Danskt pass = endast Identitets Dokument???

Tweety1985A

Trådstartare
Nu e jag lite förvirrad igen... :confused: Skaffar ju ett danskt pass till pållen min då han inte finns reggad i Sverige. Fick idag, två dar efter att jag skickat in papperna, ett inplastat A4-stort papper som me överskriften "Identitets dokument", för hästar införda i Dansk travsports Centralförbunds register. Det står namn, reg. nr, ras, kön, färg, födelsedatum, mor, far å morfar, uppfödare o plats. På baksidan finns d ifyllda konturdiagrammet, å längst ner stämplar från European Trotting union å Dansk travsports Centralförbund. Är även underskrivet m datum å plats. Min fråga är nu; räcker detta som pass, lr kommer jag att få mer papper? tycker jag borde få ett häfte där vet. kan stämpla mm, lr? Nån annan som fått pass på danskreggad häst??? Försökte ringa dem idag å höra, men de hade stängt...Tacksam för lite hjälp!!! :bow:

Sv: Danskt pass = endast Identitets Dokument???

Så här säger SJV.

7. Vad gör jag om min häst har ett utländskt registreringsbevis eller pass?

Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.

Det har nog blivit fel, för alla andra raser i alla fall har danskarna ett i stort sett lika dant pass som vi här i Sverige. Är nog bara till att ringa dem och säga att du skulle ha ut ett hestepass och inget identitetsbevis.

Mynta2 skrev:
Så här säger SJV.

Kravet på pass gäller även importerade hästar. En del hästar har ett utländskt registreringsbevis eller pass. Dessa handlingar ska tillsammans med importhandlingarna skickas in för registrering till din svenska rasförening. Hästen får då ett svenskt datahanteringsnummer och ett svenskt pass, eller en stämpel i det utländska passet. Din rasförening kan informera dig om vad som gäller för just din häst.

har varit i kontakt med STC å enligt dem behöver jag INTE skicka in d för å få en svensk stämpel...

Mynta2 skrev:
Så här säger SJV.

Det låter som något som skulle kunna överklagas till EG-domstolen. Ett pass från ett annat land inom EU borde ju gälla även i Sverige. Att kräva svenskt pass låter misstänkt likt ett handelhinder.

Det står ju att utländska pass gäller, men det ska till en stämpel i det utländska passet. Trådskaparen verkade ju inte ha något pass alls. Bara identitesbevis.

Mynta2 skrev:
Det står ju att utländska pass gäller, men det ska till en stämpel i det utländska passet. Trådskaparen verkade ju inte ha något pass alls. Bara identitesbevis.

Detta gäller endast om du vill registrera hästen även i Sverige tex kräver ASVH det för att starta i deras evenemang, är det bara för att hästen skall ha pass eller för att lösa tävlingslicens så behöver man inte göra någon registrering i Sverige om hästen har ett gdk pass från annat EU land.

Hej å tack för alla svar! :bow:
Har pratat me Dansk Travsports Centralförbund nu, å det jag fått gäller som pass i Sverige! :) Enligt dem har de inte kommit igång med att göra passen på samma sätt som vi gör i Sverige, med sidor för vaccination mm, å utfärdar då detta istället. Men så länge d gäller här så är jag nöjd! :banana: :bump: :banana: Billigare blev d minnsann oxå!!! :banana: :banana: Betalar bara 150 danska kronor, alltså runt 180 svenska!!!Bra mkt bättre än de 450 man får betala för pass via STC! :banana:

Glad Tweety1985a en ledig fredagsmorron!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka