Datorn hackar vid filmredigering.

Riley

Trådstartare
Har i dagarna ägnat mig åt att klippa ihop en musikvideo på ca 4 minuter, och jag har till min stora irritation noterat att såväl datorn som videon/musiken börjar hacka och sega något fruktansvärt när jag spelar upp videon i själva redigeringsprogrammet. Om jag sparar videon till avi-format och tittar på den i t.ex. VLC hackar den också, men bara vid första uppspelningen. Därefter flyter det som med vilken film som helst.

Frågan är då underförstått: Vad kan jag göra för att undvika att det blir såhär? Jag har en relativt ny laptop (köpt i september) frigjort ca 20gb på hårddisken, samt öppnat aktivitetshanteraren och avslutat det mesta jag kan avsluta, gör dock ingen skillnad. Något jag inte vågar avsluta är "systemets vänteprocess" som brukar ta upp 98 i CPU. Kan det vara boven i dramat?
Programmet jag använder för redigeringen är Adobe Premiere Elements.
Testade också med Windows Movie Maker för att se om det gjorde någon skillnad - det gjorde det inte.

Det här försvårar så jäkla mycket när man sitter där och klipper och tajmar med sekunder, och jag skulle verkligen behöva få det att flyta nu idag lördag, eller absolut senast söndag eftermiddag.

Är otroligt tacksam för alla tips (så länge de skickas senast söndag)!
 
Sv: Datorn hackar vid filmredigering.

Jag är inte helt säker på vad du menar (är en sådan där som tycker att datorspråk = grekiska, kinesiska och arabiska på samma gång), men hårddisken är på 143 gb.

RAM-minne är tydligen 1022 mb.
 
Senast ändrad:
Sv: Datorn hackar vid filmredigering.

Minnet kanske är i minsta laget för att klippa film, 4 minuter film är ganska mycket speciellt om du har hög kvalite på den, hur stor är filmfilen?
 
Sv: Datorn hackar vid filmredigering.

Den färdiga avi-filen blev på strax över 1gb.... :angel:
Har dock efter många om och men fått klart videon nu, men det var ingen rolig upplevelse med en dator som låste sig var femte minut.

Hur mycket minne bör man ha för att burken ska klara av sådana här grejer då?
Inte för att jag planerat att göra fler videor, men man vet ju aldrig.
 
Sv: Datorn hackar vid filmredigering.

Den färdiga avi-filen blev på strax över 1gb.... :angel:
Har dock efter många om och men fått klart videon nu, men det var ingen rolig upplevelse med en dator som låste sig var femte minut.

Hur mycket minne bör man ha för att burken ska klara av sådana här grejer då?
Inte för att jag planerat att göra fler videor, men man vet ju aldrig.
Jag håller med om att 1 GB RAM är i minsta laget för att jobba med ett stort modernt videoredigeringsprogram (typ Adobe Premiere / motsv) och XP (för att inte tala om Vista), 2 GB är mer rimligt. Samtidigt tror jag inte det är största orsaken till dina problem.
För att redigera video i dator krävs att tre villkor är uppfyllda. Först och främst behövs tillräckligt mycket internminne (RAM) för att datorn skall kunna köra redigeringsprogrammet och Windows utan att behöva mellanlagra intensivt på hårddisken. Hårddisken används nämligen som "reservminne" om det vanliga RAM-minnet inte räcker till. Just vid videoredigering blir det extra kritiskt, vilket leder oss till det andra kriteriet - tillräckligt snabb hårddisk.
Att bara spela upp video är egentligen inte särskilt betungande för datorn, utan handlar mest om att skyffla en massa data tillräckligt fort från hårddisken. Om hårddisken då samtidigt används som reservminne, och kanske dessutom är väldigt fragmenterad, och kanske inte av särskilt snabb modell från första början, så blir det lätt problem. Fragmentering innebär att filer delas upp i många mindre fragment, när disken inte har tillräckligt stora sammanhängande lediga utrymmen för att skriva filerna i sin helhet. Följden blir att allt tar väldigt mycket längre tid eftersom datorn måste läsa och skriva filer på en massa olika ställen på disken. Samtidigt slits disken mer. Att du frigjort 20 GB på disken behöver inte betyda att allt är frid och fröjd; om disken är på exempelvis 80 GB och du har 20 GB ledigt så kan du inte räkna med att kunna använda 20 GB till ditt filmprojekt. Fyller du disken såpass, så kommer datorn att bli i stort sett oanvändbar på grund av den stora fragmenteringen. Jag brukar räkna med att inte vilja fylla en hårddisk till mer än 75-80% för att den fortfarande skall gå att arbeta effektivt med, det gäller i synnerhet om du bara har en enda hårddisk som ju brukar vara fallet i en laptop.
Om ditt filmprojekt tar upp 20 GB - lätt gjort om du har mycket råmaterial - så behöver du förmodligen ha åtminstone 30 GB ledigt och defragmenterat utrymme på disken.
Det tredje villkoret är att CPU:n - processorn, datorns huvudhjärna - behöver vara tillräckligt snabb. Det är inte kritiskt alls så länge som man bara redigerar med raka klipp eller väldigt enkla effekter, men så fort man börjar använda olika filter, långa dissolver, 3D-effekter eller andra knep och knåp så behöver datorn tänka mycket. Då behöver CPU:n vara så snabb som möjligt för att man inte skall behöva vänta på renderingar, alltså att de applicerade effekterna förverkligas på videofilen.

De problem du beskriver behöver ändå inte ha något med datorn som sådan att göra, det kan lika väl vara så att du fortfarande har program igång som stjäl uppmärksamhet från datorn. Exempelvis ett livfullt antivirusprogram... Mitt förslag är att du gör en heltäckande virussökning på hela datorn, och därefter kopplar bort dig från internet och stänger av antivirusprogrammet medan du redigerar video.
(Och nej, Systemets vänteprocess är inget du vare sig behöver eller skall stänga av i Aktivitetshanteraren. Det är bara benämningen på datorns "tomgångskapacitet".)

När det gäller hårdvaran är mitt förslag att du börjar med att optimera din hårddisk. Först behöver du rensa den på onödig information. Har du inte gjort det förut så finns verktyget under Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskrensning. Bara att följa instruktionerna.
Därefter är det dags att defragmentera hårddisken. Har du inte gjort det förut så hittar du verktyget för det under Start>Program>Tillbehör>Systemverktyg>Diskdefragmenteraren. Bara att följa instruktionerna här också.

Som steg två föreslår jag att du skaffar litet mer internminne - RAM - till datorn. Förslagsvis åtminstone 1 GB till, minne (till de flesta datorer) är inte så väldigt dyrt just nu.

Berätta gärna om du får någon förbättring i datorns uppförande! :)
 
Sv: Datorn hackar vid filmredigering.

Tack för väldigt utförligt och bra svar som till och med en datortrög person som jag förstod mig på. :D

Defragmentering och diskrensning kör jag redan regelbundet, så det är alltså mer RAM-minne jag borde satsa på? Är det krångligt att sätta in (eller hur man nu gör....) ett sådant så man behöver skicka iväg hela datorn, eller kan man göra det själv?

Och jag har Vista förresten. Räcker det med 1 gb till ändå eller bör jag fundera på ännu mer?
Nu har jag som sagt ingen aning om hur sådant här fungerar, men jag har också väldigt många prestationskrävande spel osv. installerade, om det gör någon som helst skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Datorn hackar vid filmredigering.

Defragmentering och diskrensning kör jag redan regelbundet, så det är alltså mer RAM-minne jag borde satsa på? Är det krångligt att sätta in (eller hur man nu gör....) ett sådant så man behöver skicka iväg hela datorn, eller kan man göra det själv?
Rent fysiskt är det sällan särskilt svårt, oftast bara att öppna ett skyddslock på undersidan av datorn och sätta in ett litet kretskort i en sockel - svårt att misslyckas med. :)
Vad som kan ställa till litet huvudbry är hur det befintliga minnet är konfigurerat. I många laptopar finns två socklar för minneskretsar, och om du idag har 1 GB minne kan det bestå av en krets med 1 GB och en tom sockel... eller två kretsar med 512 MB. I det senare fallet kommer du, om du köper 1 GB som komplement, ju bara att ha 1,5 GB i slutänden eftersom du måste "offra" (läs: lägga på hyllan) den ena befintliga minneskretsen. I många fall är det en prestandafördel att ha likadana minneskretsar i alla socklar, det skiljer litet mellan olika datorer, i så fall kan det vara bra att köpa exempelvis 2 st 1 GB minnen. (Eller 2 st 2 GB om budgeten tillåter.) Minne kan man, i princip, aldrig ha för mycket av.:) Sannolikt kan även dina spel fungera smidigare med mer minne.
Nu har jag som sagt ingen aning om hur sådant här fungerar, men jag har också väldigt många prestationskrävande spel osv. installerade, om det gör någon som helst skillnad.
Så länge som spelinstallationerna inte kör några autostartade processer "i bakgrunden" som du inte känner till, så påverkar de normalt inte datorns prestanda när de inte körs.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp