De nya reglerna på fölbedömningen.

cusan

Trådstartare
Jag har varit inställd på att visa mitt föl, men börjar vackla nu när klassdelningen försvinner , och regionalfinalerna ( som vi såklart hade vunnit ;) är borttagna samt att gångarterna slås ihop till en siffra i den linjära bedömningen . Hon är hopphäst .

Känns lite som moroten är borta? Som tävlingsmänniska vill man ju sukta efter seger, eller klass ett eller allra helst elit ;) Hur tänker ni ?
 
Jag funderar på att visa mitt föl, men det är mitt första föl så jag har igen erfarenhet av den tidigare bedömningen.

Jag ser fölvisingen som ren miljöträning, att det är steg ett i fölets utbildning. Jag funkar som så att jag behöver mål för att komma igång med saker och ting. Fölmönstringen innebär att jag får en anledning att lastträna fölis bl.a.

/Lizzie
 
Det är ju helt rätt såklart .., det står ju också att visningens syfte skall vara att stimulera uppfödarna till tidig hantering . Jag känner ändå att jag saknar motivationen att anmäla då lite av tävlingsmomentet försvunnit .... Och när det är nytt bedömningssätt har man inte så mycket att jämföra med heller ....
 
Kan nån berätta lite kort om vad skillnaden är, för en total nybörjare som förhoppningsvis kommer visa sitt första föl nästa år?
 
Kan nån berätta lite kort om vad skillnaden är, för en total nybörjare som förhoppningsvis kommer visa sitt första föl nästa år?
Jag är verkligen ingen expert , de skillnader jag läst och förhoppningsvis uppfattat rätt ? Är de jag skrivit i första inlägget. På ASVH finn det att läsa mer att läsa .
Förhoppningsvis kommer det svara någon mer kunnig och insatt i tråden så vi får fakta ...:)
 
@cusan vart bor du någonstans? Det kommer att bli en del championat för de fölen som får bra poäng. Och vi i vår förening kommer att dela ut priser på samma sätt som tidigare även om poängsystemet är annorlunda.
 
@cusan vart bor du någonstans? Det kommer att bli en del championat för de fölen som får bra poäng. Och vi i vår förening kommer att dela ut priser på samma sätt som tidigare även om poängsystemet är annorlunda.
Va trevligt !! På gränsen mellan Halland och Jönköping så jag kan välja ... :) läste att det var upptill de regionala att ordna själva , jag är så färsk på det här så jag är inte medlem nånstans ännu, och har bara sökt på nätet så jag kan ha missat information . Borde förresten engagerat mig tidigare och tagit tag i det själv ... Gnälla över förändringar istället för engagemang ... Skämmes mig !;)
 
Skillnaden är att fölen inte kommer att få poäng som tidigare, för typ, huvud-hals-bål, extremiteter, skritt, trav och galopp, max 60p utan istället kommer max att vara 30p.
Exteriören bedöms sammanvägt på skala 1-10 och gångarterna ges separata poäng mellan 1-10, men sedan tar man snitt på de tre gångarterna och detta blir gångartspoängen. Sedan bedöms allmänt intryck mellan 1-10.
Bedömningen kompletteras också med ett linjärt protokoll som man kan använda om man mer precist vill veta hur specifika delar bedöms, på ett objektivt sätt, jämfört med "normalhästen". T.ex är fölungen lågställd/högställd? Är halsen lång eller kort? Rör den sig i uppförsbacke eller nedförsbacke?

Riksföl som det varit arrangerat av SWB försvinner och ersätts av championat som arrangeras av de regionala föreningarna. Skåneföreningarna + Halland kommer att ha ett championat i Flyinge och det kommer även vara ett championat i Mantorp där flera föreningar är med. Tror även att några föreningar gör egna championat.
 
Tack !! Får man reda på om man gått vidare direkt ? ( nu låter det som jag fått tidernas finaste föl
(som jag såklart har ;) ) . Men man undrar ju hur det funkar ....
 
Det är nog lite olika förfarande i de olika arrangemangen, i "Sydföl-championatet" har vi sagt att det finns plats till tre föl från varje gren och förening, men att alla föl måste uppfylla en lägstapoäng (olika för hopp och gång). Skulle någon förening inte få tillräckligt många över den gränsen (eller att de som är över inte vill vara med) kan de platserna fördelas på de föreningarna som kanske har många med höga poäng. Så man får veta när all bedömning i föreningen är klar, ev någon dag senare om de som fått bäst kanske tackar nej till sin plats.
 
Nu känns det bättre ! Tävlingshornen växte ut direkt ;) Attans, nu måste jag ut och putsa på fölets hals där alla band och pokaler kommer hänga och dingla !!;) trots den tråkiga älgfärgen då hon redan skimmlar av ...:) . Men vadå, en bra häst har har ingen färg , hon måste alltså vara skitbra !!;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp