MissFideli

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att jag vill ha en s.k dash-cam i bussen, och behöver därför tips om vad man bör köpa. Behöver en med batteritid minst 8 h eller utbytbart batteri. Det finns ingenstans att koppla den till ström nämligen. Behöver inte vara nått fancy, den ska bara hjälpa mig vid ev trafikhändelser. Så ju billigare desto bättre.
Inga problem att köpa utomlands ifrån om det är billigare.

Så?

Jag har en i min bil,men jag är inte säker på att det är lagligt här i landet.
Har för mig att det inte är ok,då det typ räknas som otillåten "bevakning"

Jag har en i min bil,men jag är inte säker på att det är lagligt här i landet.
Har för mig att det inte är ok,då det typ räknas som otillåten "bevakning"

Jo, det är lagligt enligt en dom från förra året. Bara om man lägger ut offentligt på nätet som det kan gälla under PUL.

Mao var den olaglig när jag köpte o monterade den,men jag bestämde mig för att det kan vara värt ev böter om någon skulle klaga.

Jag vet inte om det var provat rättsligt då, men ja, det var olagligt typ. Jag känner också att fördelarna är så många att jag nog struntat i det i bilen.

Vad har man en dashcam till och varför vill du ha en? :)

Den filmar framför bilen. Jag vill ha för att om nått händer så har jag bevis på hur det gick till. Igår fick jag nästan tvärnita med stående i bussen för att en bil nöp in väldigt nära bussen. Får jag personskador i bussen i sånna lägen så finns den vållande med på film även om dom kör vidare.

Den filmar framför bilen. Jag vill ha för att om nått händer så har jag bevis på hur det gick till. Igår fick jag nästan tvärnita med stående i bussen för att en bil nöp in väldigt nära bussen. Får jag personskador i bussen i sånna lägen så finns den vållande med på film även om dom kör vidare.
Är det inte samtidigt bussens ansvar att vara förutseende och köra i hastigheter så att det inte behöver bli för tvära inbromsningar? Klart man aldrig ska kasta sig framför någon men ansvaret ligger ju på båda två.

Hur menar du att man ska kunna hålla avstånd till nån som ligger i filen bredvid?
Som sagt, köra såpass att man kan hinna se så det inte blir ett tvärstopp. Hålla avstånd skrev jag inte något om men man måste anpassa farten efter situationen och se vart det eventuellt kan svänga ut en bil. Vet hur fort många bussar åker förbi köer tex, inte alls förvånad att många måste bromsa till lite hårdare ibland.

Som sagt, köra såpass att man kan hinna se så det inte blir ett tvärstopp. Hålla avstånd skrev jag inte något om men man måste anpassa farten efter situationen och se vart det eventuellt kan svänga ut en bil. Vet hur fort många bussar åker förbi köer tex, inte alls förvånad att många måste bromsa till lite hårdare ibland.

Går kön i 30 så måste vi väl få köra 30?

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 108
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve