De Niro - för gammal att använda i avel?

Lakka

Trådstartare
Funderar starkt på att använda De Niro till ett av våra ston i år.
Är det någon nackdel att använda en så gammal hingst trots att han lämnat riktigt bra? Är det att ta ett steg tillbaka i aveln.
Vad anser ni?
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

vad är målet med din avel? Vill du ta fram en häst som passar dig eller vill du ha snabba generationsväxlingar och ungt "modernt" blod?

Nackdelen med att använda en äldre hingst är att eventuella framtida köpare kan tycka att hingsten är passé, fördelen är väl att man vet ganska väl vad han generellt lämnar.
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

Jag har svårt att tänka mig att just De Niro är passe innan din fölunge tittat ut .

Mia
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

Målet med vår avel är att de skall passa dagens tävlingsyttare.
Vi ska inte rida eller utbilda dem själva, det överlåter vi till duktiga unghästvisare.
Sedan skall de vid 3-4 års ålder säljas som tävlingsindivider.
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

Mia, nej det borde väl inte vara det kan jag också tycka.
Vilket fint föl du har på din bild, vad är det för något?
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

Jag tycker att man ska välja den hingst man tror på kompletterar stoet bra oavsett hingstens ålder.
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

Målet med vår avel är att de skall passa dagens tävlingsyttare.
Vi ska inte rida eller utbilda dem själva, det överlåter vi till duktiga unghästvisare.
Sedan skall de vid 3-4 års ålder säljas som tävlingsindivider.
Här har vi ju problemet för oss uppfödare, att vi inte bara ska föda upp fina hästar utan vi ska dessutom kunna sia om hur köparna ställer sig till de hingstar vi valt som fäder till våra avkommor, när avkommorna är gamla nog att säljas.
Det som är superhett idag kanske är helt ute om 5 år när din avkomma ska säljas.
Jag tycker att man ska välja den hingst man tror på kompletterar stoet bra oavsett hingstens ålder.
Det tycker jag egentligen också, men med tillägget att om avsikten är att sälja behöver man dessutom tänka ett steg längre = vad köparen kan vara intresserad av. För det är inte alltid så att köparna har samma preferenser som vi avelsnördar...
 
Sv: De Niro - för gammal att använda i avel?

Jag menar att man inte ska ta en poppishingst bara för att den är poppis utan att tänka på stoet. Vi avelsnördar har ju fått se alltför många avkommor till poppishingstar där vi undrar hur (om?) man tänkte när man valde just den hingsten till just det stoet, där resultatet blivit att föräldrardjurens svagheter inte kompenserats utan förstärkts.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 287
Senast: Migo
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 767
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp