de här med att rida när de är KALLT!

LadySara

Trådstartare
man hör juh massa olika saker överallt...

finns de någon som har nån forskning eller nått på när de är för kallt att anstränga hästen.? vad finns de för riktlinjer?

var ute igår kväll å red med en tjeje i stallet travade på i andra hästens trav.. dvs jätte kliv... lång bent 175 pålle.. så min lilla madam fick pinna på bra. tyckte väl att de va ganska kallt ..(näshåren på mig frös vid snorandet) :eek:

sen vid hemkomsten till stallet visar de sej att termometern visar på -22...

har juh varit ner på 15 till 20 minus varje kväll vid ridning nu ett tag..

fick lite ångest att vi ansträng dom lite mycket i den kalla luften. madam var lite småvarm efter turen men idag var dom pigga å glada båda 2 som tur va.

Sv: de här med att rida när de är KALLT!

Gränsen för travtävling går vid minus 25 om det är vindstilla.
Trav är ju verkligen högpresterande så halvhård ridning borde vara ok vid minus 22 även om det blåser lite.

ligger en liknande diskussion på körning.

ja har hopptränat när de va -20 å de va inga problem. man får se till å röra på hästarna hela tiden bara så dom inte blir kalla.

Det är nog oftast ryttaren som tycker det är för kallt, skulle jag säga..

Men med min nyinköpta overall kan INGET bli för kallt! :devil: :D

Om det är tok-kallt (jag jämför med de temperaturer som är vanliga för mitt län, och när det alltså är extremt mycket kallare än dessa) som tex runt -20 som det varit de senaste kvällar och nätter. Om jag rider i dessa temperaturer har jag som tumregel att hålla fart uppe tillräckligt för att de ska hålla sig varma, men inte bli svettiga. nån sorts balans alltså. Funkar bra för oss, pållen blir extra pigg och glad när temperaturen sjunker, plus underlaget ute har varit kanon, så vi har travat och galopperat på snötäckta vägar och haft jätteroligt. som sagt ser jag dock till att han inte blir för varm/svettig samtidigt, rider med ländtäcke, och täckar på genast jag avslutat ridtur. Sån här klar, torr luft klarar hästarna mycket bättre än mildare temp med blåst och nederbörd.

Jag var också ute med istappar i ögonfransarna igår kväll, i närheten av dig.. brrrrr... :D

Jag har faktiskt varit med om en gång då hästarna fått stå inne hela dagen pgs snöoväder (ja, Snöovädret med stort S för några år sen), men min häst var väldigt orolig så jag tog en ridtur, och pga kylan så travade jag en del. Efter det fick hästen kolikkänning, och jag tror att det berodde på att den blev kall om magen och drog i sig kall luft, men jag vet ju inte.

Någon annan kanske vet?

Artikel från folksam

Här kan du läsa lite om hästar och kyla, tydligen är det så att ryttaren är den som är mest utsatt i kyla, näsa och fingrar förfryser nog först innan hästen tar nån skada! :cool:

antar att dom fick stå in 97 eller när de va.. då var man insnöad rejält.

usch då.. fick han kolikkänning...

du såg juh min häst i ridhuset.. då såg gammel gubben hel fräcj ut.. inte en dag över 5 år va?? hihi..

de va INTE lätt att rida lugnt på madam... *suck* hon blir tokpigg av all kyla..

sån klar luft är de inte då vi bor nära havet.. å de blir fukt därifrån.. så de blir jobbig luft.. iaf för mig som har astma.. så ja har lite som regel att blir luften jobbig för mig så blir den nog lite jobbig för hästarna

beror väl på vad du menar med rida. En vildhäst går ju i alal väderlag dvs skrittar. Oavsett om det är 50 minus så måste dom gå för att hålla värmen!
Så en tamhäst ska nog klara av att skrittas i -30 utan broblem=)

Dock är det väl MER så att VI människro drar oss för att rida när det är -30 för det är så jäklas kallt för oss=)

Jag menar isbitar till tår, hästen och kinder och näsa, Frostfrasiga näsa, ögonfransar.
Självklart ska de blåsa på detta :crazy:

Jag rider oftast inte när det är under 20 för min egen skull hehe lite bekväm där=)

Iofs är det så att hästar ÄTER för att hålla värmen, inte går och ödslar energi för att hålla sig varma.

nu skrev juh jag att jag var ute å red.. å sen skrev jag att vi travade på ordentligt...

Jeg bor jo i "kalde Norge" og her jeg bor har vi opp mot 30- hver vinter.
Trener sprang/dressur når det er opp til 15-, men når det er over det/15- OG vind rir jeg bare på tur.
Tar på teppe og legger ut på skrittetur.
Blir ikke noe annet enn turridning da... :bump:

Mvh Henriette

Jag tror inte de e nån fara.
Bara hästen e pigg å glad så... :p

För mig e de bara bra om nånting kan få min pålle att röra lite på sig...! :devil: :smirk: :p :)

Liknande trådar

Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästmänniskan Jag har brutit armen på två ställen de gick av uppe vid armbågen lite längre ner. Det som hände Va jag skulle vara hos en kompis o rida...
Svar
10
· Visningar
2 859
Hästhantering Hej hej alla häst människor där ute! Jag köpte mig en islänning för fyra veckor sen (12 år gammal). Innan jag fick hem honom så va...
Svar
11
· Visningar
2 232
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka