De olika noskvalster preparaten

AgentCarter

Trådstartare
Stövarens noskvalster är extrema, överlever stronghold och inceptor utan resultat. Ska in igen för undersökning, tänkte prova något annat.
Blev rekommenderad Ivomec, nackdel kan vara dödlig/svåra biverkningar.
Dectomax finns med, vet ej hur farligt/effektivt det är.

Finns det något mer supereffektivt? Ser gärna något "udda" om det nu skulle vara resistenta.

Sv: De olika noskvalster preparaten

Det är till collie-raser/korsningar man brukar vara försiktig med Ivomec för att deras blodhjärnbarriär inte skyddar mot medlet som för andra raser. För en stövare bör det inte vara något problem.
Eller är det så att hunden blir omsmittad hela tiden?

Har använt Advocate på ca 13 hundar på min hunds dagis i somras. Pipett i nacken 1 gång i veckan i 3 veckor. Funkade bra på dom alla oavsett ras och de hundar som visade kraftiga symptom blev av med dem fort.

Redan använt och gav ingen effekt mer än liten under själva behandlingen.

hemlig: Verkar ha varit endra raser med (två stövar raser, därför jag drog öronen åt mig) Omsmittad kan han ha blivit, men vi har verkligen isolerat honom från alla andra hundar.

Darkie: Ska kolla det verksamma ämnet i det! tack

Det borde väl kunna göras en satsning inom rasklubbarna att kolla om genen finns i rasen? Eftersom det är flera verksamma ämnen som utlöser reaktion.

kl
Har iallafall ringt veterinären och förklarat att antingen får vi behandla skiten ur honom eller så avlivar vi och köper en ny valp.
Att ha en aggressiv hund som inte ens kan jaga är inte riktigt det vi vill ha.

Senast ändrad:

Är det verkligen bara noskvalster då? Att bli aggressiv pga det har jag aldrig hört talas om.

Nej, det vore väldigt udda! Men hunden är ordentligt kollad när det hela började utan anmärkning. Hen trodde det berodde på de stora förändringarna som hade hänt (mist en hund, fått barn, köpt ny hund) som ledde till otrygghet men vette 17.
Men nu sitter vi här med en helt värdelös hund, som varken kan jaga eller bo inomhus hos oss (sover hos svärföräldrarna men uppvisar klart udda beteende). Kan inte köpa ny valp heller eftersom vi är rädda för smittorisken.
Vi har hållit på i snart tre år med behandlingar mot noskvalster, hundmötes förbud osv. Känns inte som vi har blivit helt bra bemötta från veterinärvården heller utan varit en mer "ja men här nyser han inte" från en veterinär

Men veterinären skulle kontakta mig, så får vi diskutera ordentligt. Det är en annan (den som gick igenom hunden vid början av det förändrade beteendet) som jagar själv och som vi litar på.

Har det kollats i näshålan efter något främmande som ett gräsfrö? jag har hört om en hund för år sen som råkade ut för det.
Den kunde inte heller utföra sitt jobb (mögelhund) och det tog lång tid innan dom hittade fröt, det kan tydligen kila fast ordentlig och bli nästan osynligt, tänk retningen om den rör på sig när hunden nosar.
Bara en tanke om i fall att.

Finns det chans att det kan ha suttit i tre år?
Men vi kan inte rota efter det, får vänta tills vi är hos veterinären och munkorg.

jag vet inte om det kan, men det var bara en tanke att kolla efter främmande föremål, kanske något annat problem med näshålan som inte ska vara där (utväxt?)
den hunden jag pratade om blev avlivad pga problemen, fröt hittades på obduktion och jag vet att det handlade om ca året i alla fall.
Klart att ni inte ska rota;) det var en tanke till vet.

Inte för att det hjälper dig..., men det är Silkenföreningens arbete som ligger bakom att vi idag är så uppmärksamma på problemet, mig veterligen arbetar Aussiekllubben för att avelsdjur skall gentestas. Jag tror att SvaK (BC) ser det som ett ickeproblem, eller ytterst marginellt, övriga klubbar/raser har jag 0 koll på.

3 år är en lång tid, med de beteendeförändringar du beskriver kan man undra om hunden har någon möjlighet att kunna utvecklas till en habil jakthund, och gå att ha i familj?

"Här nyser han inte" veterinären borde få yrkesförbud. :banghead::rage::banghead:

Vet rekommenderade nyss avlivning. I familj tror jag aldrig mer att det går

Stackars, stackars alla inblandade, så hemskt, eller förmodligen bäst för alla. Hoppas hunden blir obducerad så ni får svar.

mvh

Ja, tror sambon vill försöka en vända till med att kolla hals + noskvalster. Har varit en lång och utdragen historia nu tyvärr.

Det billigaste labbet för MDR1-tester f n är Slovgen i Slovakien.
Använd Google Translate eller dyl

http://www.slovgen.sk/

http://www.slovgen.sk/detekcia-ochoreni-diseases/dedicne-prenosne-genetic-diseases/mdr1/

Man mailar dom så att dom skickar swabs som du behöver för provtagning. Vilket du alltså kan göra själv, du behöver inte gå till veterinären och tappa blod.

Sen använder man det här formuläret när man skickar in swabbarna.
http://www.slovgen.sk/domain/slovgen/files/form3mdr1en.pdf

Glöm bara inte att skaffa den där gröna lilla lappen för tullen, där du deklarerar innehållet. Jag brukar skriva "Canine DNA swabs for testing".

http://www.slovgen.sk/

Priset är just nu 30 euro, d v s under 300 kronor.

Vet rekommenderade nyss avlivning. I familj tror jag aldrig mer att det går

Jag skulle nog avliva, faktiskt. Varken hunden eller ni mår ju bra av att ha det som ni har det.:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka