De Bästa Markarbetsövningarna!

H

Hoppryttarinnan

Tänkte starta en tråd med de bästa hopp/markarbetsövningarna då jag tycker att det är inspirationsgivande att läsa om det. Så alla: Skriv ner era bästa övningar!

Jag gjorde idag en övning som jag tyckte vart skitbra :)
Jag satte upp ett LITET hinder på en sida av volten och hoppade det på volt. Hela tiden tänkte jag på min SITS, speciellt timingen i språnget och hur jag landade i sadeln i landningen. EN bra övning som får ryttaren att tänka, och som inte riktar in sig allt för mycket på hästen. Tycker det är nyttigt att ryttaren tänker på sig själv ibland för att utvecklas....

Så, skriv upp era övningar :)

Sv: De Bästa Markarbetsövningarna!

En bra övning jag brukar kalla ABC är att du använder dig av både A och C volterna samt diagonalen.

Du behöver:
-Minst 9 bommar / a.l.t. fler vid högre hinder på diagonalen
-Minst 6 hinderstöd / a.l.t. fler vid högre hinder på volterna, rekommenderar dock e.t.c.sockerbitar

http://iniipini.blogspot.com/2011/02/blog-post.html
På den länken finns bild på min gamla blogg.

(Tänk dig att du har A-volten åt vänster och C-volten åt höger)

Hoppa (upphöjda) bommarna på A-volten, fortsätt och hoppa diagonalen, fortsätt sedan och hoppa (upphöjda) bommarna på C-volten och avsluta med att svänga höger, eller vänster.

Du tränar på att hästen ska följa dig och lyssna till dina hjälper. En superövning enligt mig! :laugh:

Den bästa övningen jag har är lite mer åt markarbetes hållet;)

Du placerar ut fyra bomar på en volt, som klockslagen 12, 3, 6, 9. Volten kan variera i storlek beroende på utbildningsnivå men den får inte vara för liten!
Meningen är då att du ska rida över en bom i trav och sedan göra en volt runt så du kommer över samma bom en gång till i samma varv... du fortsätter sedan vidare till nästa bom och så gör du samma sak igen. När man har gjort det ett par gånger kan man avancera det lite och galpppera mellan bommarn och sedan bryta av precis innan bommen.

Jag tycker att det är en jätte bra övning för kontroll och lydnad :)

Hoppas alla förstår vad jag menar :P

Jag tycker att den övningen verkar jättebra (: Har nog gjort den på hoppträningarna någon gång, ska prova den i eftermiddag :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30