Dax att väga era hästar!

Sv: Dax att väga era hästar!

Stella, korsningsponny. 15 år och 147 cm hög. Väger 490, vägd på klinik. Enligt måttband så är hon en betydligt nättare dam.
Hon ser dock inte lika fet ut som det låter, på bilden nedan så vägde hon en bit över 500 kg.

Stellajpgsmalare.jpg

Senast ändrad:

604 enligt måttband och 662kg enligt våg.
Planen är att få ner honom till måttbandsvikten....
Fet halvblodsvalack på 173cm.

Mitt halvblodssto på 164 cm väger med måttband 524 kg. Hon är fin i hullet och ordentligt musklad.

Jag har 2 islandshästar.
Sto född 1994 ca 137 cm. vägd på våg idag 408 kg borde väga 350.
Vallack född 2005 ca 144 cm, Inte vägd på länge men vägde ca 420 på lastbilsvåg i somras och inte förändrats nämnvärt sedan dess. Borde nog komma ned till ca 375 kg.

Min väger på klinik ca 550 kg (543).
Med viktband väger han 470 kg.

80 kg skillnad.. Jag liter inte på bandet.

kl

mätte ponnyn i dag och han väger 470-490 lite beroende på hur jag lägger bandet. det stämmer nog rätt bra, arab av den grövre typen och väldigt bred över ryggen.

mitt halvblod som är 178 cm vägde enligt måttband 580 kg i somras (med massa gräshull). jag trodde han skulle väga mer men gräsmagen påverkar ju inte resultatet eftersom man inte mäter runt magen. så jag antar att det är vad han väger i normal hull.

Finns inte en chans:eek:

Den borde väga 700 eller mer.

Min mkt slimmade, mer finlemmade o högmankade på 168 väger nu ca 600.

Min andra väger över 800 o ser ut lite som din:love:

KL
Det är bra att veta den faktiska vikten om man vill köra lagligt med trailer.

Har för mig vi mätte våran en gång med sånt måttband och det visade på typ 650 kg eller något... Hon väger ca 580 kg på våg.

Mina stora färdigvuxna (163 och 166 cm SWB) väger ca 580 kg vardera, vägda på våg.

Har man en grövre häst, så stämmer sällan måttbandet. Min hbl/connemarakorsning är grov (och fet), förra året visade måttbandet 625, formel (kommer inte ihåg vilken) 640, och vågen 662.

Min nordsvensk väger ungefär 750 kg, vilket är typiskt eftersom i nuvarande släp får jag lasta max 690 :mad:

Quartern vet jag faktiskt inte vad hon kan väga, litar inte på såna måttband så äger inget.

Disa, 3½-årigt SWB-sto, grövre typ

Mättes enligt följande samma dag:
Med måttband: 518 kg
På våg: 542 kg
Mankhöjd: 158 cm

Haflingervalack 143 cm, med en rätt biffig och lättmusklad kropp, väger ca 420 kg. Om någon kan den där formeln för att beräkna vikt som det talades om tidigare i tråden skulle jag gärna ta del av den. Intressant att jämföra med måttbandet.

mitt halvblod som är 178 cm vägde enligt måttband 580 kg i somras (med massa gräshull). jag trodde han skulle väga mer men gräsmagen påverkar ju inte resultatet eftersom man inte mäter runt magen. så jag antar att det är vad han väger i normal hull.

oj låter lite lite fast h'ästen kanske är väldigt ädel generellt så tror jag att måttbandet drar bort en del kilon.
Min häst på ca 172 cm vägde 700 kg på våg då muskelfattig pågrund av en allmän infektion..

Min halvblodsvallack är 1.70 hög och väger ganska exakt 650 kg. Då är han i perfekt form hullmässigt (enligt vet. och mig själv), men lite till muskler går alltid att fixa :)

Fullblodet (173 cm) - 540 kg prick i onsdags (vägd på våg). Nedgång 20 kg p g a fläkskada med påföljande konvalcens
Shettis (90 cm) - 209 kg i onsdags (vägd på våg). Uppgång 29 kg på ett år p g a minskad motion och bättre allmäntillstånd. Bör banta till under 200 kg.

jag vägde min fullblods valack för några veckor sedan och då vägde han 480kg och är 170mkh men nu har han gått upp i vikt. vi ska väga honom imorgon igen ^^

Frieser, 160 cm, vägdes på klinikvåg för några veckor sedan och vägde då 670 kg. Tror attd et är en ganska bra vikt för henne, även om hon skulle kunna bli lite smalare och istället få lite mer muskler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka