara bommar eller upphöjda bommar. Lägg dem längs medellinjen, två eller tre stycken beroende på hur stor yta du har att rida på. Sedan är det bara att börja i ett varv och rida serpentinbågar över bommarna, och fokusera på att få rätt galopp över hindren.
Tänk på din egen balans, sitt mitt över hästen över bommarna men ha vikten i den nya galoppen, alltså titta åt det hållet du ska och ha en liten viktförskjutning åt det hållet. Men var försiktig med att luta dig för mycket och kasta dig inte fram med överlivet.

Tränar du för någon tränare? Det är oftare lättare för en tränare som känner ekipaget eller i alla fall ser det live att ge tips och råd än för oss över internet :D

Skillnaden mellan en 70 cm pay n jump (som jag antar att du startat) och en 80 cm clearround /bed A är väldigt liten.
En riktig tävlingsklass i 80 cm innebär att hinderna är max 80 cm höga men de flesta är 70-75cm.
Ofta bygger dom alla hinder på maxhöjd i en pay n jump.
Då har du ett större problem med galoppen!

Bryr sig ponnyn om att han/hon har fel galopp?
Jag har en storhäst som kommit in i korsgalopp på 1,10 oxer (ja, det blir så om man bockar sig genom svängen :grin:) och det verkade inte störa honom speciellt.
Jag höll däremot på att dö av skräck för jag trodde att vi skulle krascha :eek:

Jag brukar öva att komma i rätt galopp på två olika sätt.
Ett är (som någon sa) att ha ett hinder på vardera diagonal och rida i en åtta. Snett igenom, runda kortsidan och så snett igenom på andra hållet.
Nr två är att rida serpentiner. Bryt av på meddellinjen och fatta ny, rätt, galopp. Galoppera ut till långsidan och vänd inåt igen i en mjuk båge, bryt av vid medellinjen och fatta ny galopp.

Min tränare är på oss att förbereda landningen efter hindret bättre om hästen hamnar i fel galopp efter ett hinder.

Kram

Om hästen landar i rätt galopp efter hindret beror på hur ryttaren rider över hindret. Men i lättare klasser har detta inte så stor betydelse, speciellt inte LD där det inte är någon omhoppning på tid. Efter hindret har ni "gott om tid" på er att byta galopp om den är fel. Bryt av och fatta ny. Alltsomoftast funkar det med fel galopp också, om banan är lätt och "luftig", och det är den oftast i LD.

Självklart skall ni öva på att byta, men du behöver inte vänta med att tävla för det. Du har fått bra tips på övningar redan.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka