Dax för förlossning snart??

G

Guppysmamma

Jag har en liten knasig fråga, Jag har haft tre katter innan som fått kattungar så jag har absolut kunskapen av det, Dock har dessa katter varit ute katter.

Honan jag har nu är en inne katt, Och jag tror att hon skall ha när som helst, Dom andra katterna jag haft har velat klara sig alla själva...Men honan jag har nu är med mig HELA tiden dygnet runt, Jag får inte enns gå på toaletten då står hon utanför å jamar efter mig, Hon ligger å sover hela dagarna med undan tag för om jag rör mig eller om hon skall äta lite granna (ej mkt mat de sista två dagarna) hon har idag börjat lite lätt att slicka sig i "rumpan" och hon sppjänar mot min mage, kurrar å spinner hela tiden å trampar på mig...å vill att jag skall klappa henne på huvudet eller "massera" tuttarna....

Kan jag gissa att det är dax när som helst eller kan det fortfarande vara någon vecka kvar?
Det sparkar fint i magen å har gjort i ca 5-6 dagar så man ser det tydligt.

Tacksam för seriösa å TREVLIGA svar!
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Om din hona är innekatt borde du veta när honan blev parad? En dräktighet är 65 dagar (+/-4 dagar är normalt). Sparkarna känner man då de är 2v kvar
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Ok, Men då kan jag räkna med att det är ca en vecka kvar även om hon beter sig som hon gör?
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Ingen som vet å kan svara mig?
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Det är mitt på eftermiddagen på en vardag, du får vara beredd på att det tar mer än 13 minuter för folk som vet att hitta hit.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Ok, Men då kan jag räkna med att det är ca en vecka kvar även om hon beter sig som hon gör?

De beror på ..vilket datum träffade hon hanen? Jag tycker inte du ska lämna honan ensam från och med nu. Det du beskriver kan även betyda att hon kan få när som helst men lite kunskap måste du väl ha om du haft 3 kullar tidigare eller har du låtit dessa föda ute?
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Sparkar KAN kännas 2 veckor innan. Jag känner dom oftast när det är ca 1 vecka kvar, så det är inget säkert att gå på.

Du vet väl när hon parades?
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Nej jag vet inte exakt nrä hon parades, Jag har varit på semester under ca 5 veckor och hon har då bott hos en kompis, med hankatt. Så jag vet inte exakta dagar, Då hade jag inte behövt fråga!!

Ok, Kanon! Hon har nu haft rediga och bra förvärkar, och ligger nu och sover igen...Vi får se när dom behagar pluppa ut.

Jo jag har en hel del kunskap, Men jag har aldrig tidigare på mina andra kullar kännt sparkarna så här bra, Och som sagt dom tidigare honorna har varit med "självständiga" och inte velat ha min uppmärksamhet, men alla honor har varit inomhus de tre sista veckor varje gång så där har jag skött mig med!!
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Nej jag kommer absolut inte att lämna henne ensam å det har jag inte gjort sedan jag kännde första sparken, Hon har bevisat tydligt i ca fem dagar att hon absolut inte vill bli lämnad ensam.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Nu stänger jag ner denna tråden då kissebebisarna är födda och mår prima!!
 
Sv: Dax för förlossning snart??

har du hittat hem till alla katter? nästa gång kanske du tänker efter en gång innan du lämnar din okastrerade hona till en kompis som har en okastrerad hane..
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Tänk vad roligt med alla kattägare som tar för givet att alla föder upp huskatter till höger å vänster å drar alla över en kant!!

Jo då jag har hem till alla mina katter!! Jag kan ta hand om dom å kan MINST lika mkt som dig!!

jag var den som hade rätt dessutom!
 
Sv: Dax för förlossning snart??

"Hade rätt"?
Ett råd bara: bara för att du har köpare nu är det inte säkert att de finns kvar om 12 veckor! Både folk med raskattungar och huskattungar vittnar om detta.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Trevlig attityd, "kan minst lika mkt som dig".

Det är ganska simpelt att ta reda på när man kan förvänta sig att kattungarna kommer och vilka tecken man kan se i förväg genom att läsa en bok om kattuppfödning. Vilket är ett minimum om man ska para sin katt.
I en sådan bok kan man tex läsa att man beräknar 65 dygn som normal nedkomst. Innan 61 dygn är inte så bra och går dom mer än 70 så får man uppsöka vet. Att ägglossningen på honan oftast kommer igång efter att par parningar, så parar dom tex 4 gånger första dagen så man kan i regel räkna parning från dag nr två hos hanen.
Man kan även läsa att honans temp sjunker en grad 12-24 timmar före nedkomst, så att tempa sin hona 2 ggr om dagen från ca 60 dygn är rätt smart.

Men allt detta borde du ju kunnat redan om du kan lika mkt som MsLuna, för jag tror iaf hon har så pass bra koll.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

:o Får skylla på att hela den här dagen är helt upp och ner. Att bli väckt kl 6 av att bonden ringer och frågar vart man är, är ingen bra start.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Vet inte om det kommer uppskattas, men här kommer några råd:
Eftersom mamman är innekatt är det bättre köpa Kollamasken än avmaska på rutin. Har ungarna mask får du veta precis vilken sort. Avföringsprovet kan tas så fort de börjat bajsa fast, och enklast är att ta ett kombinerat prov på kullen (kleta lite ur varje hög :) ).

Första vaccination görs vid 8-9 veckor och den andra 3-4 veckor senare. Man brukar chippa samtidigt som vaccination. Ett besiktningsintyg från veterinären ska ej vara äldre än 7 dagar då katten säljs.

Det är smidigt att försäkra ungarna redan när du har dem och att köparna tar över försäkringen. På så vis slipper de karenstid.

Ett lagom pris för ungar med det jag nämnt ovan är 1500 kronor.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Förlåt, Jag menade inte att vara "tyken" så tråkigt bara vad man änn skriver här inne eller frågar så hoppar folk på en å tror att man inte kan ta hand om sin katt eller pekar med pinnar om hur fel det är att skaffa kattungar med sin huskatt å jag blev trött på det, Som ägare kanske man är jätte glad att få kattungar å så kommer någon å trycket ner det hela tiden, Så onödigt, Jag tycker att kan man inte svara på det man skall eller skriva det man ska så behöver man inte skriva nånting alls ;)

Men tusen tack till er alla som svarade, tyvärr gick det inte så bra för mian pissar så igår fick vi ta en vända till veterinären!!

vi har nu en kattbebis kvar av tre å mamman är sååå ledsen tjuter HELA tiden riktigt ylar å bär runt sin lilla bebis, Enda settet att få henne att ligga med den bebisen som är kvar är om jag sitter brevid annars går hon efter mig HELA tiden!! DETTA har jag ingen erfarenget av och undrar om någon vet vad ag bäst kan göra för henne å bebisen å för å få henne att lugna ner sig, Hitta en bra plats å stanna kvar med sin bebis.
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Oj, vad har hänt med de andra två ?

Uppenbart är ju att honan inte mår bra av situationen. En katta med så unga bebisar borde vilja bara ligga hos ungen.
har du vägt ungen ? Växer den ?
Har du en bo-låda ?
Kan du begränsa ett utrymme åt mamma så att hon har både bo-låda, mat, vatten och toa på ett ställe och hon inte kan gå därifrån på ett tag ?
 
Sv: Dax för förlossning snart??

Som cirkus säger, väg ungen så du ser den går upp i vikt.
Om du sätter henne i ett eget rum med ungen och bolådan, lugnar hon sig då?
Kollade vetten mamman så att hon mår bra? Kom alla moderkakor ut?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 390
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 361
Senast: lady_vip
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp