De har tröttnat på lusern!

G

Gisburne

Har två hästar som behöver äta upp sig, och de har därför fått lusernpellets (blöta) i rätt generös mängd. (Lite olja och mineraler har de fått i samma bytta.) Men nu har båda tröttnat, de vill inte ha lusernet längre. Har provat att ge utan olja och mineraler, men det spelar ingen roll. De tar två tuggor och går sedan iväg och äter hö istället. Köpte en ny säck nyligen, vet inte om den smakar annorlunda på nåt sätt, men det är ju onekligen lite skumt att båda ratar lusernet samtidigt. (De går inte tillsammans.) Känner mig lite villrådig, eftersom båda är i rätt så desperat behov av mer proteiner än betet och höet ger.

Har ni varit med om att hästar tröttnat på lusernpellets, eller att ett parti pellets har smakat illa? :confused:

Sv: De har tröttnat på lusern!

Min ena äter ju inte alls lucern- jo det som är i Hestekraften.

Kan du inte bland med betfor eller i värsta fall melass- om de behöver energin.

Jo, jag har funderat på om man ska pallra sig iväg och skaffa betfor också och blanda i. Blev så paff bara, när båda har haft svårt att äta lusernet den här veckan. Den ena trugar i sig bara för att hon inte vill att hagkamraterna ska sno det ifrån henne, men den andra tar max 3 tuggor och sen lämnar hon byttan.

min gamla dam är också sån, hon vill inte alls ha luzern längre men jag har fått göra så att hon får stå inne typ 2-2.5timmar för att få i sig maten..
hon tar en tugga, sen står hon och glor lite genom fönstret, sen tar hon en tugga, sen fönstret igen.
verkar som att hon äter sk*ten bara för att hon har tråkigt typ.

Min slukar :d sin Hestekraft, men det behövs heller inte ges kilovis per gång.

allt som de får (för) mkt av- tröttnar de på.
Ser samma med havren. just nu gnäggas det vilt efter den- pga liten giva.

Har två hästar som behöver äta upp sig, och de har därför fått lusernpellets (blöta) i rätt generös mängd. (Lite olja och mineraler har de fått i samma bytta.) Men nu har båda tröttnat, de vill inte ha lusernet längre. Har provat att ge utan olja och mineraler, men det spelar ingen roll. De tar två tuggor och går sedan iväg och äter hö istället. Köpte en ny säck nyligen, vet inte om den smakar annorlunda på nåt sätt, men det är ju onekligen lite skumt att båda ratar lusernet samtidigt. (De går inte tillsammans.) Känner mig lite villrådig, eftersom båda är i rätt så desperat behov av mer proteiner än betet och höet ger.

Har ni varit med om att hästar tröttnat på lusernpellets, eller att ett parti pellets har smakat illa? :confused:

Min häst är inte heller så förtjust längre. Jag blandar med betfor! Då går det bättre.

Prova att sätta LITE betfor med MYCKET vatten, det funkar på halvblodsdamen när hon tycker lusern är lite väl fattigt.

(Betforen ger vi sedan till fullblodet som verkligen behöver det, när halvblodet fått vattnet - så olika falla ödets lotter :D)

Nu vet jag inte om det här stämmer men jag fick höra av en fodersäljare att Kraffts lucern och ett annat känt fabrikat (som jag nu inte minns namnet på) som köper från samma ställe torkas på ett visst sätt så det ger en bismak. Hur vad och varför - fråga inte mig... Detta gör iaf att en del hästar slutar äta lucernen efter ett tag. Samma sak med de pellets som har samma lucern iblandat.
Ett alternativ kan ju vara att prova Dangroents lucern om du nu inte redan ger av det.

Äh, vi har provat både Krafft och Kvarnby (har sistnämnda nu), de drabbas av foderleda förr eller senare ändå. Havre tycks de däremot aldrig tröttna på...

Du har kanske blött lucernen för mycket? Mina hästar gillar inte om det blir gröt av det, precis så mycket vatten att pelletsen finfördelar sig och sväller, absolut inte så att det rinner om det.

Eftersom ingen svarat i min lucerntråd, så frågar jag här om nån av er provat Mustang Lucern,,, jag har samma problem att flera ratar lucernet,,, oavsett konsistens..

Tack för tipsen!

Nej, betet är inte bättre nu, snarare sämre.

Har experimenterat med olika mängder vatten, det verkar inte spela så stor roll så länge det inte är soppa.

Det är Kraffts lusern, men hela vintern och våren har de ätit det utan att klaga tillsammans med havre, betfor och kornkross, och hela sommaren har de ätit det "au naturel". Det är först den här veckan som det inte passar längre... :confused:

Ska blanda i lite müsli imorgon, det var vad jag hade hemma. väntar otåligt på att grannarna ska skörda havren, men på grund av regnet så har det blivit både försenat och dålig kvalitet - irriterande! Vissa fält är liksom gråa och inte gyllengula...

normalt sätt ger vi kvarnbyfoders lusern till samtliga, men en av säckarna ville inte någon av hästarna äta av så den reklamerade vi (vi fick byta den) nya säcken åt dom lika bra som vanligt av.

hbl. märren kan vara lite kinkig med maten, det har hon alltid varit. till henne varvar vi med kvarnbys och lusernpiller vilket förövrigt är dom ända 2 sorterna hon äter alls av. är det melass som bindmedel i lusernet äter hon det inte.

hon vill inte heller äta sitt grovfoder i tillräcklig mängd periodvis, då blandar vi vatten och melass och strilar över, då duger det.

Mina hästar föredrar lucern i formen hackad strå, pellets är inte alls populärt. Hackad strå är ju lite mer utrymmeskrävande men i gengäld äter hästarna verkligen upp minsta lilla smula. Mig veterligt behöver det inte blötläggas heller jag har inte gjort det

Japp fast jag gav hackat strå. Vet inte hur många liter han skulle ha för att komma upp de kilon jag gav men det var mycket och han tröttnade på det till slut.

La i müsli idag, det funkade! :banana: Men det är ingen hållbar lösning, har inte så mycket müsli kvar... Ska skaffa betfor och prova.

Japp fast jag gav hackat strå. Vet inte hur många liter han skulle ha för att komma upp de kilon jag gav men det var mycket och han tröttnade på det till slut.

Fast hackat har aldrig våra tröttnat på. De får det i egen krubba och har det hela natten dvs det ger en naturlig småätning. Och det är betydligt bättre än hetsätningen som det ofta blir. Ofta står de och äter upp det sista på morgonen innan utfodringen precis som de som har hö kvar. (Vi har i princip fri hötillgång)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 077
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka