De allra första symptomen på fång?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag vet att det finns tusen trådar om fång och att det är komplicerat. Men jag har inte lyckats hitta svaret på det jag undrar över. Jag tror att min häst fick fång av att äta fruset gräs förra hösten. Därför har jag nu varit mkt försiktig när det har varit frost denna veckan. Hon har stått inne hela förmiddagen och bara gått i en lite hage med nästan inte ngt gräs alls. En av dagen kom hon nog ut lite tidigt och när jag kände på hennes ben hade hon en svag puls på kotan på fler än ett ben. Det brukar inte kännas så. Jag tog in henne igen och efter ngn timme var pulsen borta och kom inte tillbaka. Detta är flera dagar sedan och det märks inte ngt på henne. Jag är inte orolig för henne just nu men undrar ändå om det finns några mer eller mindre säkra, tydliga tecken på att hästen är på väg att få fång? Den gången jag beskriver hade hon bara varit ute max tre, fyra timmar. Jag har förstått det som att när man känner pulsen så har blodkärlen redan börjat att ändras och lamellerna skadats. Jag vet att det kan gå snabbt men undrar ändå.

För att bespara er en massa skrivande: Jag behöver bara ha svar på just den frågan,
Det senaste året har jag läst en hel del om fång både här på forumet och i artiklar på övriga inernet både svenska och på engelska. Jag har ganska bra koll på vilka faktorer som anses sätta igång fång, vad som händer i kroppen även om man inte vet säkert och vad en fånghäst ska åta. jag känner också till de vanliga symptomen som annorlunda gång, kraftig digitalpuls, fångställning, hur man tar hand om en fånghäst osv.

Jag antar att denna fråga inte är lätt att besvara. Men om det är kanske någon som har en ide.

Sv: De allra första symptomen på fång?

Dom kan få feber innan utbrottet och vara lite allmänt hängiga

hej från hambo

Mitt tips till dig är att känna på hovarna morgon o kväll. Speciellt övre/bakre delen av hoven. Är dom ljumna eller tom varma så KAN det vara början på fång. Det har jag fått lära mig av min veterinär. Fick också lära mig att frosten frisätter nån typ av sockerämne i gräset och det är när hästen får i sig för mycket av detta ämne som risken för fång är som störst. En del tål mer en del mindre.

Mitt tips till dig är att känna på hovarna morgon o kväll. Speciellt övre/bakre delen av hoven. Är dom ljumna eller tom varma så KAN det vara början på fång. Det har jag fått lära mig av min veterinär. Fick också lära mig att frosten frisätter nån typ av sockerämne i gräset och det är när hästen får i sig för mycket av detta ämne som risken för fång är som störst. En del tål mer en del mindre.

delvis knapplån
till hambo och anca
tack för svaren
Detta med att känna på hovarna har jag försökt. Jag ser inte ngt system i det. Dessutom har jag läst att hovarna kan vara ngt varma ibland utan att det behöver vara något speciellt.
Det är kolhydraten fruktan som bildas när det är kallt.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 105
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 586
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Hästvård Hittade mitt varmblod sjuk i hagen i måndags. Han hade svårt att få med sig sina ben, ville inte röra sig, svårt att svänga runt, feber...
2
Svar
28
· Visningar
4 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka