De perfekta bakbensskydden...

S

Siekan

Fick idag reda på SvRF's nya krav på bakbensskydd för unghästar:crazy:

* Varje skydd får väga max 200 gram.
* Skyddet måste täcka kotan (det får inte vara öppet framtill).
* Högsta höjd på skyddets insida är 15 centimeter.
* Lägsta höjd på skyddets utsida är fem centimeter.
* Insidan av skyddet måste vara mjukt.
* En rem - oelastisk, det vill säga ej töjbar - för knäppning är tillåtet. De ska knäppas på utsidan.

Känns väl lite väl hysteriskt men eftersom man inte vill hoppa utan skydd tänkte jag höra med er, vet ni några skydd som fyller alla dessa krav? Behöver investera i ett par nya till tävlingssäsongen...

MVH

Elin

Sv: De perfekta bakbensskydden...

Vanliga kotskydd borde väl funka?

Om de är tillräckligt höga på utsidan, alltså. Och inte har elastisk rem... (Det har inte mina, faktiskt! ;))

Läs under hoppning bla finns en lång tråd om detta. Jag är grymt nöjd med mina Veredus Young Jump, väger ingenting och sitter bra åtm vid vanligt ridning. Jag har inte hoppat sen typ juli :eek:

Verderus Young Jump verkar vara typ de enda som säljs nu som är godkända?
Snacka om monopol och antagligen slutsålt överallt (snart om inte redan)...

Jag har inte mätt/vägt mina gamla eskadron. Dessutom har jag ett par till liggandes som om de klarar måtten inte är elastiska osv. Men de vanligaste skydden man kan köpa nu är inte tillåtna nej. Jag hade en jäkla tur när jag fyndade YJen på rea i somras, jag köpte skydd efter de hårdaste reglerna för unghästar då (championat/finaler eller vad det nu var) men hade ingen aning om att de skulle gälla alla unghästar 2010...

Tack för era tips! Ska kolla upp dessa skydd=)

Tidningenridsport.se har bara hittat två benskydd på marknaden som är godkända efter de nya reglerna och det är vissa Eskadronskydd och Veredus Young Jump.
Tråkigt med de nya reglerna tycker jag, antingen får man vara utan eller ha likadana som alla andra :/

Jag vet inte hur noga det letat men visst finns det fler än dessa två. Sen beror det på hur man tolkar TR också. Hoppas på ett förtydligande.

Sen gäller det inte bara unghästar utan alla hästar t o m 7 år.

*kl*

Själv tycker jag det är skumt att man får hoppa helt utan bakskydd, men inte med bakskydd som är öppna i fronten. Var ligger logiken i det?

Fast det står ingenstans att de inte får vara öppna i fronten - det står att de ska täcka kotan. Ändå anses Eskadrons skydd vara tillåtna, de täcker ju inte heller kotan.

Vilka täcker kotan bäst av dessa t ex?
skydd.jpg

Logiken torde i alla fall vara att du kan dra åt ett par skydd och på så viss uppnå teknikeffekt, det kan du inte utan skydd. Man kan tycka att de garderat sig mot det ändå eftersom man inte får ha elastiska remmar.

Liknande trådar

Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 303
Senast: aprilia
·
J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 867
Senast: zanque
·
Hoppning Var och tävlade i helgen och såg unghästar med vad jag skulle kalla teknikskydd, men när det lästes i TR så står det: För alla hästar...
2
Svar
24
· Visningar
4 972
Senast: Equilina
·
Hoppning Jag är inte inne i hoppning, det kan jag erkänna. Men en notis i senaste Ridsport (nr. 12 23 juni 2008) på sidan 5 "Nya bestämmelser...
2
Svar
23
· Visningar
3 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka