Danmark óch Norge ställer sig upp för Schäferns framtid

ildiko

Trådstartare
Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen!
Avel över rasgränser för att en Schäfer som fungerar som en Schäfer och ÄR en Schäfer!

Hoppas Svenska Uppfödare av Schäfer, Chodsky, VH, HH, Belgare mfl kommer köpa minst 2 av valparna
❤

https://www.working-dog.com/breed/Sandtofte-296211...
Även Norge har ställt sig upp via Aina

Även Norge har ställt sig upp i frågan via Aina Overland /Överland (vet ej hur man gör norskt Ö)

Om Putin släpper ut sina Schäfer X Ovartjarka x Slovensky kopov så kan vi inte ha schäfrar som blir dåliga i magen eller stannar och kliar sig när de behöver simma över en sjö bara för att Sensitive-fodret från Trump-land tog slut.

HEJJA dessa uppfödare!
🎯
🎯
🎯
🎯
🎯

Danmark har ställt sig upp för att föda upp Schäfrar som kommer hålla genom lågkonjukturen!
Avel över rasgränser för att en Schäfer som fungerar som en Schäfer och ÄR en Schäfer!

Hoppas Svenska Uppfödare av Schäfer, Chodsky, VH, HH, Belgare mfl kommer köpa minst 2 av valparna
❤

Även Norge har ställt sig upp via Aina

Även Norge har ställt sig upp i frågan via Aina Overland /Överland (vet ej hur man gör norskt Ö)

Om Putin släpper ut sina Schäfer X Ovartjarka x Slovensky kopov så kan vi inte ha schäfrar som blir dåliga i magen eller stannar och kliar sig när de behöver simma över en sjö bara för att Sensitive-fodret från Trump-land tog slut.

HEJJA dessa uppfödare!
🎯
🎯
🎯
🎯
🎯

Det finns ingen anledning att importera. Svenska(och finska) uppfödare har redan använt Junker i avel. Så du kanske ska applådera dem först.

Är inte den där Junker en schäfer alltså? Har han blivit inmönstrad eller vad det heter?

Ja, han har blivit inmönstrad i det avelsförbund där han är registrerad, vilket inte är det stora schäferförbundet i Tyskland. Troligtvis är han helt eller mestadels malle.
Jag har inga problem alls med detta, förutom att det inte verkar vara någon öppenhet om vilken hund han och andra inmönstrade hundar faktiskt är. Jag har läst att det finns andra knepigheter hos de tyska uppfödarna också, t ex att man inte kan lita på vilka hundar som egentligen använts i avel och att stamtavlorna stämmer. Men det kan jag inte säga om det stämmer.
Det viktiga tycker jag är att man är öppen, precis som med all avel. Det hoppas jag att även de uppfödare som använder Junker eller någon annan inmönstrad hund är.
Nu i år föddes f ö en kull med barnbarn till Junker i Sverige, så det här är inga nyheter.

Kan någon skriva en sammanfattning för folk som inte vet någonting om schäfervärlden? :o Vem är Junker?
Junker är en hund som lämnat skithundar och som förstört linjer. En malle inmönstrad i schäferns stambok genom mygelklubben RSV2000 och en riktigt oseriös uppfödare.

Jag var blåst och köpte två hundar genom den uppfödaren. Här kan vi snacka om att blunda för allergier och ledproblem.

Junker är en hund som lämnat skithundar och som förstört linjer. En malle inmönstrad i schäferns stambok genom mygelklubben RSV2000 och en riktigt oseriös uppfödare.

Jag var blåst och köpte två hundar genom den uppfödaren. Här kan vi snacka om att blunda för allergier och ledproblem.

Det finns väl inga schäferuppfödare som inte måste blunda för problem.
Men det är ju ingen anledning att inte applådera när de väl vaknar och förstår vad som behöver göras!

Alla människor behöver väl få chans att utvecklas.
Så även du och jag!

Det finns väl inga schäferuppfödare som inte måste blunda för problem.
Men det är ju ingen anledning att inte applådera när de väl vaknar och förstår vad som behöver göras!

Alla människor behöver väl få chans att utvecklas.
Så även di och jag!
Det här är något heeeelt annat än att blunda för lite problem. Detta är en uppfödare som avlar på riktigt sjuka linjer.

Det här är avel när det är som allra sämst.
Och hantering av hundarna är skamligt.
Som att sälja en valp med brutet ben utan att en märka det och smuggla in för unga valpar till Sverige och Norge utsn fullgod vaccination.

Sånna personer ska inte stödjas oavsett vad det påstår sig ha för tjusiga idéer.
Punkt!

Det blir ju ganska ofta skithundar när man inavlar. Och det finns inte väldigt många hundar att välja på allvarligt talat.

Junker är pappa till 4 svenska kullar. Hittills har 19 svenska barnbarn till honom fötts i Sverige(några i år). Allt reggat som schäfer i SKK.

Alltså är det lite märkligt att hylla danska uppfödare som om det vore unikt att ta en kull efter honom när svenska och finska uppfödare var flera år före.

1000037093.webp

Tack @Fetaost , du skrev allt det där som jag hade velat skriva. Allt med "affären" kring Junker var så sjukt oseriöst och märkligt och har inte gjort något som helst gott för schäferaveln. Och som du skriver, både uppfödaren och organisationen lämnar mycket övrigt att önska.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka