De klippte MIN häst! utan att fråga mig :(

A

anni0001

Hej

Jag har en 25 årig welshponny på bete hos en granne på andra sidan byn. Deras småtjejer har tillåtelse att pyssla och rida honom bara de tar det lugnt och allt har verkligen gått jättebra o han stortrivs! (tävlingsponny som inte var så förtjust i pensionärslivet hemma hos mig)
Men så idag åkte jag dit för att kolla till honom. Då har de klippt honom!!:eek:
HELA ponnyn!:confused:

De har inte kontaktat mig så jag är rätt besviken. Men päls är päls o växer ju ut igen. Men så började jag tänka efter och nu är jag lite orolig för hur han ska klara sig mot alla mygg/knott/broms när han är helt naken och hur det kommer bli med sättningen av vinterpäls?? Hur står han emot kyla när det regnar? Han är ju trots allt 25....

Jag hoppas jag är överdrivet nojjig ...

Sv: De klippte MIN häst! utan att fråga mig :(

Oj! det lät inte helt okej... Varför klippte dom honom :s klart det blir jobbigare för honom att sätta päls och skydda sig mot regn och kyla, han kan få ont i muskler och leder. Har själv haft så gammal häst. Om jag vad du så skulle jag prata med dom och säga att det där vekrligen inte var okej! Jag skulle ge honom B-vitaminer och andra bra tillsatser för pälssättning, MSM svavel, probiotika för leder och muskler.
Att börja täcka honom skulle inebära att han skulle sätta mindre päls men att lämna honom utan nu när det börjar kunna vara ganska kallt vore inte så snällt.. Vid regn skulle jag ge honom täcke men undvik det så mycket du kan nu nrä det ännu inte är så kallt. Rekomenderar starkt msm, probiotika och b vitaminer.

Jag tycker inte att du är nojjig utan du bryr dig, så farligt är det ju inte trotts allt men jag skulle börja redan nu med att hjälpa honom att så tillbaka pälsen, kanske ska dom som klippte betala.?

Håller med BeatriceSecret, det där lät inte ok!
Skulle någon klippt av min hästs päls utan min tillåtelse skulle jag blivit riktigt förbannad.

Om jag vore du skulle jag prata med de som klippte honom och tala om att det var absolut inte okej!

Rätt besviken? Jag hade varit totalt vansinnig, det existerar ju inte bara att man beter sig så. Hur kan man ens komma på idéen att klippa nåns häst utan tillåtelse liksom :O

Oj.. Jag skulle ha kontaktat dom som har ponnyn och fråga varför dom klippt honom och inte frågat dig först?

Jag har själv haft en 25-åring och en 28-åring som inte klipptes men som ändå hade problem med att sätta och fälla pälsen så ge ponnyn b-vitamin och du fick även bra tips från BeatriceSecret.

Hoppas det löser sig för er!

är på väg dit nu med täcken o ska ta ett rejält snack :(

Skippa B vitaminet för det är inte B vitamin som behövs när hästar sätter päls, utan energi och protein. Och då främst massor av protein. Hästpäls innehåller inget B vitamin, så att dom skulle behöva det för pälsen skull är nog en sak som kommit från människan. Många saker vi gör och ger våra hästar hämtar vi från våran egen värld och vardfag. Människors hår, naglar mm mår bra av B vitamin. Men hästar producerar själv detta och har således inget behov av det. B-vitamin är viktig för ämnesomsättningen, men om hästen har en fungerande foderstat med tillräckligt med hö eller hösilage så tillgodoses behovet genom grovtarmsmekanismen.

Har hästen en b vitaminbrist så är det bättre att ge injectioner i stället för tillskott.

Så din häst behöver MASSOR med protein för att producera ny päls, förövrigt behöver alla hästar det....inte vitaminer.

Men jösses! Jag had blivit jättearg! Hade det varit tidigare på sommaren tex i maj hade jag nog blivit lite irriterad bara men NU!? Jösses. De får ju helt enkelt ta ansvar för vad de ställt till med och hålla sig hemma och täcka honom när han fryser och fodra på honom ordentligt!

Ja, jag hade då blivit rosenrasande. Och tänkt; om de kommer på ett sånt här påhitt, vad mer kan de då inte ta sig för??

Prata med tjejernas föräldrar också, (det brukar ta mer än att bara prata med tjejerna själva) de har ju också ett visst ansvar.

Jag hade blivit fly förbannad.
Angående täcke kanske du kan ha ett tunnfodrat regntäcke på nätterna om det är regn eller fuktigt. Men kanske utan på dagen.

De gjorde fel och du får prata med dem om det. Självklart skulle de frågat dig först.

Men jag hade nog inte blivit jättearg utan kanske mer besviken och förvånad.

Talar du om att det var fel så lär de sig säkert sin läxa. Antagligen förstod de inte bättre, de kanske trodde de gjorde hästen en tjänst.

Skippa B vitaminet för det är inte B vitamin som behövs när hästar sätter päls, utan energi och protein. Och då främst massor av protein. Hästpäls innehåller inget B vitamin, så att dom skulle behöva det för pälsen skull är nog en sak som kommit från människan. Många saker vi gör och ger våra hästar hämtar vi från våran egen värld och vardfag. Människors hår, naglar mm mår bra av B vitamin. Men hästar producerar själv detta och har således inget behov av det. B-vitamin är viktig för ämnesomsättningen, men om hästen har en fungerande foderstat med tillräckligt med hö eller hösilage så tillgodoses behovet genom grovtarmsmekanismen.

Har hästen en b vitaminbrist så är det bättre att ge injectioner i stället för tillskott.

Jag brukar ge mina hästar B vitaminer. Funkar PERFEKT. Någon vinter struntade jag att ge det när fullblodet satta päls.. Hon har ALDRIG varit så ful :crazy: Så jag tror att det fungerar till 100% :) Det märks skillnad på dom andra med om man struntar i det..

Och Oooj vad jag hade varit arg! Först trodde jag du menade manen när jag läste rubriken.. Och då tänkte jag "äh dom är ju barn" Men hela hästen??!! Man kan ju undra varför dom gjorde det.. :confused:

Det kan snarare handla om att b vitaminet ökade ämnesomsättningen för hästen. B-vitaminet påverkar ämnesomsättningen av kolhydrater. Ju högre förbrukning av kolhydrater, desto större behov av B-vitamin.

Men att hästar behöver b vitamin för att sätta päls finns inga belägg för alls.

Ja precis, lönar sig inte att bli jättearg och skälla på dem o fara fram. Jag blev mest besviken och orolig för min gamling. Nu har jag pratat med dem. Jag frågade varför och mamman svarade att de tyckte så synd om honom när han svettades...De tyckte att han tom svettades i hagen och det är mkt möjligt - men det gör ju även unghästarna här hemma om det blir för varmt ( och de är inte är smarta nog att ställa sig i den svala lösdriften...)

jag förklarade att det inte är farligt att svettas, att det bara är att duscha av honom efter ridturerna o se till att han har vatten att dricka, och att det var betydligt skadligare att klippa honom då han nu står helt utan skydd. Jag förklarade oxå att de måste täcka honom noga nu då han är gammal och känsligare och förklarade hur pälsen skyddar mot regn osv och att han nu även är helt utan skydd mot insekter och att han kanske får problem att sätta vinterpäls - så hon skulle förstå lite allvaret i det hela, att man inte klipper en häst "Bara för att".

Jag var inte ett dugg otrevlig eller upprörd, bara saklig och förklarade att "gjort är gjort så det är ingen idé att älta" och hon höll med o bad om ursäkt för att de inte hade kontaktat mig "det hade ju varit bäst att ringa dig för det blev ju tokigt det här, vi tyckte bara synd om honom" menade mamman. De skulle nu ge honom B-vitamin och hålla honom täckad vid blött väder.

Jag vet att småtjejerna frågade mig en gång varför jag inte klippt ponnyn i fråga när han gick i hagen hemma hos mig. Jag förklarade att det inte behövs på en häst som inte tränas och förklarade att då måste hästen ha täcken osv. Men de tyckte väl kanske att det var lite häftigt med klippta hästar då de säkert sett sådana på ridskolan om vintrarna så nu tog de chansen att klippa "sin" häst...

Ang B-vitamin så behöver denna herre tillskott, jag har redan testat. Får han inget B-vitamin så blir pälsen hemsk och jättekonstig och det tar honom en evighet att sätta o fälla. Om han däremot får tillskott så blir pälsen helt annorlunda.

Det handlar inte om att pälsen kommer växa fortare bara för att han får B-vitamin, men eftersom han redan har det jobbigt vid pälssättning o fällning så är det kanske ännu viktigare nu då han har en hel hårrem att "bygga upp". I vilket fall skadar det inte att ge tillskott då B-vitamin är vattenlösligt och han enbart kommer kissa ut överskottet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka