Dansk häst

sussisus

Trådstartare
Om en häst eller ponny från Danmark har regnr 9406247 och den är brännmärkt - är alla siffror med i brännmärkningen eller hur är det?
 
Ingen av de danska brännmärkta hästar som jag har träffat har haft alla siffrorna. Jag har för mig att de bara har haft de två sista.
 
Aha, det är så det är.

Stallet har en knabstrupperponny född 1994 med siffrorna 94 och 247 inbrända, jag har inte sett siffrorna själv dock.
Men, ikväll snubblade jag över Kronborgs Knab-Nok som har regnr 9406247, som är en Knabstrupper född 1994 - undrar hur stor sannolikhet det är att "min" brännmärkta prickiga ponny med okänd stam som sägs komma från Danmark faktiskt är Kronborgs Knab-Nok?
Stallet har ägt honom sedan 1999 och jag har väl letat efter hans stam lika länge, och om jag då bara råkat snubbla över rätt häst bara så där...

Jag slängde iväg ett mejl till Danska Knabstrupper Förbundet, håll tummarna på att de kan svara på frågan om Kronborgs Knab-Nok exporterades till Sverige.
 
Nackdelen med sådana här frågor är ju att man vill ha svar nuuuu.
Jag tror till typ 99% att det är rätt, men det skulle ju vara roligt att få det bekräftat.
Hästen blir i för sig inte gladare för det, men det blir en mindre importhäst som har okänd stam i så fall - även om det inte kommer att ändras i några register då det - som du Görel säger - inte lär finnas något dna att matcha mot.
Och jag vet åtminstone en som kommer att bli väldigt glad om hennes älskling helt plötsligt, 21 år gammal, får stam.

Och att inte förglömma sitt riktiga namn.
 
Nackdelen med sådana här frågor är ju att man vill ha svar nuuuu.
Jag tror till typ 99% att det är rätt, men det skulle ju vara roligt att få det bekräftat.
Hästen blir i för sig inte gladare för det, men det blir en mindre importhäst som har okänd stam i så fall - även om det inte kommer att ändras i några register då det - som du Görel säger - inte lär finnas något dna att matcha mot.
Och jag vet åtminstone en som kommer att bli väldigt glad om hennes älskling helt plötsligt, 21 år gammal, får stam.

Och att inte förglömma sitt riktiga namn.
Jag vet inte hur min vän gjorde... men hon köpte en häst från ett försäljningsstall här i sverige. En importponny från Tyskland med okänd stam. Antar att han också var brännmärkt, och att de lyckades härleda brännmärkningen till en ponny född i Tyskland. De lyckades väl på något sätt få det bekräftat så de lyckades få tillbaka rätt papper på hästen med full stam, som visade sig vara ganska fin dessutom. Så helt hopplöst är det nog inte. Brännmärkningen är ju trots allt någon form av identitetsbevis.
 
Det är roligt när det lyckas.
Dock kostar det ju pengar och det är frågan om det är värt det i det här fallet då det gäller en ponny som är 21 år gammal.
 
Mitt stos uppfödare hittade hennes mammas stam. Mamman tävlades i Sverige med okänd stam, i papprena fanns det uppgifter om hennes uppfödare i Danmark. Denne råkade bo kvar på samma adress och mamman var registrerad i Danmark, så uppfödaren verifierade att det var rätt häst och min häst har full stam på mödernet i sina papper.

I det fallet var det värt att få henne registrerad med känd stam eftersom hon var i avel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nu inför Livsmedlesverket i Danmark digitala hästpass. Alltså behövs från och med nu inget fysiskt pass för att resa inom landet med hästen.
Svar
0
· Visningar
279
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästvälfärd har lyfts upp på dagordningen ända till ministernivå i Danmark efter Helgstrandskandalen. Ansvarig minister träffade...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Skrällhästen Gabi Kyvsgård blev med segern på V86 och förstapriset på 110 000 kronor. Nu tar det Danska Travförbundet på sig missen –...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Avslöjandet om de hårdhänta – ja, närmast brutala – träningsmetoderna hos danska dressyrstjärnan Andreas Helgstrand är inte bara en...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp