De äter inte utehöet

E

Egonson

Vi ger fn. två sorters hö till våra hästar, ena sorten inne på kvällen och andra sorten ute i hagen på morgonen.

Inne höet är grovt, grönt och allmänt fint och hästarna äter glatt upp hela givan (5 kg).
Utehöet är tjänligt (ej dammigt eller mögligt och har ok värden) men absolut inte så fint som det andra. Det är ganska finhackat och rättså "smuligt", har legat ute i en hel del regn.

Hästarnas vinterhage är väldigt stor, så där finns fortfarande lite bete, dock kan jag inte tänka mig att det är något annat än vatten i det gräset.
Det har ju dessutom varit frost flera nätter nu.
Ändå går de direkt upp i hagen på morgonen för att beta, struntar i höet som vi lagt ut.
När de går ner för att dricka under dagen tar de någon tugga av höet, lämnar det sedan och väljer gräset istället.
Beror detta val av gräs istället för hö på att höet är av så dålig hygienisk kvalitet att de inte vill äta det? Eller är det så att de anser att gräset är tillräckligt?

Jag tycker de borde vilja ha lite extra fibrer nu när gräset är så "utspätt", så jag antar att det är fel på höet eftersom de väljer bort det..

Vi har pratat om att kasera höet, men jag vill gärna ha era åsikter först om vad ni tror.
 
Sv: De äter inte utehöet

Är höet verkligen tjänligt om det har legat ute i regn? Eller missförstod jag någonting? Jag skulle kassera det. Att det legat i regn och hästarna ratar det verkar olycksbådande. Men jag är ju inget proffs.
 
Sv: De äter inte utehöet

Våra hästar var inte det minsta intresserade av att äta hö i hagen så länge det fanns gräs att tugga på, även om gräset var nedtrampat, kort och såg allmänt otjänligt ut.

Det var ju bara att acceptera det och ge dem mer mat inne istället, man kan ju inte kedja fast dem vid hötussen i hagen och släppa lös dem när de ätit upp...

Om det är så att höet är dugligt som hästfoder är det nog bara att ha is i magen och vänta med att lägga ut hö i hagen tills gräset är mer avbetat.
 
Senast ändrad:
Sv: De äter inte utehöet

Med tjänligt menar mera att det skulle absolut inte vara någon fara att ge det till hästar.
Men för den sakens skull behöver det ju inte betyda att det är smakligt, vilket det nog tyvärr inte är :crazy:
Tycker också det känns väldigt olycksbådande. De brukar i vanliga fall börja äta hö ute vid den här årstiden.

Jag tog en bild av de bägge sorterna igår, man ser stor skildnad även på kort (det fina höet till vänster):

44082_45704.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: De äter inte utehöet

Tycker inte ens att "höet" till höger ser ut som hö, mer som nå sorts fjolårsgräs.

Och jag säger som flera tidigare; Har höet legat ute i regn så är det tveksamt att det är tjänligt som hästfoder.
 
Sv: De äter inte utehöet

Men hon menar nog att det regnade efter att de slagit höet, eller? Och om det då bara har fått torka ordentligt innan intag så borde det ju inte vara nån fara. Så länge höt verkar fräscht och inte luktar mögel såklart!
 
Sv: De äter inte utehöet

Tassetass: Precis. Det ser ut som nåt ihopatorkat fjolårsgräs.

Jag menar att det regnade på höet efter att de hade slagit det.
Det låg ute en hel vecka också, annars hade det inte blivit torrt eft. det regnade på det så mycket i början.. :eek:

Jag börjar starkt tvivla på om de någonsin kommer att äta av det.
Det är inte av dålig hygien nu, men det är såpass "smurigt" (som min mamma säger ;) ) och dassigt så det blir nog snart offer för dammet.

Rolle: Vi tänkte testa det i morgon, äter dom det så blir det ajöss med fd. utehöet.

Ganska synd att det blev så dåligt, det har ju bra värden med en kvot på 7 (otroligt för det höet). Men hellre köpa en massa tillskottsfoder till det andra höet än att de inte äter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 217
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 067
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej igen! Nu har jag hämtat hem mina pållar och allt har gått bra hittills. De verkar vara kompisar och så. Men däremot är båda två...
Svar
12
· Visningar
1 365
Senast: Gry
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp