Wow, har du aldrig stått i en buss som bromsar? Även från krypkörning till inbromsning åker man som en vante.
Många gånger, dock så står jag hyfsat beredd på inbromsningar både i spårvagn och bussar för inbromsningar händer. Jag har faktiskt aldrig flugit som en vante på någon buss eller spårvagn och det är inte för att det inte blivit inbromsningar.

Många gånger, dock så står jag hyfsat beredd på inbromsningar både i spårvagn och bussar för inbromsningar händer.

Alla gör inte det, och alla har inte möjlighet att göra det. Som busschaufför vill man väl självklart leverera så säker körning som möjligt, men om man krypkör i en kö, och någon kastar sig in den lucka man håller av säkerhetsskäl, då finns inte den luckan längre. Det är liksom det som är grejen.

Många gånger, dock så står jag hyfsat beredd på inbromsningar både i spårvagn och bussar för inbromsningar händer. Jag har faktiskt aldrig flugit som en vante på någon buss eller spårvagn och det är inte för att det inte blivit inbromsningar.

Du har nog inte varit med om en riktig panikbromsning. I full buss.

Jag har gjort det i max 10km/h. Folk föll som käglor. Inte så jätteroligt. Faktiskt.

För några år sedan körde jag på motorvägen. Jag skulle köra om en lastbil, det skulle bilen som låg framför mig också. Eftersom där var en bil framför mig kunde jag inte annat än att köra om i samma hastighet som den, inget mer med det. Bilen bakom mig tänkte dock inte likadant. Han körde upp i röven på mig i väldigt hög fart och låg sedan vääääldigt nära. Jag markerade med bromsljusen att jag tyckte han var för nära varpå han började blinka som en galning med helljusen. Så fort jag kunde gick jag in framför lastbilen så att idioten skulle kunna komma om. Idioten nöjde sig dock inte där utan gick in precis framför mig och bromsade väldigt hårt, det var ett fitthår från en olycka. Borde jag haft bättre bromsberedskap?

Som sagt, köra såpass att man kan hinna se så det inte blir ett tvärstopp. Hålla avstånd skrev jag inte något om men man måste anpassa farten efter situationen och se vart det eventuellt kan svänga ut en bil. Vet hur fort många bussar åker förbi köer tex, inte alls förvånad att många måste bromsa till lite hårdare ibland.

För några år sedan körde jag på motorvägen. Jag skulle köra om en lastbil, det skulle bilen som låg framför mig också. Eftersom där var en bil framför mig kunde jag inte annat än att köra om i samma hastighet som den, inget mer med det. Bilen bakom mig tänkte dock inte likadant. Han körde upp i röven på mig i väldigt hög fart och låg sedan vääääldigt nära. Jag markerade med bromsljusen att jag tyckte han var för nära varpå han började blinka som en galning med helljusen. Så fort jag kunde gick jag in framför lastbilen så att idioten skulle kunna komma om. Idioten nöjde sig dock inte där utan gick in precis framför mig och bromsade väldigt hårt, det var ett fitthår från en olycka. Borde jag haft bättre bromsberedskap?
Det där kan vara bland det värsta jag har hört! Vilken spånskalle! Usch! :rage:

Det är precis därför man vill ha en dashcam,det finns galningar i trafiken.

I egen bil är en dashcam absolut inget problem..... Men i ett fordon ägt av någon annan, dessutom en buss så måste man nog kolla vad som gäller tillståndsmässigt. SL har ju tillstånd för kameror inne i bussen. Vad jag förstår så är det inte bussbolaget i sig som har tillståndet för kameraövervakning. Vän av ordning skulle kanske bli paranoid om han/hon ser en annan kamera fäst någonstans i framrutan.....
Är relativt säkert att på det bussbolag jag arbetar på, skulle en DC skulle förbjudas rätt omgående om någon förare fick för sig att sätta upp en sådan....

I egen bil är en dashcam absolut inget problem..... Men i ett fordon ägt av någon annan, dessutom en buss så måste man nog kolla vad som gäller tillståndsmässigt. SL har ju tillstånd för kameror inne i bussen. Vad jag förstår så är det inte bussbolaget i sig som har tillståndet för kameraövervakning. Vän av ordning skulle kanske bli paranoid om han/hon ser en annan kamera fäst någonstans i framrutan.....
Är relativt säkert att på det bussbolag jag arbetar på, skulle en DC skulle förbjudas rätt omgående om någon förare fick för sig att sätta upp en sådan....

Nu skulle ju inte kameran vara riktad mot passagerarna, såvida de inte springer framför bussen. Men jag har heller aldrig påstått att jag inte skulle prata med min arbetsgivare först.

Nej? Att du ens gör en sådan jämförelse. Att köra in framför någon i en långsamt gående kö är inte direkt samma sak.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 108
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve