Dax att väga era hästar!

_Yggdrasil_

Trådstartare
Ja nu har vi väl haft trådar om nästan allt så nu tänkte jag vi kunde starta en om hästens vikt.

Vägde mina hästar med viktmåttband idag på morgonen och är intresserad över hur mycket som blir fel så jag ska mäta som foderböckerna säger ikväll och se hur mycket som diffar.:laugh:

Såhär blev mina vikter med viktmåttband:

Nelli (3½ årigt haflinger/halvblods sto 145 hög) 432 kg
Todde (14 årig vallack shettis/islänning 105 hög) 288kg
Tussi (3½ årigt Minishettis sto ska även mäta hennes mankhöjd ikväll) 168 kg

tycker det låter som alla hästarna ligger lite i överkant. Men de är ju såklart lite feta efter sommaren. Så vad väger era hästar???

Sv: Dax att väga era hästar!

Ja nu har vi väl haft trådar om nästan allt så nu tänkte jag vi kunde starta en om hästens vikt.

Vägde mina hästar med viktmåttband idag på morgonen och är intresserad över hur mycket som blir fel så jag ska mäta som foderböckerna säger ikväll och se hur mycket som diffar.:laugh:

Såhär blev mina vikter med viktmåttband:

Nelli (3½ årigt haflinger/halvblods sto 145 hög) 432 kg
Todde (14 årig vallack shettis/islänning 105 hög) 288kg
Tussi (3½ årigt Minishettis sto ska även mäta hennes mankhöjd ikväll) 168 kg

tycker det låter som alla hästarna ligger lite i överkant. Men de är ju såklart lite feta efter sommaren. Så vad väger era hästar???

Minishettisen lät väldigt tung! Min förra shettis var 86 cm, på gränsen mellan shettis/minishettis. När hon var kraftigt överviktig vägde hon 137 kg (Vägd på våg på Skara djurklinik.)

Det verkar som om måttbanden är mest tillförlitliga på stora och lite ädlare hästar.
Min islandshäst av den kraftigare modellen vägde 380 kg våg och fick 420 med måttband.

Phigalle (4 1/2 år,arabiskt fullblod vallack 151hög) 390kg

Jag dubbelcheckade för ett par år sedan och då diffade det faktiskt bara 10 kg mellan måttband och våg på fullblodet.

ja nog för att hon är fet men jag hoppas inte hon är så fet för då blir det besvärligt i vinter :)

mitt halvblod som är 178 cm vägde enligt måttband 580 kg i somras (med massa gräshull). jag trodde han skulle väga mer men gräsmagen påverkar ju inte resultatet eftersom man inte mäter runt magen. så jag antar att det är vad han väger i normal hull.

Min lite grövre modell vägde 580 kg på vågen och 532 på viktmåttbandet samma dag.

Jag använder måttbandet för att hålla koll på hans midjemåttsförändring snarare än hans faktiska vikt.

Kbltravare (28 år, 158 hög) 554 kg med måttband igår.
Vägde 622 kg på Ultuna i september.
Litar nog mera på vågen än måttbandet.:)

Arabkorsning, 157 cm, viktbärande och vältränad 520 kg
fullblod, 166 cm, inte så musklad, under igångsättning, 490 kg

Måttbandet stämmer helt med klinikens digitalvåg avs båda.

Lisa Ardenner 165 cm väger enl måttband 725 kg o på våg 940 kg!!! Hon är inte fet men nycket stor!!:D

Flingan Tinker 148 cm 540 enl mått band (kanske lite tjock)

Tamino Varmblod 165 cm 420 kg måttband

Lila Varmblodstravare 160 cm 380 kg måttband

Måttbanden funkar inte så bra på andra hästar än varmblod, så på dina hästar är det nog säkrare att använda den där gamla formeln där man tar några mått på hästen och räknar fram vikten. Eller helt enkelt väger dem på våg. ;)

Min häst, ett ganska kraftigt (OCH därtill överviktigt...) varmblod på 160 cm vägde på Ultunas våg i juli 601 kg.
Då hade hon lera i svansen och bandage på ena benet, så vi säger väl 600 jämnt... :angel:

Nu har hon äskert tappat några kilo sedan hon satts igång, men närmare 600 lär jag nog ändå räkna med.

Tyvärr hittade jag inte mitt måttband när hon var nyvägd, så jag kan inte säga hur bra det stämde med vågen. Men som 3-åring på bete visade måttbandet 580 kg, så det stämmer nog ganska bra.

Generellt tror jag att man underskattar sin hästs vikt, vilket kan bli tokigt när det kommer till transportering, men även avmaskning och liknande.

Hej!

Min tjej är inte mätt med måttband. I somras (med lätt övervikt) vägde hon på våg 470-480 kg. Då gick hon på bete och var halt, så.. Nu gissar jag att hon väger ca 450.

Hon är arab på ca 155 cm i manken och 5 år gammal.

(Förra hästen vägdes till 475 med måttband, men vägde ca 500 då. Några år senare vägd på våg och vägde runt 600 kg. Connemara, 160 cm, och ja.. något rund.. Testade en period att mäta med snöra om magen, snöret rörde sej inte en cm, häst tappade ca 30 kg.. så jag tror inte riktigt på viktmåttbanden.)

/ Lavinia, som inte har viktmåttband, brukar känna och titta på hullet mer än att mäta med snören.

:angel:

Jovahetteree.... 675 kg på vågen på Ultuna en månad sedan.

Halvblodssto 164 cm..

Jaa jag vet. Vi håller på och bantar och motionerar för att bli lite snärtare (nåja, inte JAG, men hästen ;)). Vi är på gång.

Hon har å andra sidan vägt något liknande förut när hon var i full tävlingskondition, men då var det muskler som vägde en del. Nu är det.. inte riktigt det nej. ;)

Vi är åtminstone medvetna om problemet. Det är mer motion som behövs, det har varit ont om tid för matte på sistone men nu finns det mer tid igen så vi kan fortsätta som vi ska och har planerat sedan innan. :)

Måttbanden funkar inte så bra på andra hästar än varmblod, så på dina hästar är det nog säkrare att använda den där gamla formeln där man tar några mått på hästen och räknar fram vikten. Eller helt enkelt väger dem på våg. ;)

Den gamla formeln? :confused:

Ja, det finns en formel för att mäta fram hästens vikt.

Man tar mått på bl.a omfånget över lansmärket och bröstkorgen, runt hästens bakdel "från sadelgjord till sadelgjord", och så något mer. Sedan använder man dessa mått i en formel som beräknar kroppsvikten.

i september förra året så vägade min häst 430kg och han ser likadan ut i princip året runt så gissar på att han ligger runt där nu också

Mitt islandssto 11 år väger med viktmåttband 335 kg till sina 133 i mkh.
En islandsvalack på 24 år väger 350 kg och är 137 i mkh.:p

min varmblodskille ligger på 560 kg till 158 cm i mkh(våg). Vädge honom på kliniken för lite över en vecka sen. Blev mäkta förvånad, han är varken i överhull eller vidare musklad. Trodde han skulle vara lättare

Det verkar som om måttbanden är mest tillförlitliga på stora och lite ädlare hästar.
Min islandshäst av den kraftigare modellen vägde 380 kg våg och fick 420 med måttband.

Oh det önskar jag att det var sant :angel:. Min mäter 420 kg men jag tror att han väger mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka